0 medlemmar och 17 gäster tittar på detta ämne.
Citat från: svenske kocken skrivet 11 april 2011, 19:34:49Jag skulle säga "så få delar av alla cancerfallen att dom inte går att urskilja", det var i alla fall nått som nån forskare sa på radionyheterna för en eller två veckor sedan gällande Tjernobyl och dess konsekvenser. Men naturligtvis är vart enskilt fall en tragedi för dom drabbade dock inte för mänskligheten som helhet. Vilket trams! Det finns mängder av seriös forskning runt detta. Men det är tydligen mycket svårt att säkert bevisa olika cancrars upphov men som minimum tal som drabbas av dödlig cancer till följd av tjernobylkatastrofen nämner man 4000 människor upp till 200 000 cancer döda. Sanningen ligger väl ngn stans mittimellan dessa siffror.Och dödsfallen fortsätter öka än idag och långt framöver.http://www.guardian.co.uk/environment/2011/feb/27/chernobyl-new-roof-british-fundsAntalet som ej dött utan lever med svåra följdskador är tyvärr mycket högt och bedöms vara över långt 100000 människor.
Jag skulle säga "så få delar av alla cancerfallen att dom inte går att urskilja", det var i alla fall nått som nån forskare sa på radionyheterna för en eller två veckor sedan gällande Tjernobyl och dess konsekvenser. Men naturligtvis är vart enskilt fall en tragedi för dom drabbade dock inte för mänskligheten som helhet.
Har du en aning om hur många som dör i Europa av cancer per år nu respektive före Tjernobyl?? Har du en aning om hur många som dör av cancer i Sverige och hur stor ökningen har blivit pga. Ternobyl. Om du letar noga hittar du säkert nån artikel i Expressen eller Aftonbladet eller så klickar du på länken och läser på lite. Jag tror att det finns lite info som beskriver vad som är riskmomenten/orsaker till att man får cancer samt lite övrig info. Dessutom från en lite trovärdigare källa än dagspress.http://www.cancerfonden.se/Global/Dokument/omcancer/cancer_i_siffror/Cancer_i_siffror_2009.pdf
Fukoshima-katastrofen har uppgraderats till klass 7, den högsta på skalan.Vad förvånad jag blir 600 000 personer tvångskomenderades till Tjernobyl.Undrar hur många som kommer att tvångskomenderas till Fukoshima, och hur många av dem som kommer att drabbas av samma livslånga ångest/depression som de i Ryssland verkar ha gjort. Jag kan allvarligt talat inte fatta att folk fortfarande anser att vi skall bygga ut kärnkraften, detta om något borde väl ändå se till att intensifiera insatserna för att spara energi, bygga ny miljövänlig kraft, och på lite sikt avveckla den kärnkraft som finns.Kärnkraften är farlig både när bränslet utvinns, används, lagras eller upparbetas.För att inte tala om den del av bränslet som blir kärnvapen.Man behöver inte vara ett geni för att förstå att vi gräver vår egen grav om vi inte besinnar oss.Fast det är klart, vi kan ju ha så tur att:Inga fler olyckor sker.Inga terrorattentat sker mot kärnkraftverk.Ingen diktator eller amerikansk president med storhetsvansinne börjar ett kärnvapenkrig.Inga större omflyttningar av kontineter sker de närmaste 400 000 åren, som kan riskera de lager av utbränt kärnbränsle som kommer att byggas.Att det blir en ny istid.
genom "journalistiska" nyheter som i dessa artiklars bildval
Citat från: zibrosc1235 skrivet 12 april 2011, 08:11:38genom "journalistiska" nyheter som i dessa artiklars bildvalJag antar att du med citatet ovan menar att DN inte har några riktiga journalister eller att dom är betydligt sämre än de journalister som jobbar på Aftonbladet och Expressen.