0 medlemmar och 49 gäster tittar på detta ämne.
Har du ngt förslag var man skall kasta ut dom antika reaktorerna?
Jag tillhör kanske inte mänskligheten, men jag kan i dag inte se att katastrofen i Japan är den värsta någonsin. Nu tror jag att du menar katastrofer med kärnkraft, och då tycker jag att det är helt horribelt att spekulera i utfallet innan man har nått "facit", då blir det ju bara gissningar och det är inte mycket värt.Ska vi prata om alla katastrofer bör vi väl nämna några lite större, tex tsunamin nu samt tidigare, personer dödade i trafiken, peresoner dödade pga rökning (bara passiv rökning dödar 600 000 om året), alkohol mm mm och det är av orsaker som knappast har nån samhällsnytta alls. Skulle det (o hemska tanke) dö 100 personer pga kärnkraft (som dock har viss samhällsnytta) tycker jag att det priset ställt i förhållande till alla som skadas av tex rökning inte är så katastrofalt högt.
Citat från: svenske kocken skrivet 26 mars 2011, 09:14:40Jag tillhör kanske inte mänskligheten, men jag kan i dag inte se att katastrofen i Japan är den värsta någonsin. Nu tror jag att du menar katastrofer med kärnkraft, och då tycker jag att det är helt horribelt att spekulera i utfallet innan man har nått "facit", då blir det ju bara gissningar och det är inte mycket värt.Ska vi prata om alla katastrofer bör vi väl nämna några lite större, tex tsunamin nu samt tidigare, personer dödade i trafiken, peresoner dödade pga rökning (bara passiv rökning dödar 600 000 om året), alkohol mm mm och det är av orsaker som knappast har nån samhällsnytta alls. Skulle det (o hemska tanke) dö 100 personer pga kärnkraft (som dock har viss samhällsnytta) tycker jag att det priset ställt i förhållande till alla som skadas av tex rökning inte är så katastrofalt högt.
Den strålning som förekommer i Japan är har som ursprung radioaktivt jod och cesium, jod har en halveringstid på ca en vecka och cesium på ca 30 år. Strålningen kommer rätt snabbt att klinga av. Strålningsnivåerna INNE i reaktorer och dom skadade reaktorbyggnaderna är naturligtvis är naturligtvis mycket högre än utanför men det är i sig ganska ointressant, det intressanta är väl hur stor skada strålningen utanför kommer att ställa till. Och eftersom vi ännu inte har en aning om hur stora/små skadorna kommer att bli borde det var "ärligare" att hålla sig till dom fakta man har och inte hänge sig åt spekulationer om sånt man inte har en aning om. Det som är lite tråkigt är att folk har en tendens att ta åt sig domedagsprofetissor i stället för att kritiskt granska och söka fakta, inte minst när man har media som sin informationskanal. Dom har ju ett eget intresse av att övertrumfa varandra med "hemskheter".PS det handlar INTE om för eller emot utan enbart om att vara korrekt, INGEN vinner på färgade spekulationer.