Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: HE9LKE = Bra för mitt behov  (läst 1977 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad SSSTSG

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
HE9LKE = Bra för mitt behov
« skrivet: 26 februari 2011, 19:00:28 »
Hallå i stugorna
För att balansera upp allt elände som skrivs om denna maskin, så kan jag ju nämna att jag fick min anläggning installerad för drygt tre veckor sedan. Jag är ingen "utblåstemp.-nörd" eller har några andra apparater att jämföra med så detta är bara min egen upplevelse.
El-förbrukningen i december, jan och feb har varit i snitt 72, 61 resp 55 kWh per dygn. Jag bor i Sörmland så ni som känner till väderleken som varit har nåt att referera till.
Pumpen sattes som sagt var upp i början av februari. Tidigare vaknade vi med 15-17 grader i huset, nu har vi drägligare 19-20. Komforten är mycket högre. Det har varit neråt -24 grader ett par tillfällen här, men eftersom vi stöttat med elradiatorerna en smula samt braskaminen dagtid (med panasonicen i enbart fläktläget) så har det inte varit några bekymmer. Den värmer rummet den sitter i även när utetempen är -20 ºC.
Jag inbillar mig att februari inte varit varmare än januari som helhet, men el-förbrukningen har ändå gått ner. Nu ingår visserligen hushållselen i dessa siffror, men jag räknar ändå med en sänkning av årsförbrukningen.
Summa summarum, hittills är jag skitnöjd, studs
/Torbjörn

Utloggad Garagevärmen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sandviken
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: HE9LKE = Bra för mitt behov
« Svar #1 skrivet: 18 mars 2011, 09:58:05 »
fortfarande "skitnöjd" ?
jag funderar på en sånhär till mitt garage,

hur låg yttertemp har din klarat utan att behöva stöd av element & kamin?

Utloggad SSSTSG

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
SV: HE9LKE = Bra för mitt behov
« Svar #2 skrivet: 23 mars 2011, 10:09:15 »
Yes, Fortfarande jättenöjd. Rummet den sitter i är ca 30 kvadrat, med öppningar mot hall och kök. Den ger värme vid drygt -20, därunder har vi inte pressad den så hårt. Av det enkla skälet att det i manualen står klart och tydligt att "operation interval" vid värme inte får vara kallare än så. Jag ger mig f-n på att om det blir fel på maskinen och det blir uppenbart att jag kört den i kallare väderlek, då gäller förmodligen inte garantin. Sen kan varenda säljare påstå att den visst gör det. Men den dagen jag står där kommer det att låta annorlunda, min erfarenhet från andra branscher och situationer säger mig det.

Det var en liten utsvävning, men som sagt, den ger värme även så kallt. För ett garage (nu vet jag inte hur stort du har) är det säkert inga problem. Men ytterligare kallare, -25 eller -30, är det väl inget märke som garanterar funktion, men det kan säkert ge värme ändå. Beror väl också på vad du har för krav i garaget. +20 eller "frostfritt".

Utloggad Garagevärmen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sandviken
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: HE9LKE = Bra för mitt behov
« Svar #3 skrivet: 24 mars 2011, 08:18:17 »
kravet är ca 18 grader & garaget på 55kvm & 3,1m takhöjd.
jag tror med att den skulle lämpa sig även om vissa såklar
smutskastar den här på forumet.


nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!