Antal personer som röstat: 38
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Maskinen bruker mellom 1000-2300 watt når det er så kaldt som nå (-15) og den avrimer like ofte med fyring i kamin eller ikke.Hvor får jeg tak i og hvordan monterer jeg en slik motstand over termistor?
Tbatba.Om jeg har forstått kurvene så har 20 modellen sin "eggklokke" grense ved -20 på register. Den har også sin startkurve omlag 3 grader forskjøvet i forhold til mod25&35. Når FTXL35 har flyttet utetemperaturføler til motsatt side av registeret og senket avlest temperautur med omlag 3 grader er styringen mer i linje med 20 modellen, men bare ned til at registerføler leser -12.For å få en mod35 opp å gå bedre må det nok til et inngrep i termistoren slik jeg gjorde på min Coolix.Monters en 200kOhm motstand over termistor, flyttes -12 °C til -20 °C, og 0 tror maskinen er +3 °C.Da blir det faktisk svært likt med mod20 maskinene.Yttetemperaturføler kan flyttes tilbake til fremsiden igjen.
TUCSONORdin maskin mäter inte den på registret med ?eller mäts bara ute tempen som avgör äggklocka ?skulle du kunna mäta spänning över termistornmed och utan inkoppling av motståndet och vilkentemp som det mätes vid (OBS med digital mätare)mvh
Jeg kunne målt spenning under drift over termistor, men det krever at jeg må ut i -13 °C, stoppe maskinen og åpne den. Det vil jeg ikke gjøre nå Hva er det du er ute etter fra spenningsmålingen?
Det är inte så vanligt att tempen hamnar under -11 på västkusten, så tyvärr har jag inte så mycket data för detta.Du har säkert rätt ang. de 100 watt som ligger och myser... Att tillägga är en värmekabel med termostat för inkommande vatten och 3G-utrustningen som ständigt är igång. Just i det fallet är jag inte bekymrad!Tycker bara pumpen stoppar mycket om man tittar på graferna... Bör den inte sänka sin effekt och försöka gå så länge som möjligt istället?Därav min fråga om man kan tro att den avfrostar när den blir inaktiv emellan åt.Givetvis är vi där på vintern, men nu har inte tiden räckt till och då roar jag mig med att titta på graferna istället. =)Styr pumpen med Daikins SMS-box! Fungerar utmärkt... Skall också bygga ut loggning så jag får innetemp och andra roliga fakta!En mer detaljerad graf mellan kl. 19 - 21 är bifogad.
hmm trodde du hade en kabel genom väggen och knappenoch motståndet på insidan om man får reda på bägge spänningarna och vilken temp när det mäts (ute givaren och registret)så skulle man ha nytta av det ang avfrostningar etc etcmvh
Så ni tror inte den avfrostar onormalt mycket, eller är det svårt att säga genom att bara se på graferna?