0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
gå in och testkör en demobil först av allt. Då när du kommer till verkstaden kan du konkret säga att min bil låter inte som era andra bilar etc
Varför?Är det upp till mig som köpare att boka en tid för demobilen, prova den och sedan utvärdera resultatet när jag redan äger en sådan bil?Det märks att du och många med dig tycker det, David. Annars hade aldrig det här forumet funnits. Typ, innan jag klagar så lägger jag själv ner min själ i tekniken, systemet, andras system och hänger timtals på forumen osv... Då pratar vi anläggningar för ca 100 000:- Bilen kostar det tredubbla vilket borde borga för tredubbel service. På den punkten är jag inte orolig. Jag har alltid fått klockren service av min Volvohandlare.Hur som helst så anser jag att bilen beter sig konstigt och jag vill att verkstaden bekräftar att den, antingen har något fel som kan åtgärdas eller att det jag upplever är helt normalt. Självklart skulle jag bli en aning besviken om den ny motorn skulle vara betydligt sämre än den gamla, vilket är fallet just nu och jag skulle byta märke vid nästa byte.Jag återkommer när jag har svar från handlarn./Raptor
När kunden är tveksam till om egenskapen verkligen är normal som teknikern upplyser om så brukar man ta en sväng tillsammans i en identisk bil för att jämföra... Om man däremot vill göra det själv innan verkstaden tittat på bilen så ska man se till att demobilen verkligen är "identisk"
Jo, och du vet ju lika väl som jag att demobilen har allt och lite till om det nu finns någon med den motorn överhuvetaget. Det fanns det inte senast jag var inne. Vi får se hur det artar sig. /Raptor
Men vänta här nu raptor. Sa du om du hade auatomat? Jag vill ju veta hur den fungerar!!
Nej, inte automat. 6-vxl manuell.Lådan funkar bra, bättre än på gamla bilen men motorn är tråkigare./Raptor
Halloy! Det har kommit en rapport nu som beskriver ett visslande ljud från motorn.. Främst mellan 1500-2500rpm vid lätt acc. Detta kommer från luftrenaren (luftburken) och man håler på att ta fram en ny utformning av denna.. Om vi pratar om samma ljud här Raptor så verkar det som att det kommer en lösning vad det lider, dock finns ingen tidsplan eller åtgärd för tillfället Inget om orkeslöshet än tyvärr..
Jag vill inte försvara handlarn på någe sett,, jag vet inte om det är handlarn som plockat bort insynsskydd och lastrumsmatta eller om det är förra ägaren?? Om det stog i beskrivningen på bilen/annonsen att det skulle finnas så skulle givetvis handlaren sett till så att det finns i bilen, nytt eller beg Jag antar att handlarn stog för rep av ac-kompressorn? Frågan är vad som hänt om du köpt den privat eller av "nisses på hörnet"?Misstolka inte nu.. se det från ett annat håll bara
Raptor Har en v70 my12 t4f summum med teknikpaket och manuell som jag så klart kör på etanol. Har inte upplevt några egenheter med motorn men säljaren tyckte att den va lite ryckig på högre varv typ 4-5000 (inte just min då men motorn generellt) när man kör på bensin. Har dock inte testat köra den på bensin. Har bara kommit upp i typ 200 mil och sambon har väl kört nästan hälften. Jag tycker motorn är pigg på höga varv och dieselkvalitéer på låga varv. Jag övervägde drive dieseln på 1.6l med 115 hk och denna motor är ju mycket bättre tycker jag. Den har sitt toppvrid tidigare i registret (även om detta är lite lägre än ovan diesel, men inte mycket) och håller detta från typ 1500 varv till 5000 varv. Meget fint. Den låter ju lite hårt och kallt och ändå fjösigt på tomgång men det får man väl anta har att göra med diverse optimering att göra. En effektiv motor förväntar jag mig inte låter vackert som en V6/v8 Min drar lite mycket. 1 liter milen typ. på etanol. Men jag noterade att dom har slängt på 245 däck runt om. wuut. Gissar att den kommer gå lite snålare med friktionsvinterdäck 205 på 16" fälg. Lär kännas lite annorlunda också hehe Drar lite mycket kanske är fel att säga. Jag åtnjuter ju trots allt under 10kr milen i drivmedel och det får väl anses ok i kombination med med det låga CO2 utsläppet (48g?). Grymt bra bil. Som sväljer allt man slänger på den i packning. Jag har ju lusläst alla tester och specifikationer på lastutrymme men det är först när man testar på riktigt som man märker skillnaden...
0,87l/m är det med etanol eller bensin? Vad har du för däck på? Har du testat med/utan bensin/etanol och noterat någon skillnad med ryckigheten?
ok. Jag är inte särskilt tung på gasfoten. Att min förbrukning är högre kan säkert ha, till viss del, att göra med de bredare däcken. Hur får du bäst fram ryckigheten. Så ska jag också testa lite. Jag hade en subaru forster 2.0 diesel innan och den var praktiskt taget omöjlig att ligga på ett stabilt varv på låga växlar. Blev väldigt ryckigt. Så kanske märker jag inte av ryckigheten för den är så pass mycket mindre ryckig