Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Gäller inte garantin för detta?  (läst 2965 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad corrado

• Kan värmepumpar
  • Antal inlägg: 64
Gäller inte garantin för detta?
« skrivet: 22 februari 2011, 18:28:03 »
Hej!

Köpte Mitsubishi värmepump våren 2010 och en firma installerade den.

För ca en månad sedan märkte jag att pumpen inte längre gav ngn värme. Jag försökte då kontakta firman som gjort installationen men av ngn anledning så gick det inte att få tag på dem.
Jag kontaktar då ett annat företag.
De kommer dit och konstaterar att det inte finns ngn gas kvar. Läckaget har uppstått vid anslutningen av utedelens grova rör. Teknikern kragar då om röret, byter muttern som han menar att det är en repa på insidan och fyller upp gas. Han konstaterar då att det inte längre är ett läckage utan att det nu är tätt.
Jag trodde sen att detta skulle gå på garantin, men icke. Jag har fått en räkning på 2700 kr för koppling, gas och arbete.

Är detta verkligen i sin ordning. Vad jag förstår så var orsaken till läckaget, repan på muttern som byttes. Muttern ingick ju i pumpleveransen, ska inte garantin gälla då?

Utloggad svenske kocken

• Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7622
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Gäller inte garantin för detta?
« Svar #1 skrivet: 22 februari 2011, 18:36:52 »
För att garantin ska gälla måste först den som monterat/sålt maskinen ges möjligheten att åtgärda felet. Skulle det företaget inte finnas kvar måste man vända sig till importören av maskinen så kan dom ev hänvisa till en annan firma som kan reparera maskinen. Hittar du en egen reparatör som får laga är risken stor att du får betala hela kalaset och att ev kvarvarande garanti går förlorad om inte den som i slutändan skulle stått för garantin inte gett sitt medgivande.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad TS Comfort AB

• I branschen
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8253
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
« Svar #2 skrivet: 22 februari 2011, 18:39:40 »
Problemet i ditt fall är att veta om muttern var repig innan installation eller om det var montören som gjort repan.
Kan man visa att repan fanns där från leverans så bör tillverkaren ta på sig detta, är det montören som har gjort repan så bör han stå för kostnaden.
Har du köpt värmepumpen inkl installation med totalgaranti så får din försäljare ta detta på sig och sedan antingen kräva Mitsubsihi eller montören på kostnaden som har uppstått för dig.

Har du köpt maskinen löst och köpt installationen på egen hand blir det lite krångliggare och speciellt som du inte får tag på montören.
Personligen skulle jag gissa på att repan kom till vid installationen.

Svenska kocken gled in emellan med ett svar :)
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad svenske kocken

• Guldmedlem
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7622
  • Jag älskar värme!
« Svar #3 skrivet: 22 februari 2011, 18:42:11 »
Man mÃ¥ste vara pÃ¥ hugget  Thumbsup
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad TS Comfort AB

• I branschen
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8253
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
« Svar #4 skrivet: 22 februari 2011, 18:56:31 »
MÃ¥ste hitta var alla bokstäver är pÃ¥ tangentbordet  ;)
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad pi.r

• Ingen riktig
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 846
« Svar #5 skrivet: 22 februari 2011, 20:34:18 »
Hur blir det läckage av en repa i muttern..?

Muttern har bara kontakt med rörets utsida, och ytan i muttern har ingen tätningsfunktion. Är det för att friktionen blir annorlunda så att det blir fel (för lågt) vridmoment vid åtdragningen..?
Stockholm, 1½-planhus 40+28 m² och 40 m² källare, Byggd 1927, tilläggsisolerad o 3-glas i alla fönster (2005), oisolerad källare.  -  LL-VP Mitsubishi Heavy Industries  SRK25ZGX-S i boytans bottenplan (Dec. 2008), ingen värmekälla pÃ¥ övervÃ¥ning, LL-VP Atlas 42500014 (3,5 kW inverter) i källaren (Sep. 2010), el. VVB (100L).  -  Förbrukning (kWh):

|        |          värme   värme        | ute-temp
 Ã…r   | Totalt | hushÃ¥ll  boyta  källare  VVB  | (nov-mar)

2009  |  5710  |  1800    1440    2020    450  |  +0,5°C
2010  |  7370  |  2010    1870    3050    440  |  -3,7°C
2011  |  4986  |  2026    1211    1340    410  |  -0,4°C
2012  |  5271  |  1601    1412    1798    460  |  +1,1°C

Före VP: 1,5 - 2 m³ olja + 2000-3000 kWh el per år
Loggar med 29 st tempgivare + effektmätare i bägge pumparna, + 6 st tempgivare inne o ute

Utloggad Oskar P.

• i branchen
  • Antal inlägg: 1024
  • the good old days
« Svar #6 skrivet: 22 februari 2011, 20:38:02 »
Hur blir det läckage av en repa i muttern..?

Muttern har bara kontakt med rörets utsida, och ytan i muttern har ingen tätningsfunktion. Är det för att friktionen blir annorlunda så att det blir fel (för lågt) vridmoment vid åtdragningen..?
kan ju vara så att repan gör att muttern "hugger tag" i kopparröret och vrider runt detta så att tätningsytan förstörs, därför ska man ha olja på konan innan hopdragning.
jag tror mer att det var skit bakom spakarna när konan gjordes första gången...

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!