0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej!Håller på och labbar med kurvor nu, kör med rak kurva...nåja, inte rak men utan pucklar... V21,5 och H 51,2Ute är det cirka 20,9 minus. Innetemp i vardagsrummet 20,7 grader. Värmepumpen tuffade på till cirka 20,5-.Läge två och tre på pumpen. Returtempen var då cirka 44 grader...Sedan stängde den av sig...Går nu på elläge 2, alltså 6wh...Tempen sjunker fort...På cirka tio minuter har tempen sjunkit från 44 till cirka 39,5 grader. Minskar en tiondels grad varje 20 sekund...Varför klipper den inte in båda stegen? Ingen vits med att tempen sjunker...Nu har åter pumpen startet på läge två och tre... Ska det vara så här?Hälsn Jan
Hej!Har injusterat halva systemet nu... Måste dock gör aom lite rördragningar... En bypassventil verkar läcka och ger då högre returtemp...Nu har vi cirka 24,7 minus härhemma... 17.7 på innegivaren...Pumpen går på alla tre lägen plus elsteg 1.Problemet är att elpatronerna ej verkar ge någon effekt...Kan det vara en bugg? När de kopplas in sjunker tempen...Sjönk ju igår med cikra fem grader på tio minuter med 6kw el...Tycker att elpatronerna rimligen borde ge mer värme än pumpen vid dessa köldgrader...Verkar ju som elaptronerna ej ger något alls då tempen sjunker när endast dessa är inkopplade.Hälsn Jan
Hej, Nej jag har noterat samma som du, tycker inte heller elstavarna verkar vara speciellt effektiva men kan iofs bero på att pumpen är så pass kraftig i förhållande till vad 9kW el är.Värmer elstaven vv går det snabbt och bra men kör man mot hv verkar det inte hända någonting så egentligen borde nog en ecodan ha en ca 15-16kW elsteg mend tanke på hur stora byggnader den är dimensionerad för och slår kompressor av vid -25C kommer man inte långt på 9kW el.Men nackdelen blir då att 3x16A inte längre skulle räcka till så det har väl blivit någon form av kompromiss.
Jo mina elstavar funkar finfint, vid vv produktion åtminstone men menar bara att Maxi kan tänka på att Z16 är en kraftfull pump som kan göra att 9kW elstav verkar klena, upplevde precis samma sak när min gamla Z16 var sönder, elsteg 1+2 konstant på och ändå ingen ordentlig temp i värmesystemet.