0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag har ett bestämt minne av att ha läst någonstans att när man började elektrifieringen av järnvägarna i Sverige utredde man vilken frekvens på växelströmmen man skulle använda. Det blev ca 16 Hz. Hög frekvens ökar överföringsförlusterna, låg frekvens gör att transformatorerna (kanske den tidens elmotorer också, kommer inte ihåg) blir stora och dyra. Den valda frekvensen skulle vara den optimala för svenska förhållanden.
HVDC har man visst på Gottland i nåt nät och skulle bygga ut för att testa i större skala.En sak jag inte fattar riktigt är hur det kan fungera, jag menar försök använda 2,5 kvadrat till startkabel, eller om man tittar på ljusslingorna, de med lampor som ligger i serie om 7 st samt en ganska grov kabel för att det ska fungera med 12v DC.
torbjorn_forsman, Jag tror att du förväxlar de olika problemen!Att sammanfoga likströmsnät vid samma spänning är Busenkelt! Så exempelvis stora vindnätsparker och sedan växelrikta!Överföring över långa avstånd är högfrekvent växelström på 400 Hz helt överlägset!Man skall inte blanda ihop Äpplen med Päron MVH/Fidusen