Har precis flyttat in i ett nytt hus med en Nibe Fighter 640P
Fakta:Golvvärme bottenvåning
Radiatorer övervåning
125 kvm
Vallentuna
Termostat MMA på radiatorer
Purmo radiatorer
Termotech golvvärme
Det lär bli många frågor, för jag vill förstå hur det fungerar (ingenjörsskada
)
Men vi tar en sak i taget.
Fråga 1När jag flyttade in stod pannan inställd på kurva 10, och omgående visades A-03 i displayen. Högtryckspressostaten hade slagit till. Vad jag förstår sker det när trycket blir för högt, dvs när återgående vatten är för varmt, stämmer det? Förskjutningen stod på 0
Fråga 2Jag har nu sänkt till kurva 7, för enligt manual skall kurva 5 användas för golvvärme och 10 för radiatorer, så jag valde något mitt emellan. Förskjutning 0. Men som i dag när det plötsligt blir plusgrader ute så slår högtryckspressostaten till igen. Är det fel inställningar?
Fråga 3Vad är skillnaden mellan att välja en lägre kurva jämfört med att sänka förskjutning från 0 till -1? Jag har läst mig till att förskjutningsratten parallellförflyttar kurvan men varför väljs det ena eller det andra?
Fråga 4Radiatorerna på övervåningen är ibland kalla, trots att det är kallt ute. Sen blir de varma efter en stund. Skickas värme ut i "perioder"? Dvs att det inte alltid skickas värme till radiatorerna?
Fråga 5Termostatventilerna på radiatorerna står på värde 7. Det surrar/susar ganska rejält i ventilen periodvis, är det "normalt"
Tacksam för svar som förklarar som om jag vore ett barn Thumbsup