Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Svenska apotek med tillstånd
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?

Författare Ämne: Börvärde FD-35  (läst 1431 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad PellePelle

• Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
Börvärde FD-35
« skrivet: 22 februari 2011, 10:46:27 »
I morse var det lite kallt hemma så jag drog upp börvärdet på min FD-35:a till 26 grader från att tidigare stått på 25 C.
I rummet den sitter var det 21.5 c resten av huset ca 18 C. Jag hörde att den "varvade upp en snäpp" och höjde snart tempen till ca 22.5-23 C i rummet.
Hur är det möjligt igentligen? Borde inte maskinen gå på max om den står på börvärde 25 C och det är 21.5 i rummet? (ca 10 minusgrader ute, 162 kvm hus)
Innerdelen är placerad i vårt vardagsrum som är ca 35 kvm med en dörr mor köket och en mot hallen med trappen upp.

Utloggad Lyckan

• Expert på värmepump
  • Antal inlägg: 265
  • Kön: Man
SV: Börvärde FD-35
« Svar #1 skrivet: 22 februari 2011, 19:36:08 »
Tempgivaren sitter uppe i innedelen, temperaturen kan variera en del mellan den tempgivaren som sitter där, ganska högt uppe i taket, och det ställe som du avläser din rumstemperatur.

/ Lyckan

Utloggad PellePelle

• Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
SV: Börvärde FD-35
« Svar #2 skrivet: 22 februari 2011, 20:40:10 »
Ok det kan ju vara bra och veta.

Ikväll presterar pumpen fint, -13.5 C  ute och huset var varmt när jag kom hem med börvärde på 23 C. Jag får nog inse att jag bor på en plats där (och i ett hus) där vindstyrkan betyder mer än antalet minusgrader.....i morse vad det blåsigt och betydligt varmare....nu är det helt stilla ute och betydligt kallare...       

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer n 20 rs erfarenhet av vrmepumpar

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Svenska apotek med tillstånd
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?