Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?
 

Författare Ämne: Tryckförändring tappvatten/Golvvärmeslinga  (läst 4678 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad kalle_72

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
Tryckförändring tappvatten/Golvvärmeslinga
« skrivet: 01 mars 2011, 11:04:00 »
Har en Ecodan med utedel model större (tror den är på 14kW) kopplad till enbart golvvärme.
När jag tömmer varmvatten tanken (tappvattnet) genom att stänga huvudkranen in och sen öppna en varmvattenkran så sänker jag även trycket på slingan från ca 1bar till ca 0.5 bar. När jag sen åter fyller tanken stiger trycket åter till ca 1 bar. Jag trodde att golvvärmeslingan och tappvattnet var helt avskilda från varandra och att tanken var av stål. Är detta normalt eller har jag ngt läckage? Det jag även märkt är att när pannan går över till att värma tappvatten och alltså slår om trevägaren (som jag fattar manualen) så stiger trycket i slingan från ca 1 bar till ca 1.5 bar. Någon som kan förklara dessa fenomen för en ngt okunnig?

Utloggad Raptor

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 934
  • ...men bättre på ventilation.
SV: Tryckförändring tappvatten/Golvvärmeslinga
« Svar #1 skrivet: 01 mars 2011, 13:40:36 »
Har en Ecodan med utedel model större (tror den är på 14kW) kopplad till enbart golvvärme.
När jag tömmer varmvatten tanken (tappvattnet) genom att stänga huvudkranen in och sen öppna en varmvattenkran så sänker jag även trycket på slingan från ca 1bar till ca 0.5 bar. När jag sen åter fyller tanken stiger trycket åter till ca 1 bar. Jag trodde att golvvärmeslingan och tappvattnet var helt avskilda från varandra och att tanken var av stål. Är detta normalt eller har jag ngt läckage? Det jag även märkt är att när pannan går över till att värma tappvatten och alltså slår om trevägaren (som jag fattar manualen) så stiger trycket i slingan från ca 1 bar till ca 1.5 bar. Någon som kan förklara dessa fenomen för en ngt okunnig?
Varmvattentanken omsluts av radiatorvatten i en mantel. När du gör som du gör (vilket du absolut INTE ska göra) så trycker manteln ihop VVB och därmed får du en "extra" expansion och trycket sjunker.
Läser du manualen ska du se att man ska fylla VVB först och manteln sen just för att radiatorvattnet inte ska på VVB att "implodera".

/Raptor
Bor i 2-plans hus om ca 210m2 beläget i Södermanland. Egenhändigt konverterat från direktel till vattenburet 2009-2010.
Heated by: Mitsubishi Electric Ecodan NG + PUHZ-HRP100 YHA2 "Zubadan 16kW"
Super heated by: Olymberyl vattenmantlad kamin Aidan 21 (15/6) kW samt hemmagjord acktank på 220l.
Cooled by: Panasonic Multisplit "Sverigepumpen"

Exomatic överordnat styrsystem för kamin och VP.

Utloggad kalle_72

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
SV: Tryckförändring tappvatten/Golvvärmeslinga
« Svar #2 skrivet: 01 mars 2011, 14:20:35 »
OK.. kan du förklara även den andra delen av frågan, att trycket ökar när pannan går över och värmer tappvattnet?

Utloggad Raptor

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 934
  • ...men bättre på ventilation.
SV: Tryckförändring tappvatten/Golvvärmeslinga
« Svar #3 skrivet: 01 mars 2011, 14:34:25 »
OK.. kan du förklara även den andra delen av frågan, att trycket ökar när pannan går över och värmer tappvattnet?
Ja, det är nog 2 delar i svaret.
Dels ökar volymen vatten när den värms från +10ºC till +50ºC. Det gör att tanken ändrar form till en viss del och detta kan bidra till att volyman i radiatorsystemet minskar och trycket ökar. Detta är dock marginellt.
Den andra delen i detta är expansionsledningens placering. Den sitter ansluten mot manteln i VVB.
När pumpen slår över till att göra varmvatten så stiger temperaturen på mantelvattnet och trycket i VB-kretsen stiger.

Sjunker trycket direkt när den slutar göra varmvatten eller långsamt under ca 10-15 minuter?

/Raptor

Bor i 2-plans hus om ca 210m2 beläget i Södermanland. Egenhändigt konverterat från direktel till vattenburet 2009-2010.
Heated by: Mitsubishi Electric Ecodan NG + PUHZ-HRP100 YHA2 "Zubadan 16kW"
Super heated by: Olymberyl vattenmantlad kamin Aidan 21 (15/6) kW samt hemmagjord acktank på 220l.
Cooled by: Panasonic Multisplit "Sverigepumpen"

Exomatic överordnat styrsystem för kamin och VP.

Utloggad kalle_72

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
SV: Tryckförändring tappvatten/Golvvärmeslinga
« Svar #4 skrivet: 01 mars 2011, 14:36:14 »
Läste det stycket du hänvisar till i installationsmanualen. Men min tank är fylld det är bara det att jag släpper på trycket. Jag tycker det verkar underligt att 1bar skulle kunna få en metalltank att implodera. Men du har kanske rätt. Anledning till att jag upptänkte det var att rörkillen var där och installerade rör och vred om varmvattenkranen när invattnet var avstängt.

Utloggad kalle_72

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
SV: Tryckförändring tappvatten/Golvvärmeslinga
« Svar #5 skrivet: 01 mars 2011, 14:37:35 »
Det sjunker direkt efter att den gått över till att värma slingan.

Utloggad Raptor

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 934
  • ...men bättre på ventilation.
SV: Tryckförändring tappvatten/Golvvärmeslinga
« Svar #6 skrivet: 01 mars 2011, 14:51:21 »
Det sjunker direkt efter att den gått över till att värma slingan.

Då har det med att expansionsledningen är utsatt för dynamiskttryck (flödestryck) att göra.
Har du cirkpumpen i läge III?
Om du har det, prova att sänka pumpen under VV-drift och se om trycket förändras.

/Raptor
Bor i 2-plans hus om ca 210m2 beläget i Södermanland. Egenhändigt konverterat från direktel till vattenburet 2009-2010.
Heated by: Mitsubishi Electric Ecodan NG + PUHZ-HRP100 YHA2 "Zubadan 16kW"
Super heated by: Olymberyl vattenmantlad kamin Aidan 21 (15/6) kW samt hemmagjord acktank på 220l.
Cooled by: Panasonic Multisplit "Sverigepumpen"

Exomatic överordnat styrsystem för kamin och VP.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9446
SV: Tryckförändring tappvatten/Golvvärmeslinga
« Svar #7 skrivet: 01 mars 2011, 14:58:26 »
Jag tycker det verkar underligt att 1bar skulle kunna få en metalltank att implodera.

Det krävs lite övertryck utifrån för att få tunnväggiga tryckkärl att implodera jämfört med det tryck inifrån som de tål. Tänk bara på en tom ölburk. Tunnväggiga tryckkärl som skall tåla tryck utifrån förses med invalsade åsar i plåten eller förstyvningsringar för att förhindra buckling. En vanlig varmvattenberedare saknar sådana. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad kalle_72

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
SV: Tryckförändring tappvatten/Golvvärmeslinga
« Svar #8 skrivet: 01 mars 2011, 15:11:05 »
OK..Tack, får hoppas den inte gått helt åt helvete nu då. Var ställer jag läget för pumpen, på pumpen eller i menyn?

Utloggad Raptor

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 934
  • ...men bättre på ventilation.
SV: Tryckförändring tappvatten/Golvvärmeslinga
« Svar #9 skrivet: 01 mars 2011, 15:21:02 »
OK..Tack, får hoppas den inte gått helt åt helvete nu då. Var ställer jag läget för pumpen, på pumpen eller i menyn?
På pumpen.
Detta är inget problem utan en helt ofarlig effekt av vart man anslutit expansionsledningen.
Inget du behöver oroa dig för.
Om trycket däremot stiger hela tiden oberoende av driftläge och säkerhetsventilen öppnar kan det vara så att VVB eller påfyllningsventilen läcker. Det kan också vara expansionskärlet som är trasigt och att vätskevolymen inte kan expandera utan att öppna säkerhetsventilen.

/Raptor
Bor i 2-plans hus om ca 210m2 beläget i Södermanland. Egenhändigt konverterat från direktel till vattenburet 2009-2010.
Heated by: Mitsubishi Electric Ecodan NG + PUHZ-HRP100 YHA2 "Zubadan 16kW"
Super heated by: Olymberyl vattenmantlad kamin Aidan 21 (15/6) kW samt hemmagjord acktank på 220l.
Cooled by: Panasonic Multisplit "Sverigepumpen"

Exomatic överordnat styrsystem för kamin och VP.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer n 20 rs erfarenhet av vrmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?