Hej,
Ny i detta forum. Jag har pratat med tre olika leverantörer/montörer och får tre helt olika råd. Tänkte därför testa vad ni har att säga här. Bor i 1,5-planshus byggt 85, 120+80 m2 i Bohuslän. Vi har rätt så öppen planlösning utan dörrar i nederplan, undantaget till bad, tvätt och sovrum. Direktverkande el. Trappan till övervåningen har garderob under så den är inte öppen för luftgenomströmning. Dessutom är alla fönster av typen golv till tak så där går det inte placera någon innerdel. Alla rekommenderar FD35 eller ev. Nocrian.
Följande kommentarer har jag fått (montör 1, 2 och 3):
Förslag 1: Placera vid ytterdörren. Montörens idé: trycker in värme i hallen, vidare till vardagsrum och lite går också upp i övervåningen. Gillar inte förslag 2 som är för mycket i "hörnet" för att bli bra.
Förslag 2: På väggen i vardagsrummet. Lite undanskymt så man slipper se den direkt man kommer in i rummet men kommer att fungera bra. Fyller lätt vardagsrummet med värme. En del stiger också upp. Tycker att förslag #1 inte är bra eftersom den även skickar in luft i köket och riskerar dra runt matos. Och vardagsrummets bortre ände blir kall...
Förslag 3: På långsidan i vardagsrummet. Alla rätt så överns om att det är nog en rätt bra placering. Dock så sitter denna placering på paradplats och rätt nära braskaminen. Jag är själv minst övertygad om denna av estetiska skäl. Kan tänka mig denna som "sista utväg".
Den streckade linjen som delar vardagsrummet är en limträbalk, 25 cm hög. Vad tror ni om dom olika placeringarna?
Tomas