Hej
För det första: Om man rekommenderar 1 värmepump och en massa fläktar så löper man risk att få en krånglig installation plus att man lägger ner en massa pengar på icke-värmealstarande apparater. Dessutom löper man risken att effekten ändå inte räcker till när det blir kallt.
Jag hade rekommenderat dej 2 värmepumpar. En lite mindre placerad så långt till vänster höger som möjligt på våning 2. Sedan hade jag rekommenderat en lite större maskin på 1:a plan med låg placering (under ett fönster ?) i det nedre högra rummet så att den kastar luft via hallen ut i köket med en riktad ström ut i det stora rummet. Har ni planerat möbler där så välj högre placering. Förmodligen har ni TV:n i det stora rummet till vänster och det kan vara skönt att slippa suset då.
På övre plan räcker det med en liten tyst maskin typ i storlek 4,5-5,0 kW. Ni får nog stänga ner den eller sänka fläkten när ni ska sova. Kör full fläkt dagtid. På nedre plan en riktigt kraftig maskin, där skulle jag vilja rekommendera en Mitsu FD35 eller något i den klassen.
EDIT: skrev fel, ska vara höger på våning 2.
MVH/Gano