Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: 8 grader i huset, elpatronen används ej  (läst 23289 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad Henrik123456

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
SV: 8 grader i huset, elpatronen används ej
« Svar #45 skrivet: 04 mars 2011, 08:49:47 »
Tack hawkeye.

Ja sa ändå fel om rörtjocklek. Den är 15 mm, men 12 mm till varje radiator.

Du skriver "Det var ihoplödade  fördelare med 12 mm rör, vilket är alldeles förkastligt". Jag har 12 mm till radiatorn men 15 mm stammar. Är det det du menar?

Jag blir glad att du bekräftar det som jag tidigare fått veta, att det kan löna sig värma vatten i elpannan till 65 grader.

En annan sak: Jag får fylla på 0,5 l vatten varje dag. Sen har tryckmätaren gått till noll. Inga spår någonstans av vart vattnet tar vägen.

Tryckmätning ska göras på onsdag nästa vecka. Men innan dess har ytterligare 2 liter vatten försvunnit någonstans.
Har Nibe EVP 510 och Nibe 2300, installerat januari 2012. Bor i Lund. 170 kvm hus plus lika stor källare.

Utloggad Henrik123456

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
SV: 8 grader i huset, elpatronen används ej
« Svar #46 skrivet: 04 mars 2011, 18:10:20 »
Jag har fler frågor. Mitt system läcker vatten och jag måste fylla på med 5 dl per dag. Det som händer är att tryckmätaren upp till vänster på min VVM240 går ner till noll, och så fyller jag på igen till 1.5 bar.

Mäter denna tryckmätare trycket i radiatorsystemet? Radiatorsystemet är väl åtskilt från det system som går ut till kompressorn. Så om barmätaren går til noll, så är det inte trycket i rören som går från VVM till kompressorn som har fallit, eller hur?

Jag har letat läckor i hela huset, utan resultat. En halv liter om dagen måste märkas, tycker jag.

Idag såg jag att det droppar där ute, från min VP. Är det trycket mot min VP som visas i barmätaren?

Hawkey, jag förstår ändå inte principen med att spara energi genom att använda endast eltillsats till varmvattnet. Min kompressor går konstant dygnet runt (både före jag började lura VVM, och efter). Så den suger ut så mycket energi som det går från luften innan jag lurat min VVM, och när jag lurar min VVM. Stämmer inte det ? Hur kan det då spara mig mer energi, när jag gör som du (och min expert) föreslår. Eller är det så att den jobbar mot ett kallare vatten, och vid kallar vatten ökar verkningsgraden?

Vad riskerar jag om jag istället för att dra nya ledningar med nya radiatorer, byter radiatorer i befintligt system mot större radiatorer. Är problemet att rörledningen är för tunn. Och vad spelar det för roll. Enligt min VVS:are är det ändå radiatorerna som begränsar vattenflödet. Jag har 15 mm rör.
Har Nibe EVP 510 och Nibe 2300, installerat januari 2012. Bor i Lund. 170 kvm hus plus lika stor källare.

Utloggad hawkeye99

  • dipl. kyl o värmepumpstekniker
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: KÃ¥geröd
  • Antal inlägg: 441
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Serviceteamet i SkÃ¥ne AB
SV: 8 grader i huset, elpatronen används ej
« Svar #47 skrivet: 04 mars 2011, 22:28:55 »
Hej!
Det kan vara din säkerhetsventil som läcker. Fast 1/2 liter ä mycket.
Om du mailar mig på mitt förnamn och efternamn och så företagsnamnet så skall jag maila telefonnumret till vvs:aren jag pratade om.
Fördelaren i teknikrummet var 12rör, det innebär att de dragit 12rör till radiatorerna.  Om man skall dra 12 till rad, sÃ¥ skall matarledningen vara 22rör.
Man drar alltid en stam med 22. jag har kunnat det där med tryckfallsberäkning, men är lite ringrostig. Du fÃ¥r ett enormt tryckfall.  VadÃ¥ radiatorerna bromsar upp.
Jag rekommederar dig att inte använda dig av den vvs:aren. Dimensioneringen är felaktig.  Bästa är att lÃ¥ta det gamla sitta kvar och dra nytt, tex nÃ¥gra fläktkonvektorer för att  kompensera.  Det där med att höja temepraturen pÃ¥ varmvattnet är mitt eget experiment.  Men det är stor skillnad pÃ¥ förbrukningen när jag kör 65 grader pÃ¥ varmvattnet eller 50 som normalt. Det är alltsÃ¥ när det behövs tillsats, annars är det bara en extrakostnad. Men det blir mindre omrörning och elpatronen dundrar pÃ¥ med mindre effekt. Jag har testat flertalet gÃ¥nger. Började egetnligen med att jag fick dÃ¥ligt med varmvatten när det var kallt ute eftersom jag bara hade 16 A huvudsäkring. Det tog lÃ¥ngt tid när duschhuliganen hade duschat innan det blev varmvatten igen. En duschhuligan kallas ocksÃ¥ för tonÃ¥ring för den som inte vet. 1Jag valde dÃ¥ att höja temperaturen till 65 grader sÃ¥ att den kunde magasinera vatttnet. märkte ocksÃ¥ dÃ¥ att det tog mindre el när shunten behövde öppna mindre vid tillsats. Ja bhöver ju inte tillsats förrän nÃ¥gonstans mellan 5och 10 minus förutsatt att det inte stormar. Är det lÃ¥ngvarigt kallt sÃ¥ gÃ¥r tillsatsne in tiidigare eftersom huset är ganska dÃ¥ligt isolerat.
Kyl och värmepumpstekniker på Sydpumpen i Laholm
Nyliogen sÃ¥lt mitt hus pÃ¥ 200 kvm och flyttat till en stuga med luftluft.  Jobbar numera rämst med IVT värmepumpar, men   har tidigare jobbat med   Ã¶vriga  fabrikat pÃ¥ marknaden.   Administratör och grundare av gruppen värmepumpsteknik utan gränser pÃ¥  Facebook.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: 8 grader i huset, elpatronen används ej
« Svar #48 skrivet: 05 mars 2011, 10:33:14 »
 Hawkeye99 . Sc:,h du skriver .Man drar alltid en stam i 22 ,, nej nej nej ... Det ska stÃ¥ man dra alltid stammen efter beräknat flöde och tryckfall.
Tryckfallet ska vara beräknat och det ska ligga över rad ventilen för att skapa aktouritet .

Hawkeye 99 om du nu är i Branschen (vilket det verkar) tycker jag att vi installtörer har en skyldighet att säkerställa den temp i vvb och ut på tappställena som bbr föreskriver .
cocacola
« Senast ändrad: 05 mars 2011, 10:38:01 av COCACOLA »
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Henrik123456

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
SV: 8 grader i huset, elpatronen används ej
« Svar #49 skrivet: 05 mars 2011, 15:49:05 »
Hakweye!

Jag ser inte ditt förnamn, efternamn och företagsnamn?

Har Nibe EVP 510 och Nibe 2300, installerat januari 2012. Bor i Lund. 170 kvm hus plus lika stor källare.

Utloggad hawkeye99

  • dipl. kyl o värmepumpstekniker
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: KÃ¥geröd
  • Antal inlägg: 441
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Serviceteamet i SkÃ¥ne AB
SV: 8 grader i huset, elpatronen används ej
« Svar #50 skrivet: 10 mars 2011, 22:14:57 »
Hej Henrik!
Jag tror att duvet vem jag är. Du hade ett läckage på utedelen om jag inte är felinformerad, en packning.
Kyl och värmepumpstekniker på Sydpumpen i Laholm
Nyliogen sÃ¥lt mitt hus pÃ¥ 200 kvm och flyttat till en stuga med luftluft.  Jobbar numera rämst med IVT värmepumpar, men   har tidigare jobbat med   Ã¶vriga  fabrikat pÃ¥ marknaden.   Administratör och grundare av gruppen värmepumpsteknik utan gränser pÃ¥  Facebook.

Utloggad hawkeye99

  • dipl. kyl o värmepumpstekniker
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: KÃ¥geröd
  • Antal inlägg: 441
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Serviceteamet i SkÃ¥ne AB
SV: 8 grader i huset, elpatronen används ej
« Svar #51 skrivet: 10 mars 2011, 22:29:46 »
Hej igen!
Läste din fråga om att elpatronerna går in från 13 grader. Det är framledningstemperaturen som är för hög för att dina radiatorer är underdimensionerade och för små rör.
Var nÃ¥gon som kommenterat att det skall dimesioneras rätt efter system med  dimension pÃ¥ rör. JAg skrev 22 skall användas. jag menade sÃ¥ klart minst 22.
Helt rätt. Ja det är rätt jag jobbar inom branschen. Man blir rätt trött på åsanissejobben i branschen. Men också på kunder som bara tittar på priset.
En sak jag reagerat på är att en del, främst då ivt anger temp vid DUT till -9 grader i Malmö.
dÃ¥ blir eltillskottet betydligt mindre  och man "klarar " sig med tex 6 kw istället för 9. Resultatet, ja det blir därefter. Gäller att köpa rejäla fleecetröjor och raggsockar.
Kanske något för vissa att leverera med som tillbehör till sina pumpar istället för dammsugare och kaffemaskiner.
Ju lägre framledningstemperatur som man behöver i huset desto bättre jobbar pumpen och man behöver mindre elspets.
Jag tycker 33 000 kwh är åt helsike fö rett hus på i den aktuella storleken. SPeciellt som värmepumpen ger 2,5 kw för varje kilowatt den förbrukar.
Min anläggning här hemma har förbrukat 669x9 kw + 10000x 2,4 + 4474 x 2,6 = 41572 kwh pÃ¥ 4 Ã¥r och 3 mÃ¥nader.  Jag bytte pump för 14 mÃ¥nader sedan till 10 kw istället för 8 kw. Detta för att testa om det innebar nÃ¥gon skillnad mellan 8 och 10 kw för min del, allltsÃ¥ knappt 10000 kwh per Ã¥r utslaget pÃ¥ 4 Ã¥r. Sista 2 Ã¥ren har tagit rejält mycket mer än föregÃ¥ende 2, men vi har haft lite vinter ocksÃ¥.  Jag bor i norra skÃ¥ne sÃ¥ det är mycket kallare här än i Malmö

Kyl och värmepumpstekniker på Sydpumpen i Laholm
Nyliogen sÃ¥lt mitt hus pÃ¥ 200 kvm och flyttat till en stuga med luftluft.  Jobbar numera rämst med IVT värmepumpar, men   har tidigare jobbat med   Ã¶vriga  fabrikat pÃ¥ marknaden.   Administratör och grundare av gruppen värmepumpsteknik utan gränser pÃ¥  Facebook.

Utloggad //GG

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm/Bromma
  • Antal inlägg: 201
  • Karma +3/-0
  • Kön: Man
SV: 8 grader i huset, elpatronen används ej
« Svar #52 skrivet: 11 mars 2011, 21:18:18 »
Det är bra med jordfelsdbrytare, men det finns två förbrukare man skall undanta från jordfelsbrytaren
Kyl/Frys och värmesystemet. Det är helt OK att köra dessa utan JFB.
/Jonas

eller så lägger man all "ute" el på en separat jordfelsbrytare.....

Hus i Bromma byggt  1934 total uppvärmd yta ( inkl Källare uppvärmd till ca 21 grader) 150 kvm inne temp 21-23
Nuvarande uppvärmning installerat 30/8-2011: Thermia Atec  9 Total.
Vindkraftsandelar står för el-leveransen ( 20 öre(kwh+ skatter nätavgifter m.m )
feb 2012 nordic-rutan installerad i alla fönster.
2vuxna 2 barn.

Före ATEC                 11/12    12/13   13/14
Aug 2010: 1310 kwh   663       663       743
Sep 2010: 1680 kwh   616       697       713
Okt 2010: 2362 kwh   901       971       996
Nov 2010: 3399 kwh  1033      1167    1211

Dec 2010: 3797 kwh   1379     1617     1463

Jan 2011: 3484 kwh   1815      2163    1853
Feb 2011: 3753 kwh   1881      1457    1356
Mar 2011: 3262 kwh   1140      1789    1391
Apr 2011: 2057 kwh     925      1071    1102
Maj 2011: 1654 kwh     642       640     912
Jun 2011:  837  kwh     637       615     722
Jul 2011:   509 kwh      574       699     596
Tot : 28104 kwh       12 206    13 546 13091

Utloggad jonasb

  • En väldigt glad amatör med teknikintresse. Kan mer om reglersystem än om kompressorcykeln!
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • e-logger
SV: 8 grader i huset, elpatronen används ej
« Svar #53 skrivet: 12 mars 2011, 23:35:58 »
Det är bra med jordfelsdbrytare, men det finns två förbrukare man skall undanta från jordfelsbrytaren
Kyl/Frys och värmesystemet. Det är helt OK att köra dessa utan JFB.
/Jonas

eller så lägger man all "ute" el på en separat jordfelsbrytare.....


Jo uteel skall gå på en JFB, Innel på en annan JFB, Värmesystem utan JFB (Fast installation med god jordförbindelse)
och så även kyl/Frys om du fågar mig!
/Jonas
1790 tals stockhus i Stockholmsområdet, 140 m2 uppvärmd yta, konverterat till vattenburet 2007-2009, golvkomfortvärme + radiatorer, 50 m Aqua quattro kulvert, VVC, Nibe split installerad Dec 2009.

Utloggad hawkeye99

  • dipl. kyl o värmepumpstekniker
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: KÃ¥geröd
  • Antal inlägg: 441
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Serviceteamet i SkÃ¥ne AB
SV: 8 grader i huset, elpatronen används ej
« Svar #54 skrivet: 28 mars 2011, 00:30:06 »
Hej!
Min kontakt har varit hos dig  och tittat och kommit med förslag vad jag fÃ¥tt info om.
Vi jobbar tillsammans nu.
Ett sätt att se  vem som har rätt  ang installatör, säljaren av huset är att se pÃ¥ tillverkningsnumret, där stÃ¥r vecka och Ã¥r. Man fÃ¥r inte bygglov  pÃ¥ nÃ¥gon vecka, sÃ¥ är det tillverkad i anslutning till installation  och bygglovet är utfärdat innan  är det solklart vem som  stÃ¥r för sanningen.
Kyl och värmepumpstekniker på Sydpumpen i Laholm
Nyliogen sÃ¥lt mitt hus pÃ¥ 200 kvm och flyttat till en stuga med luftluft.  Jobbar numera rämst med IVT värmepumpar, men   har tidigare jobbat med   Ã¶vriga  fabrikat pÃ¥ marknaden.   Administratör och grundare av gruppen värmepumpsteknik utan gränser pÃ¥  Facebook.

Utloggad Henrik123456

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
SV: 8 grader i huset, elpatronen används ej
« Svar #55 skrivet: 11 april 2011, 22:04:17 »
Hej Hawkeye! Jag behöver stänga av funktionen att allt varmvatten tillverkas av spetsel, eller hur? För nu är det så varmt ute. Men jag vet inte hur jag ska göra. Kan jag starta om hela systemet på något sätt (alltså nollställa det).

Hälsa och tacka din kontakt, för all hjälp. Och stort tack till dig med.

En lustig detalj är att jag har kopia på en offert från ditt förra företag, från 2006-09-27, på en CTC ECO EL 1550 i kombination med en CTC ECO Air 109Kw. Tre dagar efter detta (alltså 2010-10-01) installeras istället NIBE VVM 240 och Fighter 2010. Vilken av dessa tu system var mest lämplig för mitt hus? Är de likvärdiga kanske?

Konstigt, eller hur?
Har Nibe EVP 510 och Nibe 2300, installerat januari 2012. Bor i Lund. 170 kvm hus plus lika stor källare.

Utloggad hawkeye99

  • dipl. kyl o värmepumpstekniker
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: KÃ¥geröd
  • Antal inlägg: 441
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Serviceteamet i SkÃ¥ne AB
SV: 8 grader i huset, elpatronen används ej
« Svar #56 skrivet: 13 april 2011, 00:51:00 »
Hej!
Du skall ta bort varmvattenprogrammet. Alltså under meny 7.
ApropÃ¥ offerten  med ctc sÃ¥ hade det fungerat betydligt bättre än det du har idag, men den hade ändÃ¥ varit underdimensionerad.
Min kontakt ohc numera kollega säger samma sak som jag, bara att riva ner och sätta upp nya radiatorer, nya rör osv.
alla lösningar med luft/luft osv, är bara konstgjord andning.
AprpÃ¥ en bra lösning  efter byte av rör m.m. sÃ¥ kommer mitsubishi med lite heta nyheter till hösten.
Splitar med 3-fas varvtalsstyrda pumpar. finns 16 kw. De kommer med ny panna, men för din del är det inga problem med takhöjden.
Har du tur rasar 2010:an innan den är 6 år....................
Ring mig om du inte kommer på hur man gör med varmvattnet.


Kyl och värmepumpstekniker på Sydpumpen i Laholm
Nyliogen sÃ¥lt mitt hus pÃ¥ 200 kvm och flyttat till en stuga med luftluft.  Jobbar numera rämst med IVT värmepumpar, men   har tidigare jobbat med   Ã¶vriga  fabrikat pÃ¥ marknaden.   Administratör och grundare av gruppen värmepumpsteknik utan gränser pÃ¥  Facebook.

Utloggad Henrik123456

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
SV: 8 grader i huset, elpatronen används ej
« Svar #57 skrivet: 18 april 2011, 21:50:42 »
Hej Hawkey! Jag har dumt nog inte kvar ditt tel nummer. Och ej heller din mail adress. Jag skulle vilja fråga dig om en annan sak också. Hur kan jag nå dig. Jag har emailet från din nya kollega. Det som han skickade till mig för en dryg vecka sedan. /Henrik
Har Nibe EVP 510 och Nibe 2300, installerat januari 2012. Bor i Lund. 170 kvm hus plus lika stor källare.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!