0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
...Om du läst det jag postat så var det resultat och data jag efterfrågade, inte utfall i affekt. ...Jag har läst av otaliga energianläggningar utifrån vad de varit dimensionerade för och det enda som gett ett klart svar har vart de anläggningar som på ett rätt sätt loggat alla data över en lång tid. Jag saknar en bra uppföljning av solfångare eftersom de jag läst har bestått av en projektion av korttidsloggningar mot soldagsdata och vad jag sett så ger det inte den sanning som en riktig långtidsloggning över året ger....
Citat från: Gano skrivet 02 mars 2011, 17:22:28På forumet hjälps vi åt, men du Toprunner vill mest att andra ska presentera resultat och data. Vill man ifrågasätta så får man själv hitta sina argument och argumentera därifrån. Tagga ner.MVH/GanoOm du läst det jag postat så var det resultat och data jag efterfrågade, inte utfall i affekt. Har du inte det jag frågar efter förstår jag inte varför du svarar mig? Tråden jag frågar i heter "Analys av solfångare", hade jag sökt efter hur du upplever att ditt värmesystem fungerar hade jag väl postat i en sån tråd.Jag har läst av otaliga energianläggningar utifrån vad de varit dimensionerade för och det enda som gett ett klart svar har vart de anläggningar som på ett rätt sätt loggat alla data över en lång tid. Jag saknar en bra uppföljning av solfångare eftersom de jag läst har bestått av en projektion av korttidsloggningar mot soldagsdata och vad jag sett så ger det inte den sanning som en riktig långtidsloggning över året ger.Det fanns förhoppningar om en sån loggning i Boda kvarn tror jag det heter... men även det projektet tycks ha havererat.Jag trodde att det kanske fanns någon som kunde presentera en loggning i den här tråden men där bedrog jag mig. Det som är svårast att förstå är hur många mätningar det finns av energisystem utan solfångare då det ligger ett sånt fokus på förnyelsebar energi. Till och med vindkraften visar ju öppet sina resultat på vindstat.nu.Jag såg gärna ett solstat.nu .. men det verkar ligga långt borta.
På forumet hjälps vi åt, men du Toprunner vill mest att andra ska presentera resultat och data. Vill man ifrågasätta så får man själv hitta sina argument och argumentera därifrån. Tagga ner.MVH/Gano
Men det är inte samma sak som vindkraft. Den jämförelsen är fel. Solfångare är dimensionerade för normalt årsutbyte.Skiner solen på en solfångare levererar den en effekt. Väl känd och väl uppmätt. Moderna solfångare blir inte sämre med tiden.Att en långtidsuppföljning skall ge annat värde än en korttidsmätning kräver att solfångaren förändras över tiden. Men det sker inte längre. Det är därför ointressant att mäta. Att vädret skiljer sig åt mellan år och platser är som det är.En favorit i repris :http://www.melectro.com/
HejOK, nu börjar vi komma någon vart. Lite svårt att bedöma vad du ville med dina inlägg....tog det som att du var arg på något... Det som styr utfallet är hur man lagrar värmen. Det är det enkla svaret på din slutsats att det skiljer mellan teoretiska värden och uppmätta värden. Det är inte solfångaren i sig som ska misstänkliggöras som boven i dramat eller de värden som olika institut presenterar. Loggningsutrustningar kommer att visa samma sak som instituten har mätt upp eller mycket nära. Man brukar logga med en tempgivare på väg in i tanken och sedan ut ur tanken kopplat till en flödesmätare. Solfångaren ger det den ger beroende på solhöjd (projicerad yta) och i viss mån på tempförluster.Den perfekta tanken finns inte. Det finns riktigt bra tankar och det finns urusla. Till de sämre hör en vanlig acktank med inbyggd VVB i toppen. Till de bättre hör klafftankar och dubbelslingetankar samt tankar med tappvattenautomat. Finns rapporter på SERC om man är intresserad av fördjupning.MVH/Gano
HejHur menar du att lågtempenergi skulle vara mindre värd än högtempenergi ? Då skulle ju en VP vara usel i förhållande till olja/pellets/ved ? 1 kWh är väl en 1 kWh ?MVH/Gano
@Dr Chun-Lan: Det gäller dig precis som Toprunner. Först måste man veta vadman vill åstadkomma. Sedan kan man titta på möjliga lösningar.Den allmänna principen fick du redan tidigare: liten volym = lite energi,stor volym = mycket energi och detta gäller utan att ha ändrat solfångarytan....