Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Svenska apotek med tillstånd
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?
 

Författare Ämne: Powerfull  (läst 5952 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Oppti

  • Bergborra
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 184
  • Kön: Man
Powerfull
« skrivet: 17 februari 2011, 12:32:08 »
Jag kan ställa in pumpfläkten på powerfull.
Då sätter fläkten högre fart.
Nån som vet hur detta påverkar energiekonomin?
Mer el till fläkten-ok, nån som vet effekten på fläkten vid powerfull läget?
Mer värme från pumpen?
Kan det ge bättre utbyte av värmepumpen?
Bor i villa med Aquaes system och luftvärmepump.
Ansvarig för
Värmepump installerad 2016. Danderyd-Stockholm.
Borrdjup 182 m aktivt djup 175 m.
Kompletterat med nytt hål 175 m.
VP  Thermia Diplomat Duo Inverter
Ersatt ca 10 m3 olja per år.
Spetsvärme el/olja ca 1 m3 per år.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8689
  • Kön: Man
SV: Powerfull
« Svar #1 skrivet: 17 februari 2011, 12:50:46 »
Hej Oppti!  När det gäller powerfullläget/knappen så är den alltså avsedd för att snabbt få upp pumpen på högsta värmeeffekt och därmed så snabbt som möjligt få upp innetempen om man t.ex har kört med en lägre innetempsinställning tidigare. Detta innebär att pumpen sätter gasen i botten och går då upp i närheten av sin maxförbrukning, så någon direkt ekonomisk drift kan man knappast tala om här givetvis.
Sen det här med själva elförbrukningen mellan de olika fläkthastigheterna så varierar de ungefär allt mellan ca 7-8 watt för den lägsta fläkthastigheten och upp till runt ca 25 watt för den högsta hastigheten så där är det inga stora skillnader som man behöver ta hänsyn till, och spec med tanke på att vid låga fläkthastigheter så får man en mkt sämre värmespridning i huset inkl en sämre verkningsgrad (cop) på pumpen.
Det här powerfulläget förresten brukar bara vara inlagt i ca 15-20 minuter från det att man trycker på knappen, sen återställer pumpen sig automatiskt till ordinarie inställning igen.
Man får ut precis samma effekt ur pumpen om man som alternativ istället bara höjer upp börvärdet (tempinställningen) på pumpen till t.ex +25-30 ºC bara med den skillnaden att pumpen då ligger kvar i detta läge och forsätter att gå för full maskin även efter 15 minuter, eller rättare sagt tills inställd innetemp är uppnådd. :)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad Oppti

  • Bergborra
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 184
  • Kön: Man
SV: Powerfull
« Svar #2 skrivet: 17 februari 2011, 13:38:24 »
Tackar för nästan uttömmande svar.
Noterar att fläktens energiåtgång verkar vara liten.
Det där med att pumpen går tills avsedd temp uppnåtts låter bra-för oss med kallt inneklimat!
Vad jag kan fundera på är om jag med fläkten på powerfull kan se till så innerdelen kan få verka på en lägre temperatur-vilket skulle höja pumpens värmeavgivning eftersom "lyfthöjden" tempskillnaden blir lägre.
Bor i villa med Aquaes system och luftvärmepump.
Ansvarig för
Värmepump installerad 2016. Danderyd-Stockholm.
Borrdjup 182 m aktivt djup 175 m.
Kompletterat med nytt hål 175 m.
VP  Thermia Diplomat Duo Inverter
Ersatt ca 10 m3 olja per år.
Spetsvärme el/olja ca 1 m3 per år.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8689
  • Kön: Man
SV: Powerfull
« Svar #3 skrivet: 17 februari 2011, 13:50:00 »
Hej Oppti!  Ja det där med att pumpen går för full maskin ända tills inntempen är uppnådd är under förutsättning att pumpen har kapacitet att kunna orka med detta inkl att det är en utetemperatur som medger detta förstås. ;) När det gäller det här med fläkthastigheterna så kan du inte reglera denna på något annat sätt egentligen via powerfull än vad du kan göra med den vanliga manuella inställningen av fläkthastigheterna eftersom det är de här inlagda styrparametrarna som ändå brukar styra fläkthastigheterna på de flesta luftvärmepumpar på marknaden. De här parametrarna som styr fläkthastigheterna består då i huvudsak av bl.a av innerdelens värmeavgivning, den rådande innetemperaturen i utrymmet som pumpinnerdelen sitter i mm, och detta oavsett om man skulle ha ställt pumpen i powerfull eller manuellt hastighet 5. Powerfull påverkar dessutom bara i ca 15 minuter från det att du trycker in knappen sen faller den funktionen ur med automatik på Panasonics pumpar (jag förutsätter nu att det är en Panasonicpump du har). :)

Mvh Raffen.
« Senast ändrad: 17 februari 2011, 14:15:42 av Raffen »
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad Fidusen

  • Värmepump??? Självklart!!
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 391
  • Kön: Man
SV: Powerfull
« Svar #4 skrivet: 17 februari 2011, 15:33:24 »
Hej Raffen,

Det gäller inte alla modeller!

På HE9 LKE så måste man stänga av Powerfull manuellt, finns ingen timer.

MVH/Fidusen
Irriterad över att många certifierade installatörer oftast skiter i att blåsa rören med torr kvävgas/skyddsgas innan dom vacumsuger, speciellt viktigt vid fuktig väderlek, dessutom vacumsuger en del för kort tid = ibland bara 2 minuter, skall vara minst 15 minuter, sen kontrolleras om det finns vacumfall efter en timme. Fukt är det vanligaste felet för krånglande ventiler, detta är bara mina egna åsikter och behöver inte stämma med verkligheten, Värmepumpsteknologi är en hel vetenskap i sig själv, I dag har alla så brottom :(

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8689
  • Kön: Man
SV: Powerfull
« Svar #5 skrivet: 17 februari 2011, 19:35:22 »
Hej Fidusen!  Jaha ok, Panasonic har alltså blivit så moderna nu med HE9 LKE så att de har tagit bort den här återställningen efter ca 15 minuter på powerfull, ja det är samma sak på Toshibapumparna att trycker man in hipowerknappen på dem så ligger den funktionen inne ända tills man trycker ur den igen. Men egentligen så betraktar jag faktiskt även denna funktion som ganska onödig rent allmänt på pumparna, detta eftersom man kan precis lika gärna höja upp tempinställningen på pumpen med ett antal grader samtidigt som man höjer upp fläkten till högsta hastighet så får man exakt samma funktion, dvs pumpen trycker gasen i botten för att skynda sig på att uppnå inställt börvärde. ;) :)

Mvh Raffen. 
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad direktorn

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 38
SV: Powerfull
« Svar #6 skrivet: 17 februari 2011, 20:05:47 »
Varför göra det svårt för sig?

Ett knapptryck det blir flås, ett knapptryck till så återgår grejorna till normalt.

Det finns en powerful funktion, så det bör vara lättare att använda den istället för att ändra inställningarna som man kanske trivs med.

Detsamma tycker jag när det gäller autofunktionerna för fläkt och vindriktare, varför krångla till allt i onödan med att ställa in dessa i manuella lägen.

Men smaken är som baken, den är delad.

Direktorn

Utloggad BosseBus

  • Givetvis en
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: wildmarken
  • Antal inlägg: 432
  • Woff Woff grrrr
SV: Powerfull
« Svar #7 skrivet: 17 februari 2011, 20:25:55 »
Håller med dig...klart man använder auto...vi lever ju på 2000-talet... klart köper man nått dåligt programmerat från Toshiba så kan det väl vara befogat med att springa fram å tillbaks och trycka på lite knappar..
Däremot deras riskokare funkar bra... ;)
En sak jag undrar över är hur cop värdet förändras av fläkthastigheten som en del tjatar om här i snart alla trådar, att den ska gå för fullt hela tiden.. Tjänar man verkligen på det? Och hur mycket då?
Och varför finns auto...?
Det klart att fläkten slits ut i förtid... å det skapar ju arbetstillfällen här...
Men det är ju inte helt billigt att byta motor i dessa maskiner...2000- 3000 kr... minst.... vad det verkar..
Sen strömförbrukningen på fläktar Raffen var har du fått denna info om 25 watt?
Eller har du hittat på det själv? ^-^

Utloggad Oppti

  • Bergborra
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 184
  • Kön: Man
SV: Powerfull
« Svar #8 skrivet: 18 februari 2011, 09:43:26 »
Tackar för alla svar.
Min Powerfull körs med knapptryckning av mig.
Just att COP borde teoretiskt öka om innerdelen kyls ner mer effektivt.
Är temperaturen låg vid avgivandet av energi så blir ju lyfthöjden lägre.
Det märks tydligt när utetemperaturen höjs-så det bör väl vara samma med innerdelen!
Ingen som har en driftskurva att visa?
Bor i villa med Aquaes system och luftvärmepump.
Ansvarig för
Värmepump installerad 2016. Danderyd-Stockholm.
Borrdjup 182 m aktivt djup 175 m.
Kompletterat med nytt hål 175 m.
VP  Thermia Diplomat Duo Inverter
Ersatt ca 10 m3 olja per år.
Spetsvärme el/olja ca 1 m3 per år.

Utloggad kjell62

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna Falun
  • Antal inlägg: 1215
  • Kön: Man
SV: Powerfull
« Svar #9 skrivet: 18 februari 2011, 21:45:20 »
Hej Fidusen!  Jaha ok, Panasonic har alltså blivit så moderna nu med HE9 LKE så att de har tagit bort den här återställningen efter ca 15 minuter på powerfull, ja det är samma sak på Toshibapumparna att trycker man in hipowerknappen på dem så ligger den funktionen inne ända tills man trycker ur den igen. Men egentligen så betraktar jag faktiskt även denna funktion som ganska onödig rent allmänt på pumparna, detta eftersom man kan precis lika gärna höja upp tempinställningen på pumpen med ett antal grader samtidigt som man höjer upp fläkten till högsta hastighet så får man exakt samma funktion, dvs pumpen trycker gasen i botten för att skynda sig på att uppnå inställt börvärde. ;) :)

Mvh Raffen. 

hej
Jaha ok, Panasonic har alltså blivit så moderna nu

CKP från 2003 har ej timer på powerful
och ej TE
kanske bara DKE som har den sjukan ?
kjell  *vinkar*
Mitsubishi FH35 + Panasonic E 12-DKE + TE 9
 Hus ca 150 m2 + källare 150 m2 
 
 NIBE 2025-6
 Garage 50 m2 en NE-12 LKE
 Sommarstugan E 9 ckp

Utloggad colder

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 44
SV: Powerfull
« Svar #10 skrivet: 18 februari 2011, 22:29:51 »
Hej. Håller med bossebus här,låt pumpen gå lungt og fint så slepper en masse avfrostingar, ja og sparar på fläktmotoren,men powerfull,det er bare å la fläkten stå på 5 og sänke tempen til 22 på fjärren,så om huset greier det så tuffar pumpen på lungt og fint timme efter timme utan avfrosting,hos meg brukar den gå på fläkt ca 3 då,detta när det inte er för kaldt ute,blir det över ca -8 så får jag öka endå för huset kräver mer värme då og att flödet av värme måste blir högre.Powerfull läge brukar jag inte använda. Thumbsup

Mvh colder.
Hus på 150kwm utan källare 100kvm nere 50kvm uppe byggd 1975.En HE9LKE nede og en E9DKE i trapphuset som startas vid behov.

Utloggad Blaser

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Ystad
  • Antal inlägg: 434
  • Kön: Man
SV: Powerfull
« Svar #11 skrivet: 21 februari 2011, 20:49:42 »
Min Xe går inte heller tbx automatiskt och den är väl 5 år nu.
1 1/2 plans lerhus i södra Skåne byggt 1700 ngt, tvåglas fönster ca 150 m2 bo yta +15 m2 bi yta som värms till 10. Uppvärmning Altherma ERHQ007AD/EKHBH008 och EKHWS 300 A3Z2 VV. Innegivare Frico TFD 12. Panasonic XE9-EKE numera för kylning och när jag känner mig lite halvfrusen efter att ha varit ute och jagat en hel dag.

Utloggad V70tdi

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Rö
  • Antal inlägg: 173
  • Kön: Man
SV: Powerfull
« Svar #12 skrivet: 22 februari 2011, 19:25:06 »
NE9LKE har powerful på timer. Eller om den går fram till nästa avfrostning men hur som så slår den av powerful själv efter ett tag.
Nibe 360P kompletterad med en Panasonic NE9LKE

Utloggad Albin gav upp

  • Nibe Split ägare!
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Asmundtorp
  • Antal inlägg: 72
  • Kön: Man
SV: Powerfull
« Svar #13 skrivet: 25 februari 2011, 10:57:23 »
Hej.  Ang effekt förbrukning i högsta fläktläge (watt) Har en CS-E9CKP som jag mätt upp med en energimätare som har +/-4% felvisning, i läge 1 drar den 4w. Läge 3 = 8w och i högsta läge går han upp till 23w under själva varvtalsökningen för att sedan gå ner till 17w. Jag kör den utan utedel för sej själv.
Mv/Albin
Tegelhus -59-60. 80+75m3+ trä garage -04 36m3, skåne, Nibe split L/V sedan 21 december 2010, Panasonic(9något) L/L sedan -04.

Utloggad BosseBus

  • Givetvis en
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: wildmarken
  • Antal inlägg: 432
  • Woff Woff grrrr
SV: Powerfull
« Svar #14 skrivet: 25 februari 2011, 18:19:54 »
Energimätare är ju alltid roligt att prata om... nu har jag ju lärt mig här att det finns väldigt varierande sådana...Vad har du för rolig grunka?

CS-E9CKP vad nu den fläktmotorn drar vet inte jag...  och vad den pumpar ut vore ju intressant att höra? (liter/min)

Då Toshibas Ras 10-16 enligt de själva ger ut 30watt inte drar utan ger... borde väl förbrukningen vara högre??
Eller vad tror ni?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer n 20 rs erfarenhet av vrmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Svenska apotek med tillstånd
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?