0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag ligger på kurva 6. (Mimer i Stockholm med inredd övervåning.)Kör med innegivare också, främst för att det blir så vansinnigt varmt när man är fler i huset.Fläkthastigheten ligger på max. Det var tvunget för att få vettiga flöden på övervåningen. Sen finns det inte så mycket mer att ställa på en 310p.
Det du själv kan göra är att öppna alla termostater på max och justera innetemp med kurvan.Det kan ta ett tag, typ ett par vintermånader, innan man hittat rätt kurva.När man hittat rätt kurva så kan man sen aktivera radiator- (eller golvvärme) termostaterna för att förhindra övertemp vid typ solsken/kamineldning/fest.Är du fundersam på om luftflödet är rätt så kan du alltid kontakta en ventilationstekniker som kan mäta upp det.Sen vet jag en del som pillar med detta själva och ställer in ett luftflöde som ger en avluftstemp strax över 0:an för optimal VP-drift.Men om detta luftflöde är OK för huset är ju inte säkert, det finns en viss risk att det kan bli skador på huset med tiden.
Citat från: Carl N skrivet 20 februari 2011, 17:43:42Det du själv kan göra är att öppna alla termostater på max och justera innetemp med kurvan.Det kan ta ett tag, typ ett par vintermånader, innan man hittat rätt kurva.När man hittat rätt kurva så kan man sen aktivera radiator- (eller golvvärme) termostaterna för att förhindra övertemp vid typ solsken/kamineldning/fest.Är du fundersam på om luftflödet är rätt så kan du alltid kontakta en ventilationstekniker som kan mäta upp det.Sen vet jag en del som pillar med detta själva och ställer in ett luftflöde som ger en avluftstemp strax över 0:an för optimal VP-drift.Men om detta luftflöde är OK för huset är ju inte säkert, det finns en viss risk att det kan bli skador på huset med tiden. Med kurva eller förskjutning?
Det finns 4 alternativ på trafon och jag brukar då bara flytta kabeln enligt behov . Läge 1 vintertid , läge 2 sommartid .