0 medlemmar och 24 gäster tittar på detta ämne.
Det där får du ta med tyskarna..Dom har just idag beslutat att lägga ner kärnkraften, minska utsläppen enl. tidigare avtal och energieffektivisera samt satsa miljardbelopp på ny teknik som gäller på sikt hållbara energilösningar. Och det kommer dom naturligtvis och klara och dessutom ta ledartröjan när det gäller att ta fram sådana lösningar ur globalt perspektiv som ganska snart kommer att ge stora exportinkomster. Din misstro, detaljerna och tvivlen får du som sagt ta med tyskarna, jag tror stenhårt på att de gör det dom sagt och kommer att lyckas mer än bra.Men jag har inte ett dugg med deras beslut att göra förstås. Jag bara tycker att det är en klok, smart och framtidsinriktad politik alldeles särskilt med kärnkraftskatastrofen i Fukushima rullande i åtanke.Din retorik är dessutom under all kritik rabalder..
Eftersom du skriver så här "Tyskarna har noga redovisat hur dom skall få ekvationen att gå ihop både på kort och lång sikt i sin överenskommelse!" måste du sitta inne med nån info som ingen annan har. Det är den informationen jag är ute efter, har du inte den infon och kan visa den, blir ditt inlägg bara ännu en sten på din trovärdighetsbörda.
Hur ska tyskarna hantera de 7-8 kkvv som nu redan är stängda? Med sol eller?
Citat från: David Rinnan skrivet 06 juni 2011, 22:50:36Hur ska tyskarna hantera de 7-8 kkvv som nu redan är stängda? Med sol eller?För de som fortfarande inte sett det så finns det mängder med alternativ som kan ersätta kärnkraft och fossil kraft.Sol, vind, el, våg, vatten, bränsleceller, olika typer av energiomvandling av "mer eller mindre" oändliga material - pengar och forskningsresurser måste till för att färdigställa processer och ta dem upp i stor skala, men lösningar finns, och kommer naturligvis att utvecklas i en allt högre takt när det nu finns en politisk vilja att göra det.Fossil kraft kommer att behövas som toppeffektreserv under en övergångsfas, men det behöver inte betyda att den totala producerade energimängden från fossil kraft ökar.Med tanke på att stora delar av världen aldrig kommer att få tillgång till kärnkraft av säkerhetsskäl så kan mycket väl en snabbare tysk utveckling av ofarliga miljövänliga alternativ vara räddningen för planeten gällande växthuseffekt/CO2, även om Tyskland under en kortare period ökar fossilkraften, så kommer länder med stor befolkning som inte är betrodda att använda sig av kärnkraft få tillgång till CO2-neutral energi istället, och det torde rimligvis kompensera en eventuell kortvarig ökning av CO2-utsläppen i Tyskland.Man måste så på hela bilden, och inte stirra sig blind på vad några kärnkraftverk i Tyskland ställer till med om de läggs ned.Wake up and think outside the f-cking box.
Zibro har rätt tror jag, kärnkraften är död, men samtidigt tror jag inte att Tyskarna kommer att lyckas nå alla sina mål, så på så sätt har även andra rätt.Nu tror jag inte att växthuseffekten är så farlig som många påstår, utan det finns billiga och effektiva sätt att påverka klimatet istället för att plötsligt avveckla fossilkraften som de fakto står för lejonparten av alla energiproduktion i världen.Energibesparing, vita tak, ånggeneratorer o.s.v. som ökar värmeutstrålningen och minskar värmeinstrålningen kan med relativt små kostnader sänka årsmedeltemperaturen på denna planet - i vart fall blir det betydligt billigare än att panikavveckla fossilkraften.
Citat från: Rickard skrivet 07 juni 2011, 07:30:43Zibro har rätt tror jag, kärnkraften är död, men samtidigt tror jag inte att Tyskarna kommer att lyckas nå alla sina mål, så på så sätt har även andra rätt.Nu tror jag inte att växthuseffekten är så farlig som många påstår, utan det finns billiga och effektiva sätt att påverka klimatet istället för att plötsligt avveckla fossilkraften som de fakto står för lejonparten av alla energiproduktion i världen.Energibesparing, vita tak, ånggeneratorer o.s.v. som ökar värmeutstrålningen och minskar värmeinstrålningen kan med relativt små kostnader sänka årsmedeltemperaturen på denna planet - i vart fall blir det betydligt billigare än att panikavveckla fossilkraften.I kombination med fosil kraft är miljö och kostnader inte relevant men med kärnkraft är de det? Hmm.Merkel kör med sina superbatterier och den minimala grupp av seriösa som inte tror på klimatkrisen tycker det är ok att brassa vidare med fosilt.
Citat från: Rickard skrivet 07 juni 2011, 07:30:43Zibro har rätt tror jag, kärnkraften är död, men samtidigt tror jag inte att Tyskarna kommer att lyckas nå alla sina mål, så på så sätt har även andra rätt.Nu tror jag inte att växthuseffekten är så farlig som många påstår, utan det finns billiga och effektiva sätt att påverka klimatet istället för att plötsligt avveckla fossilkraften som de fakto står för lejonparten av alla energiproduktion i världen.Energibesparing, vita tak, ånggeneratorer o.s.v. som ökar värmeutstrålningen och minskar värmeinstrålningen kan med relativt små kostnader sänka årsmedeltemperaturen på denna planet - i vart fall blir det betydligt billigare än att panikavveckla fossilkraften.Snacka om att stoppa huvudet i sanden I kombination med fosil kraft är miljö och kostnader inte relevant men med kärnkraft är de det? Hmm.Hur kommer det sig att antikärnkraftsmaffian alltid väljer att bygga upp argument på "enkla" nästan färdiga, mer eller mindre teoretiska modeller eller hokuspokus?Merkel kör med sina superbatterier och den minimala grupp av seriösa som inte tror på klimatkrisen tycker det är ok att brassa vidare med fosilt.