Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Luft/luft
(Moderatorer:
Bertil
,
pi.r
) »
Ämne:
Värmepump ngt för mig?
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: Värmepump ngt för mig? (läst 1930 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Dalton46
Lär mig om värmepumpar
Antal inlägg: 10
Karma +0/-0
Dalton46
Värmepump ngt för mig?
«
skrivet:
05 mars 2011, 14:19:40 »
Citera
Hej,är ny här på forumet o har lite funderingar på att installera en luft/luft pump som komplettering till nuvarande uppvärmning.Värmer huset nu med i huvudsak pellets samt ved emellanåt.Kör jag enbart med pellets har jag en för brukning på ca 8ton om året.Är lite trött på arbetet med pellets o även kostnaden.Bor i ett hus byggt 1950,2plans med källare o relativt dåligt isolerat.Boytan är 104kvadrat.Fördelningen på huset är ett stort finrum/tvrum,kök o ett sovrum på 1plan o 2 smårum på andraplan.Skulle en luftpump fungera här?om det gör det vad skall man välja för fabrikat?Kan tillägga att jag söker ngt som fungerar utan daglig översyn.
Loggat
A-O
Kan värmepumpar
Antal inlägg: 143
Karma +1/-2
A-O
SV: Värmepump ngt för mig?
«
Svar #1 skrivet:
05 mars 2011, 17:19:13 »
Citera
Jag rekomenderar lvpn jag skrivit i min signatur
Dock kräver vår pump att jag tömmer baljan under som jag samlar vattnet i var annan vecka under vintern...
Detta tar ungefär 2minuter, drar den 4meter bort, vänder den upp och ner, puttar ut isklumpen över snön på tomten och ställer tillbaka baljan under lvpn.
Loggat
LL FD25-VABH Q-HEAT 620 december 2010
BVP CTC Ecoheat 8.3 + 220m oktober 2015
Albin gav upp
Nibe Split ägare!
Kan värmepumpar
Stad/land: Asmundtorp
Antal inlägg: 72
Karma +0/-0
Kön:
Albin gav upp
«
Svar #2 skrivet:
05 mars 2011, 18:41:27 »
Citera
Hej Dalton. Jag gick från pellets till luft/vatten dec-10. Kompletterade raddsyst med 2st fläktkonvektorer för att få ner framledningstempen. innan jag monterade konvektorerna o trimmade in anläggningen klarade pumpen av att värma huset ner till -12-13 ºC( dvs utan eltillsatts). Tegelhus från -59, 80+60m3 dåligafönster ej tilläggsisolerat har ingen koll på hur mycket pellets det gick åt men när jag körde med olja förbrukade jag ca:2,8-3kubik/år.Det ända man får ha koll på är isbildningen under utedelen annars funkar det utan en massa arbete. Har ingen koll på vad man ska ha men jag är nöjd med min den är på 12Kw vid +7 ºC.
Mvh/Albin
Loggat
Tegelhus -59-60. 80+75m3+ trä garage -04 36m3, skåne, Nibe split L/V sedan 21 december 2010, Panasonic(9något) L/L sedan -04.
Fidusen
Värmepump??? Självklart!!
Expert på värmepump
Antal inlägg: 391
Karma +0/-0
Kön:
Fidusen
«
Svar #3 skrivet:
05 mars 2011, 19:40:20 »
Citera
Hej Dalton46
Innan du överhuvudtaget tänker på värmepump oavsett slag, så skall du lägga pengarna i första hand på Tätning och Isolering av huset!
Värmepumpar fungerar som bäst i välisolerade hus och kan där bli en stor besparing oavsett vilken typ av pump du funderar på.
I ett relativt dåligt Isolerat hus så får du mycket liten, eller i värsta fall ingen besparing alls då du eldar för kråkorna
MVH/Fidusen
Loggat
Irriterad över att många certifierade installatörer oftast skiter i att blåsa rören med torr kvävgas/skyddsgas innan dom vacumsuger, speciellt viktigt vid fuktig väderlek, dessutom vacumsuger en del för kort tid = ibland bara 2 minuter, skall vara minst 15 minuter, sen kontrolleras om det finns vacumfall efter en timme. Fukt är det vanligaste felet för krånglande ventiler, detta är bara mina egna åsikter och behöver inte stämma med verkligheten, Värmepumpsteknologi är en hel vetenskap i sig själv, I dag har alla så brottom
Dalton46
Lär mig om värmepumpar
Antal inlägg: 10
Karma +0/-0
Dalton46
«
Svar #4 skrivet:
09 mars 2011, 17:55:20 »
Citera
Hej igen,jo det skall allt isoleras i huset med.Började i höstas med att dränera runt huset o samband med det så isolerade vi grunden runt hela huset.Nästa steg blir att isolera vinden plus att byta de 3 fönster som finns på våning 2.Har kollat runt lite på luftpumpar o fått pris på Sanyo sap-kcrv126-hdsn och Toshiba ras 13.Skall även kika på ivt 12 khr-n,ngn som har synpunkter eller råd om dessa pumpar?Det som är surt är att jag förra året satte in en ny kombipanna med 1500liters tankar plus en ny pelletsbrännare....100300kr kostade det kalaset men jag blev vare sig nöjd eller varm.Stod emellan bergvärme o kombipanna.Det blev en ny kombipanna med möjlighet att elda ved för då hade ja tillgång till gratisved,samma vecka som vvs-killarna monterade nya pannan så såldes det stället o så gick det med den gratisveden...
Loggat
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Luft/luft
(Moderatorer:
Bertil
,
pi.r
) »
Ämne:
Värmepump ngt för mig?
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 1053
dolda: 1
användare: 16
Användare online
:
Jorgensen
alvinpalv
nator
Reuben
TS Comfort AB
Eddie1234
Rdx
Pierre Simon
ThomasK85
Rille87
Zyberdude
telijej
Heat?
ErikB
Josth
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info