Hej Forumet,
Jag har precis råkat ut för en väldigt dålig utförd installation av golvvärme till mitt badrum.
Nu behöver er hjälp med med så mycket fakta, svar som möjligt för att stärka mig att installationen skall göras om. BAKGRUND:
För ca två veckor sedan visade jag det vattenburnasystemet som jag ville ha installerat för rörmokaren. Ett golvvärmepaket för 10 m2 med en LK M60 minishunt till.
Jag valde M60 för att jag ville ha ett beprövat kort med egen cirkulationspump som kan ge jämnare temperatur och är enklare att trimma in gamla system. Rörmokaren säger ok samt att han skall be LK göra en ritning på hur slingan skall ligga för att allt skall bli rätt.
Med mycket kort varsel får jag ett ganska dyrt pris för att lägga in golvvärmen på det färdig förberedda golvet, 10000 arbete + 10000 material + moms - rot. Jag ifråga sätter priset men får höra att tydligen skall gjutarbete och färskvatten ingå. två punkter som då faller ur totalfakturan på badrummet. För att inte stoppa övriga bygget säger jag ja till priset och de lovar att göra ett mycke bra jobb.
När jag kommer hem efter jobbet ser jag att dom 1 har installerat en M5:a samt att slingorna är lagda för en M60! Jag ringer rörmokaren och säger att detta är inte ok men de hänvisar till LKs ritning, som jag ej sett, eller LK inte hittar i deras register.
Jag stoppar bygget och samlar info om M5 ändå kan funka...
Efter att ha ringt till LKs tekniker och läst manualen till både M5 och M60 igen kommer jag fram till följande.
FEL
1)
LK Minikretsventil M5 ska kopplas in i 2-rörs radiatorsystem med utetemperaturkompenserad tilloppstemperatur. Systemtemperaturen får ej överstiga +55 oC.
Vårt hus är ganska dåligt isolerat och hade en framledning på 55 grader senast igår - 5 grader ute, 6:e Mars
Vi kör på kurva 10 + 3 steg nu på NIBE 1245 8kw, vilket vid ca - 15 grader ute ger +60 grader framledning!
Enligt bruksanvisningen är det alltså tydligt att M5 inte passar vårt hus.Länk till M5s bruksanvisning
http://www.smarthem.se/includes/produkter/10576/smarthem_1057620100601082155.pdfLänk till M60s bruksanvisning
http://www.smarthem.se/includes/produkter/10576/smarthem_1057620100601091506.pdf2)
Slingorna ligger fel i golvet enligt bruksanvisningen. Se bifogad bild. Men rätt för M60.

3)
Lks tekniker säger att om jag skall köra på en M5:a i vårt hus kommer jag behöva strypa mina övriga radiatorer för att få bra flöde i badrummet. Som det är nu är dessar radiatorer öppna på fullt och räcker ändå inte!.
4)
Vidare är ROT installationen ingjuten i golvet med dold koppling utan att det är motiverat. Det varma vattnet hade kunnat dragits in från ledning utanpå väggen.
Jag känner mig blåst och tror att rörmokaren valde M5 utan större övervägan vad som passar vårt hus. Mest för att slippa dra fram jordad el till platsen där en M60 skulle placerats.
Tyvärr är beställningen utförd muntligt men jag vet att rörmokaren förstod vad jag ville ha, dels för att jag visade en M60 på datorn och vet att han diskuterade att det var ett problem att det inte fanns någon jordad el.
Snälla kom med era åsikter och om ni anser att passar mitt hus eller ej.
Vänligen Erik