Antal personer som röstat: 38
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Den teknikern som bytte kortet påstod det att allt som är kortare än 40 minuter mellan avfrostningscykel är fel. Jag tror att både Daikin och leverantören/montören börjar få slut på motargument då det gäller konflikten mellan kort och regelbunden avfrostning oavsett -1 eller -20 och olika luftfuktighet etc. och behovsstyrning.eller snöar.
Be säjaren att byta pumpen till ett annat fabrikat. Ändrade inte Daikin programvaran för något år sedan för att utedelar frös ihop.
Efter redovisning av mina mätningar vid minusgrader kommer man att byta sensorer i pumpen. Ang. service, återförsäljaren är nog den bästa som man kan hitta i Sthlmsområdet. Även Daikin i Sverige har visat en lyhördhet som är unik, men... det kan bero på att jag alltid underbygger mina "påståenden" med fakta och undviker att snacka för mycket. Ärligt talat, utan den information och erfarenheter som jag har hittat på detta forum skulle jag inte ha haft en chans. Stort tack till alla värmepumpskämpar inkl. Dennisson & Tucsonor!
Sensorkabeln byttes igår. Den innehåller en kontakt till styrkortet och två givare, den ena till förångaren den andra till yttertemperatur. Vid plusgrader går pumpen utan avbrott för avfrostning. Den stannar endast vid uppnådd innetemperatur, jämfört med 30/5 cykel före kortbytet. Vid minus borde pumpen INTE gå i fasta cyklar HELA TIDEN oavsett förändrade inne och utetemperatur. Den är behovsstyrd enligt leverantören och Daikin Sverige. Därför byttes sensorkabeln. Väntar på minusgrader för kontroll av pumpens avfrostningscykel.