Hej Sture! Ja även om det blir en utetemp på nedåt mellan ca 25-30 minusgrader så är det alltså bättre att pumpen får vara igång ifh till att du stänger av den och kallstartar den igen i efterhand när utetempen har stigit till t.ex -20 ºC. Du kan vid nämnda låga utetemperaturer räkna med att du får ut runt ca cop 1 från pumpen dvs att du får tillbaka lika mkt energi från pumpen som vad du matar den med från eluttaget så du gör ingen förlust på något sätt.
Mvh Raffen.
Just det där ser man, tack för svaret!
Nä du har ju rätt att det i sig inte blir någon förlust då jag får ett-till-ett (cop 1) förhållande men jämfört med situationen jag nämde tidigare får jag en förlust.
Jag sparade ca.4-6kwh på på 24h genom att köra den mellan kl 11-19 istället för dygnet runt. Då var förhållande att det var ca 17-19 minusgrader när den gick och temperaturen sjönk till minus 25-30 på kvällen/natten.
Det var då jag började fundera på om den kunde vara på timer den kallaste tiden på vintern för att få ett högre snitt COP värde om jag kan uttrycka mig så? Men "mår" kompressorn dåligt av det så är det ju en annan sak, jag har ju en +10 funktion på min så jag kan ju använda den under den kallaste tiden om jag vill.
Nu börjar jag ju fundera att om någon kan förklara skillnaden på kallstart och kallstart?
Blir det någon skillnad på om jag:
1. Ställer den på +10 funktionen kl. 19 på kvällen (temperaturen kommer inte att hinna sjunka så att den skulle börja värma) och ställer den tillbaka till börvärdet kl 11 nästa dag.
2. Gör som tidigare beskrivet stänger av den (standby) kl. 19 och igång igen kl. 11
Står inte kompressorn stilla lika länge i båda fallen? Eller underhålls-/tomgångkör den i ex. 1 med jämna intervaller?
Ni får ursäkta att det kommer lite "dumma" frågor av nybörjaren, sorry :-[