0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Du skrev att det ska tas på villaförsäkringen, jag anser att övriga försäkringstagare inte ska vara med och betala för din felaktiga pump, du får ta det med säljaren, du har väl garanti på pumpen, den är ju bara ca. 7 mån.
Jag skulle aldrig välja en Panasonic igen: -2 allvarliga konstruktionsmissar (H16 och fläktlager) på 6 år -Dåliga avfrostningsegenskaper som minskar effekten med närmare en fjärdedel, genom långa och frekventa avfrostningar - Halvtaskig garanti (2år)Välj en beprövad kvalitetspump med minst 5 års garanti från en leverantör som funnits i branschen länge och visat att han tar ansvar för sina kunder.
Citat från: larryd skrivet 12 mars 2011, 23:26:54 Jag skulle aldrig välja en Panasonic igen: -2 allvarliga konstruktionsmissar (H16 och fläktlager) på 6 år -Dåliga avfrostningsegenskaper som minskar effekten med närmare en fjärdedel, genom långa och frekventa avfrostningar - Halvtaskig garanti (2år)Välj en beprövad kvalitetspump med minst 5 års garanti från en leverantör som funnits i branschen länge och visat att han tar ansvar för sina kunder.*2st allvarliga missar som numera är borta till 100% alla fall om du väljer scrollkompressor och svensk generalagent.Avfostningen har jag läst om men ej haft problem med på våra egna pumpar så kan ej uttala mig.2års garanti? var ska man köpa pumparna för att få det? De 3 stora generalagenterna i Sverige är Kinnan, LMG och Scanoffice och alla de 3 lämnar 5års garanti idag.*Vissa trådar (säger inte att det är så i detta fall) är lustiga att läsa när folk totalt stampar på Panasonic för sina fläktmotorer och själva tycker att ex. Fujitsu eller IVT är jättefina och bra, undrar lite för mig själv hur många av dom som vet att det sitter Panasonic motorer även i dom pumparna
Så bra då...http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=41041.0
Citat från: larryd skrivet 23 mars 2011, 13:29:31Så bra då...http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=41041.0Vet inte om du missade att jag skrev...2st allvarliga missar som numera är borta Inlägget du länkar till är ju en installation som är 2år gammal av en pumpmodell (hke) som är 3-4år gammal.HKE modellen hade inte keramiska lager i sig från start, det slog över till keramiska på JKE modellen.I det där fallet är det ju helt enkelt försäljaren som lurat kunden.
Och hur vet vi...att vi inte blir lurade av Panasonics försäljare en tredje gång?
Panasonic är ett varumärke....som för de flesta svenskar står för kvalitet. Men i fallet LL-värmepumpar så har man lyckats göra ett flertal magplask. Värmepumparna har ursprungligen konstruerats för en mycket större marknad för luftkonditionerings (AC) pumpar och fungerar säkert utmärkt som sådana, för att kyla hus och lokaler.Men sedan har man modifierat luftkonditionerings-pumparna för att använda som LL för en mycket mindre marknad. Och där har det slirat rejält för Pana. I ren desperation (verkar det som) pumpar man ut modell efter modell av LL för att förbättra egenskaperna, men kvaliteten brister.Först nu har man börjat erbjuda 5 års garanti, men till skillnad från konkurrenterna kräver man en service (a' 2.000kr?) för att garantin skall gälla hela perioden.
Citat från: larryd skrivet 24 mars 2011, 11:42:37Panasonic är ett varumärke....som för de flesta svenskar står för kvalitet. Men i fallet LL-värmepumpar så har man lyckats göra ett flertal magplask. Värmepumparna har ursprungligen konstruerats för en mycket större marknad för luftkonditionerings (AC) pumpar och fungerar säkert utmärkt som sådana, för att kyla hus och lokaler.Men sedan har man modifierat luftkonditionerings-pumparna för att använda som LL för en mycket mindre marknad. Och där har det slirat rejält för Pana. I ren desperation (verkar det som) pumpar man ut modell efter modell av LL för att förbättra egenskaperna, men kvaliteten brister.Först nu har man börjat erbjuda 5 års garanti, men till skillnad från konkurrenterna kräver man en service (a' 2.000kr?) för att garantin skall gälla hela perioden.Om man vill ha en pump som är direkt utvecklad för att vara värmepump och inte en modifierad AC, viket märke ska man då välja?