0 medlemmar och 30 gäster tittar på detta ämne.
Ny explosion, nu har reaktor 3 flygit i luften.Denna gång var explosionen betydligt kraftigare, när reaktorhus 1 exploderade kastades avfallsmolnet 300-600 meter upp i luften, denna gång 1000-1600 meter...Om man är så naiv att man tror på bara några brutna ben så lär man bli ordentligt överraskad när (om) sanningen så småningom kommer fram.Som vanligt när det sker så här allvarliga olyckor har alla som uttalar sig offentligt ett intresse av att inte sprida panik, jag tror att vi får höra långt ifrån allt.Inte säkert att de ljuger i sina uttalanden, men uttallandena saknar nog rätt mycket info, sånt som de inte vill släppa...
Citat från: Rickard skrivet 14 mars 2011, 06:46:09Ny explosion, nu har reaktor 3 flygit i luften.Denna gång var explosionen betydligt kraftigare, när reaktorhus 1 exploderade kastades avfallsmolnet 300-600 meter upp i luften, denna gång 1000-1600 meter...Om man är så naiv att man tror på bara några brutna ben så lär man bli ordentligt överraskad när (om) sanningen så småningom kommer fram.Som vanligt när det sker så här allvarliga olyckor har alla som uttalar sig offentligt ett intresse av att inte sprida panik, jag tror att vi får höra långt ifrån allt.Inte säkert att de ljuger i sina uttalanden, men uttallandena saknar nog rätt mycket info, sånt som de inte vill släppa...Vätgas är mycket riktigt en explosiv gas man ska vara försiktig med. Det ska inte minst påtalas för de som ser solenergi med vätgaslagring som en framtida energikälla.De fakta som gäller Fukushima bör man hämta härifrån http://www.nei.org/newsandevents/information-on-the-japanese-earthquake-and-reactors-in-that-region/Det är alltså betonghuset ovanför reaktorn som är bortblåst. Reaktorn med dess inneslutning är bekräftat intakt.Huvudanledningen till problemen är att ingen ström finns runt kärnkraftverket vilket innebär att eldrivna pumpar inte kan köras samt att instrumenttavlorna är svarta. Elledningarna slogs ut av Tsunamin som även förstörde bränslet till reservdieslarna.Det är ganska larvigt att dra igång en diskussion som mest låter som Solveig Ternström. Katastrofen i Japan är grundad i en jordbävning som är en av de största i mänsklig nutid och problem med kärnkraft är en av konsekvenserna därav. Vi får förmodligen se många än värre följder .. ta t.ex. all kemindustri som släppt ut gud vet vad.
Och jag blir irriterad därför att det ALLTID ska utmålas som svart, ta nu Japan som exempel jag har inte hört ett ord om vad som är oskadat och väl fungerande. Jag är övertygad om att det mesta i landet fungerar rätt bra trots katastrofen, men det säljer ju inga "lösnummer" så det är inte värt att visa upp. Hur stor del av järnvägsnätet är skadat och hur många vägar är förstörda. Det får till följd att man lätt drar felaktiga slutsatser. Lika trött är jag på dom som säger att det ev. är en partiell härdsmälta på gång, sedan har en lång utläggning om vad som kan hända vid en total härdsmälta. Inte ett ord om vad som verligen händer, är man inte på "tå" är det mycket lätt att man luras att tro att det som dom så målande beskriver som ett scenario, är det som verkligen händer.