0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag ska konvertera till bergvärme och har fått en offert på en totallösning, bl a totalt 13 raddar. Jag har uttryckt att jag hellre ser att radiatorkretsarna överdimensioneras än tvärtom. Med andra ord, 22:or i alla sovrum och i allrum/vardagsrum. De enda utrymmet som jag tänkt ha en 11 på är i köket (arbetskök) pga utrymmesbrist. I tvättstuga och badrum har jag tänkt ha 21:or. Detta har jag gått igenom med entreprenören vid förfrågan. I hans offert står det "radiatorer utgörs av 22:or överlag." Idag kom radiatorerna och snacka om att man blir förvånad.8 st C112 st C213 st C22När jag sen ringde entreprenören så menade han att han räknat ut att effektbehovet är uppfyllt i och med installationen av dessa radiatorer. Jag känner, som ni säkert redan förstått, att han försöker blåsa mig. Det kan ju ALDRIG vara fel att ha större volym i radaitorkretsarna i synnerhet inte som man ska värma med en VP då verkningsgraden borde öka då man kan köra en lägre framledningstemp. Jag stryper ju hellre ner flödet än kör på fulla skaft med radiatorer som är på gnällen. Kommentarer och reflektioner på detta?