Flyttade för tre månader sedan till parhus i brf. Huset är 120 kvadrat med två våningar.
Tvättstuga, toalett, kök och vardagsrum på nedervåningen.
Badrum, tre sovrum och hall/arb.rum på övervåningen.
Nu har beslutats att de som vill får sätta in ll-värmepump på egen bekostnad.
Huset värms med Legalett elgolvvärme, och Ventex värmeväxlare på vinden,
övervåningen värms nerifrån och via tilluften. Vi har ett konvektorelement som stöd i övre hallen,
går dock inte särskilt hårt/ofta.
Huset finns på Södertörn,mellan Nynäshamn och Södertälje.
2 vuxna+9 och 17-åring.
Förbrukning nov. 1750, dec. 2350 och jan. 1850 kWh.
Nätlev. beräknar 16 500 i årsförbrukning.
Har gjort kalkyl på energimyndighetens sida, och där hamnar jag på 16 700kWh.
Till min förvåning kalkyleras värmen inte till mer än 6 500 kWh, medan vv tar 4 270
och hushålls el 5 900 kWh. Siffrorna verkar rimliga, och när vi har kring nollan så kan det gå
2-3 dar innan golvvärmen går igång. Ser även på elbolagets logg hur det pendlar mellan ca.
40 kWh de dagar värmen inte går, till runt 100 kWh de dagar kvicksilvret kryper ner mot -15.
Kul att jämföra med data från väderstationen förresten, lätta att se hur förbrukningen relaterar till temperaturen.
Vi har bara 30 cm från tak till nederkant på dörrfoder, så i princip är det bara Toshiba polar 1 som känns aktuell.
Har tagit in offert, och den hamnar på drygt 19 000 med ROT-avdrag. om vi blir fler som samköper så får vi ner priset en del.
Om man nu räknar med att halvera värmekostnaden så blir det ju inte SÅÅ mycket man spara per år. Tar ju
4-5 år innan man betalat maskinen!? Å andra sidan kan man säkert ha lite högre komfortvärme med gott samvete, och elen blir väl inte billigare...
Går nu och funderar om man ska installera en pump, känns som att huset är ganska väl isolerat!?
Man ska väl inte heller förakta möjligheten att få lite kyla de hataste dagarn i juli-augusti.
Synpunkter på mina funderingar mottages tacksamt!