0 medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.
Att sedan prata om 3000 kraftverk och måla upp detta som ogörligt är ganska larvigt givet storleken på denna glob. Det enda som står emot utveckling av kärnkraft i nya länder är brist på stabilitet, underliggande kompetens/kapacitet samt det politiska läget.
Jag förstår inte heller det resonemanget. I ett globalt perspektiv låter allting som stora siffror för oss i lilla sverige. Utifrån ett svenskt perspektiv är det ju alla fall bra att alla har valmöjligheter. Det går ju faktiskt att välja att ens el ska "komma" från vindkraft. Så de som är emot exemeplvis kärnkraft kan ju lösa sin rent privata del den vägen. Om man sedan blir rikspolitiker eller på annat sätt kan bilda opinion regionalt eller globalt så är ju det också en väg framåt
Citat från: David Rinnan skrivet 24 april 2011, 23:38:45Jag förstår inte heller det resonemanget. I ett globalt perspektiv låter allting som stora siffror för oss i lilla sverige. Utifrån ett svenskt perspektiv är det ju alla fall bra att alla har valmöjligheter. Det går ju faktiskt att välja att ens el ska "komma" från vindkraft. Så de som är emot exemeplvis kärnkraft kan ju lösa sin rent privata del den vägen. Om man sedan blir rikspolitiker eller på annat sätt kan bilda opinion regionalt eller globalt så är ju det också en väg framåt Men om man nu blir politiker eller kan bilda opinon som sträcker sig vida utanför detta forum så vore det nog bäst att lägga denna kraft på: 1. Få folk att bränna mindre fosila bränslen2. Se till att "folk" inte kan motverka förnyelsebara energislag såsom vindkraft, vilket vi ju ser/läser/hör om dagligen Sen är det säkert ett femtontal punkter till innan ni bör ställa er på barikaderna och skrika lägg ner kärnkraften. För då står de förnyelsebara alternativen för mer än 50% av kärnkraften och ni behöver således inte lägga ner någon tid och kraft på denna mission längre för då lägger kärnkraften ner sig själv.
I Norden står kärnkraften för bara 20 % av all vår elproduktion, när alla kärnkraftverk fungerar samtidigt vilket inte alltid är så vanligt. På SVT visades igår att nu räcker det med bara två månaders stödutfodring med kraftfoder för att den Radioaktiviteten som våra forskare tycker är tillräckligt låg i renköttet skall uppnås vid slakten, undrar vem som står för den utfodringens kostnader som pågått i tjugofem år hittills.
Kärnkraften står för ung 15% av världens elproduktion medans fossilbrännandet för drygt 60%.Så teoretiskt så skulle vi kanske behöva bygga 1000 moderna reaktorer eller 300 kärnkraftverk. Men jag tror inte att det är detta som förespråkas i tråden. Det handlar ju om att få stopp på fossilförbränningen i första hand och detta verka i princip alla hålla med om. Frågan blir ju då hur vi skall balansera ersättningen av fossila bränslen att tro att vi har alternativ här o nu är naivt, att bygga 1000 reaktorer är korkat åxå.Men det viktigaste måste vara att få stopp på CO2 utsläppen.
Det går fortare att bygga förnyelsebar energi för att ersätta fossilkraften, än att bygga nya reaktorer.Det är ju snart en mansålder sedan finnarna började bygga sin reaktor, och den är väl fortfarande inte klar?Dessutom tror jag det är billigare att bygga grönt än radioaktivt.
rabalder: Varför skulle vindkraft vara dyrare än kärnkraft? Nu kärnkraft beräknas vara ungefär lika dyr som vindkraft. med tanke på att man vet väldigt exakt vad ett vindkraftverk kostar att bygga och anlägga medan man sällan räknar rätt på stora byggnationer gissar jag att ny kärnkraft blir något dyrare än vindkraft. Dessutom har man troligen inte räknat in några kostnader för 200 000 års slutförvar. Vindkraften är en av de absolut säkraste och kostnadeeffektivaste energislagen vi har. Problemet är bara att man måste balansera vindkraft med andra källor där vattenkraften är absolut bäst. Jag antar att kärnkraften i första hand avvecklar sig själv beroende på sina kostnader och inte på de risker som finns.
Svåra etiska problem för Japanerna efter kärnkraftskatastrofen:http://www.nyteknik.se/nyheter/energi_miljo/karnkraft/article3141723.ece?commentsort=1
Efterkalkyler på vindkraften brukar bli rätt tråkig då man ofta räknar med en nyttjandegrad på 30% medans den sällan blir mer än 26-27%.