0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
hej varför 99% tjuras med förådsberedare å tankar med solslingor vet jag ej..har fått för mig att det beror till stor del av att rörkrökare alltid monterar det dom har monterat i flera hundra årplattväxlarna är enligt mig helt överlägsna billiga och ökar utbytet rejält på solfångar systemethar du en sån behöver du inte karmflänsslinga i tanken det är bara en onödig kostnad kan va att folk tror att dom e dyra...men försök fixa till nått som funkar lika bra med slingor eller förådsberedare ...då framsttår nog plattisen som RIKTIGT billig för å matcha så bör man nog ha 4x20m med slingor =inte billigtdet du behöver till en plattvärme växlare är ...en välisolerad tom acctank kolla gärna vad en tom strömnäs tank kostar på 750 lit med 90mm pur isolering + tvan å släng dit 1000kr i matreal för montering...så tror jag du ser att det inte är speciellt dyrtmin 500 boro tank kostade ca 12-13 000 med en 110lit inbyggd förådsberedare..... söker du på nätet så går det att skaka fram tvan för 6-8000kr finns nått test från sp som jag brukar länka till där ser man skillnaden å den är rejäl om jag inte minns fel så fick man tillbaks betydligt mer varmvatten ur plattvärmevävlaren med samma tank och samma temp skillnaden va enorm tror en vanlig tank med förådsberedare gav ut 200 liter 40 gradigt varm vatten,tanken med dubbla slingor gav ut ca 400 liter å plattvärme växlaren ca 800lit så det är en jädra skillnad behöver du tex 50 liter så räcker förådsberedaren till 4 duchar medans tvan räcker till 16 energin du inte förbrukar stannar ju kvar i tanken å byggs på om du får sol..det är som en kedja du spar energi varje gång du nyttjar vamvattnet kommer säkerligen tempen att öka sakta men säkert hela tannken mitt enklaste tipps är ring å snack med stig på sfinx han vet hur du ska bygga för å få ett bra system...eller hör med folk här som har tappvatten automater finns några st,jag har alldrig hört nån som ha vare missnöjd med dom eller se det så här 99% av all fjärvärme växlas med plattvärme växlare...dom gör både värme å varmvatten till stora som små hus å jag har alldrig hört om nått som inte funkar sen så tror jag att har man dålig överföring låg effekt i dom så satt dom inte i tex fjärvärme system där gör 5% förlust en rejäl hög med pengar på 3 år