0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Ska vi ansluta ska vår krona vara svag, då får vi en bra konkurrenskraft.Export är det enda som ger välfärd och tillväxt.Varken RUT, ROT eller andra typer av pigjobb ger vare sig bättre välfärd eller tillväxt, det är bara ett sätt att fördela det som finns inom landet.För att få in mer flis in i landet måste vår industri vara konkurrenskraftig.Inte heller jag är intresserad av att gå med i EMU, att vi stått utanför är ju det som gjort att vi klarat denna kris så pass bra som vi gjorde.
Kan du förklara för mig vad fördelen är med en export och import i balans?Kan du förklara hur ökad inhemsk marknad förbättrar välfärden?
En egen valuta ger landet möjlighet att hantera fluktuationerna i ekonomin. Med en gemensam valuta som Euron kommer alla länder att tvingas följa med oavsett hur den interna ekonomin utvecklas. Det är de stora euroländerna som styr. Tysk-Franska axlen dominerar den europeiska ekonomin. Andra får följa med. Irland som befinnner sig i rakt motsatt rikning i sin ekonomi tvingas ha en Euro som baseras på Tysk/Fransk ekonomi. Politikernas illusion om att länderna i Eurogruppen skulle kunna leva efter gemensamma regler har ju befunnits vara en saga för barn. Regeringar har ljugit och myglat om sina ekonomier och lämpar över eländet/räkningen på Eurokompisarna. Det uppenbara att Europa består av länder med mycket olika inställlning, förutsättningar och ekonomier har blottlagts.EU och Euron passar väl in hos den maktfullkomliga euroelit som tungt skor sig själva. Bevare oss väl. Snart är vårt självbestämmande helt bortgivet till denna elit. Det var tillika inte så länge sedan en viss herr Berlusconi var bland de högsta ledarna i EU när Italien hade ordförandeklubban. My God...Euro - nej tack. Jag växlar gärna de gånger jag skall bege mig utanför Sverige, det är ett mycket litet problem...
Citat från: Rickard skrivet 02 mars 2011, 00:34:54Kan du förklara för mig vad fördelen är med en export och import i balans?Kan du förklara hur ökad inhemsk marknad förbättrar välfärden?Eftersom tråden han dlar om valuta så kan jag ju bara ta ett simpelt exempel om hur en flytande krona har en direkt relation till handels o tjänstebalansen. Om exporten är alldeles för stor gentemot importen så blir det brist på SEK utomlands och SEKen stiger i pris och exporten minskar. Det finns fler mekanismer som styr detta där inflation, investeringar osv osv.. Inhemska marknaden är lika stor som exporten, så att naturligtvis är den jätteviktigt.Det du kallar Pigjobb... mao tjänstesektorn är 75% av ekonomin... jojo... bara skyffla pengar.Sorry Rickard men din verklighetsuppfattning verkar härstamma från 30-talet då ryggraden i svensk ekonomi var industriell produktion.