Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: 8 grader i huset, elpatronen används ej  (läst 23288 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad jonasb

  • En väldigt glad amatör med teknikintresse. Kan mer om reglersystem än om kompressorcykeln!
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • e-logger
SV: 8 grader i huset, elpatronen används ej
« Svar #15 skrivet: 28 februari 2011, 20:08:16 »
Du skrev tidigare att din fasbelastning var:
fas1 22A
fas2 23A
fas3 20A
då elspets II+III var igång, för att dra igång läge ett (som troligen är på 2 KW)
krävs 3 Ampere till per fas, dvs 26A på fas 2 vilket överstiger de 25 du har tillgängligt,
därför kan inte alla elstegen dras igång.

Låter mycket märkligt att det behövs eltillsats vid +13 grader, vid den temperaturen
fungerar pumpen optimalt och du borde få ut märkeffekten från pumpen (6 eller 8 KW),
ett hus byggt 2006 skall inte ha ett så stort behov även om det är stort.
/Jonas
1790 tals stockhus i Stockholmsområdet, 140 m2 uppvärmd yta, konverterat till vattenburet 2007-2009, golvkomfortvärme + radiatorer, 50 m Aqua quattro kulvert, VVC, Nibe split installerad Dec 2009.

Utloggad FRJO

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: västra götaland
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: 8 grader i huset, elpatronen används ej
« Svar #16 skrivet: 28 februari 2011, 20:14:04 »
Hej! Extrem långvarig kyla har vi nog aldrig haft, så jag ser det inte som ett problem. Det är ju ovanligt i Skåne. Jag tror i princip att vi klarar oss också vi kyla, med lite lägre temperatur i huset.

Det ska sägas att värmen stiger, sakta men säkert. Och börjar närma sig uthärdligt.

Jag hade besök idag av en värmeexpert. Hon gjorde något med min VVM som jag inte förstod. Hon "lurade systemet" sa hon, att alltid värme upp varmvattnet endast med hjälp av elpatron. Och hon höjde maxtemperatur till 60 grader (50 grader förut) på varmvattnet.

Hon sa att då kommer värmepumpen att endast ägna sig åt att värme upp radiatorvattnet. Och när det behövs extra värme (?) så shuntas det ut från det vattnet som värmts av elpatronen. Jag förstod inte detta. Kan någon förklara.

Och varför skulle det hjälpa att sänka energiförbrukningen? Kompressorn kommer att arbeta konstant och hela tiden, precis som den gjorde innan hon ändrade mina inställningar.

Vad menade du med att elpatronen går från +13C? Har jag skrivit det?

Experten sa andra saker till mig. Mitt värmesystem i den nya delen av huset bestÃ¥r av enrörskopplingar (seriekopplade) i dimension 15 som ibland övergÃ¥r i 12mm. Och jag hade alldeles för lite radiatoryta. Det var en helt felaktig installation. Riktigt usel, enligt henne. Jag borde byta hela systemet, eller komplettera med ytterligare ett. Inte roligt att höra. Denna del av huset är byggd 2006 och är i alla andra avseenden väldigt välgenomförd (min egen bedömning). Jag ringde sen vÃ¥r VVS:are. Han sa, nej nej, det är inte en enrörskooppling, utan en parallell koppling, och rören som använts är standard  (15 och 12 mm). Han sa att när installationen gjordes, var tanken att gaspanna skulle användas, som ska jobba med högre framledningstemperatur, därav mindre radiatoryta.

För min egen notis kan sägas att installatören och VVS:aren är oense om ifall värmepumpen installerade före tillbyggnad (det hävdar VVS:aren) eller efter (som installatören påstår). Om installatören har rätt, så förklarar det varför vi har en underdimensionerad värmepump. Och om VVS:aren har rätt så förklarar det varför vi har för lite radiatoryta. Tillbyggnaden är på 85 plus 85 kvm.

Jag ägde inte huset, när detta gjordes, men är den första som bott i huset.
du skrev att kompressorn jobbade fullt redan frÃ¥n 13 ºC  DÃ¥ borde väl eltillskottet gÃ¥ in och stötta om det blir kallare
Nibe 1115-10,vpa 200/70. 2 st borrhål med 120 m aktivt djup
Värmer hus från 70 talet med uppvärmd yta 310 m2
Inomhuspool 40m3 24grader
Fujitsu slim 12 för ac
Årsförbrukning ca20000 kw/h

Utloggad jonasb

  • En väldigt glad amatör med teknikintresse. Kan mer om reglersystem än om kompressorcykeln!
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • e-logger
SV: 8 grader i huset, elpatronen används ej
« Svar #17 skrivet: 28 februari 2011, 20:28:31 »
Det är bra med jordfelsdbrytare, men det finns två förbrukare man skall undanta från jordfelsbrytaren
Kyl/Frys och värmesystemet. Det är helt OK att köra dessa utan JFB.
/Jonas
1790 tals stockhus i Stockholmsområdet, 140 m2 uppvärmd yta, konverterat till vattenburet 2007-2009, golvkomfortvärme + radiatorer, 50 m Aqua quattro kulvert, VVC, Nibe split installerad Dec 2009.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29438
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: 8 grader i huset, elpatronen används ej
« Svar #18 skrivet: 28 februari 2011, 20:53:16 »
Jag tror att min värmepump lämnar värme, eftersom rören som går ut till den blir varma. Hur ser jag om effektsteg B är sönder?

Enklast är att kolla 5.15, diff fram-retur.
Rören till/från VP:n är varma även om kompressorn inte funkar därför att elpatron värmer vattnet.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Henrik123456

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
SV: 8 grader i huset, elpatronen används ej
« Svar #19 skrivet: 28 februari 2011, 22:09:53 »
Angående 13 grader. Det var en gissning, och då börjar den förstås med effektsteg A. Jag vet inte när effektsteg B går för full, men det bör väl vara samma temperatur som elpatronen tar vid, under kortare perioder. Och det tror jag är 8 grader. Över 8 behövs inte elpatron, menar jag.

Inga kommentarer kring det experten sa idag? Jag förstod det ju inte.

5.15 visar 7.1C (0%)

En annan sak experten sa var att jag ska ha igång konvektor elementet som sitter i tvättstugan alldeles bredvid min VVM, eftersom det sänker returtemperaturen ?? Jag förstod det inte. Mitt problem är väl snarare att returtemperaturen är alldeles för kall. Det är väl låg temperatur på inkommande vatten från radiatorerna som gör att systemet aldrig orkar komma upp till börvärdet.

Och experten konstaterade att mitt system drar alldeles på tok för mycket ström. Det lät ju rätt när hon sa det. Men jag förstår ändå inte en sak. Den ström systemet drar omvandlas alltid till värme, eller hur. Så allt som kommer in blir i slutändan värme. Och varför blir mitt hus då inte varmt? Om pumpen är för liten, så utvinner jag för lite värme från uteluften, så är det förstås. Men all tillsatsel blir ju ändå värme till slut. Jag tvivlar på att det hon sa stämmer. Hon sa till exempel att det är helt meningslöst att sätta in en ny pump (CTC sa hon annars är bättre), om jag inte först byter värmesystemet (rör / radiatorer).

Jaha. Men lika fullt, alla kW jag stoppar in måste bli värme ändå. Möjligen lite jämnare fördelat över huset. Men jag har inte för varmt någonstans. Fortfarande bara 12 grader i våra 3 sovrum.

Jag blir inte klokare ....
Har Nibe EVP 510 och Nibe 2300, installerat januari 2012. Bor i Lund. 170 kvm hus plus lika stor källare.

Utloggad FRJO

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: västra götaland
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: 8 grader i huset, elpatronen används ej
« Svar #20 skrivet: 28 februari 2011, 23:17:40 »
Vet inte vad hon tänkte på, men värme skapar den massvis med elpatron. Blir inte bättre för att du byter märke, pumpen är för klen för att få ut mer värme så måste effekten upp.
Vad hon menar med returtempen är att vp blir effektivare med desto lägre temperaturer den jobbar mot. skulle din gÃ¥ över 55  grader vid -7 sÃ¥ stannar pumpen och gÃ¥r endast pÃ¥ elpatron.
Du har ganska höga  framledningstemperaturer  men skulle du ha större radiatorer skulle de avge ännu mer värme och elpatronen behöver ännu mer effekt/större vp. 
om Elpatronerna ger 10.5 kw + vp på 5 kw så är du uppe i 15,5 kw vid -5 och huset fortfarande inte håller värmen så har du en toppeffekt på mer än 20kw( beronde på hur kallt det blir där du bor)
Hur många kw/H går det per dygn nu vid den här tempen?

Du har ingen möjlighet med fjärrvärme eller om du skorsten att köra på gas eller pellets, då kan du få höga temperaturer så du slipper komplettera med med mer element

Men jag kan inte förstå hur du kan ligga på 33000 kw/h om elpatronerna går på fullt spett
30 dagar med de här du beskriver nu ger ca 9000kw/h på en månad utan hushållsel
Nibe 1115-10,vpa 200/70. 2 st borrhål med 120 m aktivt djup
Värmer hus från 70 talet med uppvärmd yta 310 m2
Inomhuspool 40m3 24grader
Fujitsu slim 12 för ac
Årsförbrukning ca20000 kw/h

Utloggad jonasb

  • En väldigt glad amatör med teknikintresse. Kan mer om reglersystem än om kompressorcykeln!
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • e-logger
SV: 8 grader i huset, elpatronen används ej
« Svar #21 skrivet: 28 februari 2011, 23:45:11 »
En riktigt märklig historia om du frågar mig. Två VVSare där en påstår att du har ett
1-rörs system i nybygget, och en annan som påstår att det är ett 2-rörs system. Det är
den enklaste saken i världen att ta reda på. Den som har fel har bevisat sin oduglighet
och denne skall du inte prata med något mer! 1-rör system slutade man bygga för
decenier sedan och är det så att du har 1-rör har du dåliga förutsättningar för en
värmepump.

"Experten" har rätt i att man skall ha stora radiatorer för att kunna hålla värmebärar temperaturen
låg, helst bör man aldrig komma över 50 grader vid lägsta dimentionerade utetempen (-20) eftersom
hög framtemp ger sämre verkningsgrad för värmepumpen. Hon kan även ha rätt i att det kan vara
bra att sänka returen genom att ha en fläktkonvektor, vilket är ekvivalent med större radiatorer,
detta förutsätter dock att du kan tillgodogöra dig värmen som konvektorn ger, dvs den värmer utrymmen
som du vill ha varma.

När "Experten" säger att ditt system drar "på tok för mycket" el undrar man vad hon menar - förmycket för vad?,
för mycket för hennes smak, eller kunde hon inte förstå var effekten tog vägen, och vad tänkte hon
göra åt det?

När hon säger att hon "lurade systemet" så att alltid elpatron värmer upp varmvattnet endast med hjälp av elpatron förstår jag
inte vad hon menar. Förutsatt att VVM240 fungerar på samma sätt som VVM 300 så värms varmvattnet alltid med
el så fort gradminutunderskottet uppnår gränsen för eltillskott. Så detta "lurande" borde inte göra någon som helst
skillnad annat än att varvattnet värms upp med el även då värmepumpen orkar, ingen vidare inställning om du frågar mig.

Det är nog som så att du har för lite radiatorer för att värmepumpen skall fungera på ett bra sätt.
Men även om VP inte ger något så puttar du in 15 KW som blir till värme, tycker nog att du borde få
lite varmare lite snabbare i ett nybyggt hus vid utetemperaturen vi har nu - även om det är ett
stort hus. Kan effekten avges någon annanstans än inne i huset? Skulle det kunna vara så att fyrvägsventilen
i utedelen har hängt sig så att utedelen avger värme?

Vad har du för temperaturer på returen till VP, framledning från VP och framledning från VVM240?

/Jonas
1790 tals stockhus i Stockholmsområdet, 140 m2 uppvärmd yta, konverterat till vattenburet 2007-2009, golvkomfortvärme + radiatorer, 50 m Aqua quattro kulvert, VVC, Nibe split installerad Dec 2009.

Utloggad rca1959

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 140
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: 8 grader i huset, elpatronen används ej
« Svar #22 skrivet: 01 mars 2011, 08:52:06 »
Problemet är nog att din tvättmaskin och torktumlare går på samma fas, be en elektriker dela upp dem på 2 olika faser så kommer det gå bättre i framtiden. Enligt ditt tidigare inlägg så finns utrymme på fas 3 att placera en storförbrukare.

Glöm inte att kolla diskmaskinen, oxå en 10 amperes maskin. Bästa är om dessa tre ligger på var sin fas.
Udda hus: 400kvm + 100kvm. Tegelhus i nordvästra Skåne. Byggår 1942. Exo kombipanna (ved, olja) från 1963. Rekord under vinter från kallt hus: 1.8 kubikmeter (travat mått) ved på två dagar. Terraterm dubbelmantlad beredare, 6kW, används för att vid behov hålla huset frostfritt mellan besöken. Värmepumpen som hörde till, IVT på 15 kW (i minsta laget) från 1986 la av i jan 2006 när tredje kompressorn havererade.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7678
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: 8 grader i huset, elpatronen används ej
« Svar #23 skrivet: 01 mars 2011, 09:29:39 »
jonasb, jag tror du har lite fel när du påstår att man slutat bygga ettrörssystem för många år sedan. Jag har under dom senaste fem åren arbetat på ca 10 villor som kört med ettrörssystem.
Samt det är inga som helst problem med ettrörssystem och värmepump, det handlar bara om att  dimensionera rätt (precis som med tvÃ¥rörssystem).
Att vissa g:a ettrörssystem av högtemperaturtyp inte fungerar med VP är helt klart men det gör inget högtempsystem oavsett ett eller tvårör.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Henrik123456

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
SV: 8 grader i huset, elpatronen används ej
« Svar #24 skrivet: 01 mars 2011, 09:58:47 »
Hej!

Du skriver: "Men jag kan inte förstÃ¥ hur du kan ligga pÃ¥ 33000 kw/h om elpatronerna gÃ¥r pÃ¥ fullt spett  30 dagar med de här du beskriver nu ger ca 9000kw/h pÃ¥ en mÃ¥nad utan hushÃ¥llsel".

Senaste dygnet har 273kWh förbrukats (utetemperatur, minus 1). Förbrukningen har sett ut enligt nedan sista 12 månaderna:
jan 2010 6906
feb 2010 4812
mar 2010 3559
apr 2010 1844
maj 2010 1402
jun 2010 622
jul 2010 363
aug 2010 656
sep 2010 1056
okt 2010 1707
nov 2010 2689
dec 2010 6250
jan 2011 4736
feb 2011 3920

Jag gissar att större radiatorer gör att jag kan värma huset med lägre framledningstemperatur? Därför förstÃ¥r jag inte meningen: "Du har ganska höga  framledningstemperaturer  men skulle du ha större radiatorer skulle de avge ännu mer värme och elpatronen behöver ännu mer effekt/större vp. " Större radiatorer mÃ¥ste väl fÃ¥ verkningsgraden i min VP att öka, vilket get att jag till samma rumstemperatur använder mindre tillsatsel?

Vi har möjlighet till fjärrvärme. Det finns i gatan utanför. Det finns även gas framdraget til huset.

Vi har funderat över en värmekamin, men har ett stort hus och det blir svårt att fördela värmen.

Du skriver "Men även om VP inte ger något så puttar du in 15 KW som blir till värme, tycker nog att du borde få
lite varmare lite snabbare i ett nybyggt hus vid utetemperaturen vi har nu - även om det är ett
stort hus." Halva huset är från 1936. Det ligger motsvarande 4 cm "modern" isolering i 85 kvm av taket. Jag är i färd med att öka upp till 40 cm med ekoisolering (papper rivet i småbitar om jag förstår det rätt), men har ännu inte vågat ta steget; rädd för mögel.

Du skriver "Skulle det kunna vara så att fyrvägsventilen i utedelen har hängt sig så att utedelen avger värme?" Jag vet inte vad det är för något, men utedelen kyler tydligt. Det märker jag om jag stället mig framför fläkten.

Du skriver: "Vad har du för temperaturer på returen till VP, framledning från VP och framledning från VVM240?"
meny 2.0 framledningstemp 49,7 (51,1) - den har ännu inte en enda gång kommit över bör-värdet, och står därför konstant på minus 400 gradminuter
meny 5.12 vätskeledningstemp 39,8
meny 5.13 hetgastemp 92
meny 5.14 retur temp 40,1
meny 5.15 diff fram retur 6,9

Jag förstår själv inte vad det är jag läst av. Vilken meny visar framledning från VP. Om det är samma som 5.12 (39,8C), hur kan den i så fall vara lägre än returtemp 5.14 (40,1C). Mätningen gjordes inte under avfrostning. Eller är framledningstemp helt enkelt retur temp plus diff (6,9C), alltså 40,1 + 6,9 = 47C.

En annan alarmerande sak ..... som jag märkt tidigare, men inte förstått att det är ett mönster som repeterar sig; tryckmätaren till vänster, som ska stå på ca 1,5 bar, faller konstant tillbaka till 0 eller nära 0. Betyder det att jag har en läcka? Utan tryck i radiatorsystemet så fungerar väl inte nånting?

Jag ringer min VVS:ara direkt. Detta är ju allvarligt.

Vad gäller förbrukningen sÃ¥ tänker jag själv sÃ¥ här, mitt värmesystem vill ha mer tillsatsenergi, sÃ¥ att det kan jobba sig upp frÃ¥n de minus 400 gradminuterna, men fÃ¥r inte för effektvakter gÃ¥r in. Vi har under de kallare mÃ¥naderna senaste Ã¥ret haft 19 grader i en del av huset och 15 grader i sovrumsdelen. Det är otrevligt kallt. Vi skulle vilja ha 21 / 22 grader, och 18 / 19 i sovdelen. Jag har nog  balanserat mellan att avsiktligt försöka hÃ¥lla nere förbrukningen när det varit som kallast, och att oavsiktligt blivit tvungen till detsamma, eftersom huset inte kan bli varmt tillräckligt även om jag velat det. Jag tror att det är sÃ¥ att när utetemperatur är minus 5, sÃ¥ kan jag inte fÃ¥ upp värmen i huset. Effektvakterna slÃ¥r till.

Om jag ska gissa på en slutsats alldeles för stunden, så skulle större radiatorer hjälpa mig. Jag hoppas att det är så att det går att helt enkelt byta de som finns, mot större, utan att dra några nya ledningar. Och sen måste jag isolera vinden (ska bara vara säker på att det inte stället till med problem, det är en oluftad vind utan luftspalter, det finns ingen ångspärr). Och så gissar jag att det skulle behövas en kraftigare cirkulationspump, som kunde driva värmen mer effektivt genom de nyare smalare rören. Och jag gissar att experten hade fel, det är parallell kopplade rör. Och jag gissar att jag egentligen skulle ha en större VP, som kan driva huset utan tillsatsel långt under 8 grader C.

 
Har Nibe EVP 510 och Nibe 2300, installerat januari 2012. Bor i Lund. 170 kvm hus plus lika stor källare.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9769
  • Karma +19/-4
SV: 8 grader i huset, elpatronen används ej
« Svar #25 skrivet: 01 mars 2011, 10:30:04 »
Större radiatorer måste väl få verkningsgraden i min VP att öka, vilket get att jag till samma rumstemperatur använder mindre tillsatsel?


Det är riktigt men effekten av större radiatorer kanske inte blir så stor. Det beror på vilken framledningstemperatur som behövs nu.

Att radiatorsystemet är trycklöst kan bero på skräp på säkerhetsventilens säte. Prova med att fylla på vatten och sedan öppna säkerhetsventilen. Det finns ett vred på den för manuell öppning.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Brinnerstark

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Fagersta/Sverige
  • Antal inlägg: 78
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Don´t call me stupid!!
SV: 8 grader i huset, elpatronen används ej
« Svar #26 skrivet: 01 mars 2011, 15:02:48 »
Dina värden.
meny 2.0 framledningstemp 49,7 (51,1) - den har ännu inte en enda gång kommit över bör-värdet, och står därför konstant på minus 400 gradminuter
meny 5.12 vätskeledningstemp 39,8
meny 5.13 hetgastemp 92
meny 5.14 retur temp 40,1
meny 5.15 diff fram retur 6,9

Jag förstår själv inte vad det är jag läst av. Vilken meny visar framledning från VP. Om det är samma som 5.12 (39,8C), hur kan den i så fall vara lägre än returtemp 5.14 (40,1C). Mätningen gjordes inte under avfrostning. Eller är framledningstemp helt enkelt retur temp plus diff (6,9C), alltså 40,1 + 6,9 = 47C.
*************************************************************************************************************************************************************
Framledningstemp är 2.0 ärvärde. (Börvärde inom parentes)
49,7
Returtemp är 5.14= 40,1
Diff= 49,7-40,1= 6,9 som 5.15 visar.
Dina värden ser bra ut, pumpen verkar ge det den kan.
Hetgasen ligger på 92 ºC jag har aldrig sett min pump över 88 ºC
Däremot har jag inte så hög framledning som du, jag har begränsat min till 46 ºC, då det räcker för mitt hus ner till -20 ºC
Efter det får jag elda i pannan.
« Senast ändrad: 01 mars 2011, 15:08:25 av Barton3000 »
Min Grå Jako,"Elin".
Man kan tro att Nibe lånat henne för sin marknadsföring.

Utloggad jonasb

  • En väldigt glad amatör med teknikintresse. Kan mer om reglersystem än om kompressorcykeln!
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • e-logger
SV: 8 grader i huset, elpatronen används ej
« Svar #27 skrivet: 01 mars 2011, 20:27:41 »
Jag missuppfattatade dig då du tidigare skrev att du var den första som flyttade in i huset och fickför mig
att det var ett komplett nybygge. Om den äldre delen är från -36 och radiatorerna är underdimensionerade
är det kanske inte så konstigt att VP har svårt att orka med.

Är det ett tvårörssystem borde det bara vara att byta ut mot större radiatorer, min tumregel är ca 2
PC 22 60X120 radiatorer på ett delat 15 mm rör, ca 5 sådana på ett 22 mm rör, och en hel massa
radiatorer på ett 28 mm rör (experterna kan nog rätta mig här, men det fungerar för mig).
Om du har större dimensioner i den äldre delen kanske du måste strypa ner denna, du kan
tex. strypa på de äldre radiatorerna.


/Jonas
1790 tals stockhus i Stockholmsområdet, 140 m2 uppvärmd yta, konverterat till vattenburet 2007-2009, golvkomfortvärme + radiatorer, 50 m Aqua quattro kulvert, VVC, Nibe split installerad Dec 2009.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9769
  • Karma +19/-4
SV: 8 grader i huset, elpatronen används ej
« Svar #28 skrivet: 01 mars 2011, 20:54:13 »
Är det blandat ny och gammal rördragning kan det bli snedfördelning av flödet, i så fall troligen så att den äldre delen med grövre rör får större delen av flödet. Kontrollera att det är samma temperaturskillnad mellan radiatorernas in- och utlopp i gamla och nya delen av huset.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad jonasb

  • En väldigt glad amatör med teknikintresse. Kan mer om reglersystem än om kompressorcykeln!
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • e-logger
SV: 8 grader i huset, elpatronen används ej
« Svar #29 skrivet: 01 mars 2011, 22:22:37 »
jonasb, jag tror du har lite fel när du påstår att man slutat bygga ettrörssystem för många år sedan. Jag har under dom senaste fem åren arbetat på ca 10 villor som kört med ettrörssystem.
Samt det är inga som helst problem med ettrörssystem och värmepump, det handlar bara om att  dimensionera rätt (precis som med tvÃ¥rörssystem).
Att vissa g:a ettrörssystem av högtemperaturtyp inte fungerar med VP är helt klart men det gör inget högtempsystem oavsett ett eller tvårör.
Var dessa villor helt nybyggda under -90 eller 2000 talet. Förutsatt att det är nybyggen i dess helhet skulle jag personligen
klassa detta som klantbyggen.
Om man inte har stora dimensioner på rör/stort flöde kommer framledningstemperaturen att behöva höjas avsevärt. Rätta mig om jag
har fel - men jag trodde att enrörssystemets historia kom från självcirkulationens tid, och rätt utfört blir det god självcirkulation.
Vad skulle anledningen till val av enrörssystem idag vara?

MVH/Jonas
1790 tals stockhus i Stockholmsområdet, 140 m2 uppvärmd yta, konverterat till vattenburet 2007-2009, golvkomfortvärme + radiatorer, 50 m Aqua quattro kulvert, VVC, Nibe split installerad Dec 2009.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!