Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Solenergi, Solceller, Pellets, Vedeldning, Vind & Vattenkraft
»
Solenergi
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Japp då va det i gång på allvar igen
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
2
Next
Alla
Gå ned
Författare
Ämne: Japp då va det i gång på allvar igen (läst 8005 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Gäst407
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 3104
Karma +3/-6
Gäst407
«
skrivet:
13 februari 2011, 14:04:55 »
Citera
Hi nu startade fångaren upp...har laddat så tanken står på 60 grader rakt igenom,,fast lite fusk är det ändå
har kört elpatron i tanken så halva va 50 grader redan i morse
men säg att jag värmt 300 lit från 30 till 60 i dag det duger väl det är trots allt bara 13 februari
= mitt i vintern å vi hadde -20 i morse...
pratade med en kompis några mil bort å han hade visst härdsmälta i källaren då han va ner å eldade i morse å totalt glömde bort solfångarna ...som började leverera bra med varmvatten
«
Senast ändrad: 13 februari 2011, 14:11:53 av Dr Chun-Lan
»
Loggat
nadpower
Lär mig om värmepumpar
Stad/land: Hässleholm
Antal inlägg: 46
Karma +0/-0
Kön:
nadpower
SV: Japp då va det i gång på allvar igen
«
Svar #1 skrivet:
13 februari 2011, 21:15:41 »
Citera
Härligt att det ger bra tillskott redan nu såhär i början av året.
Hur många kwh räknar du med att kunna plocka ut på 1 år?
Loggat
1½ plans tegelvilla med källare, byggt 1909. 450m2 uppvärmd yta.
Panna: Twinheat Multiheat M40i
Kaminer: Contura 520T och Jötul 118
Gäst407
Dignitär inom värmepump
Karma +3/-6
Gäst407
«
Svar #2 skrivet:
13 februari 2011, 22:06:36 »
Citera
hmm kwh..tjaa har inte tänkt på det sättet..hoppas mer på å ha varmvatten från mars till i slutet på okt
men räkna på att mina rör ger 6-700 kwh per år och m2 i bästa fall har 60 rör å vet ej vad det motsvarar i m2 yta...det finns det säkert andra som vet eller räknat ut...
är liksom inte så inne på data mäta å se kwh...ser mer till om vattnet är varmt i min kran
å ju längre det är varmt ju bättre funkar det......å det bör ochså ge resultat på strömräkningen..
tror man kan kalla mitt sätt å mäta på lowteck
men det funkar bra för mig har jag varmvatten 7-8 mån å strömräkningen är mindre så funkar det för mig...
«
Senast ändrad: 13 februari 2011, 22:10:24 av Dr Chun-Lan
»
Loggat
nadpower
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
Kön:
nadpower
«
Svar #3 skrivet:
14 februari 2011, 21:15:32 »
Citera
Helt rätt sätt att mäta på egentligen, eftersom man kan få ut många kwh på räknaren men i verkligheten så är det kanske bara ett par grader man ökat tempen i tanken. Det ser bra ut på pappret och i statistik.
Men skulle man klara av att hålla tappvarmvatten i ett par månader utan nått annat tillskott så hade det ju varit perfekt, nästan så man blir lite sugen på att införskaffa sig några paneler.
Loggat
leifa.k
Amatör, absolut ingen
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Östergotland
Antal inlägg: 1999
Karma +4/-1
Kön:
leifa.k
«
Svar #4 skrivet:
15 februari 2011, 01:00:55 »
Citera
Nadpower, inga problem att hålla tappvatten några månader.
Loggat
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör från Sfinx.
Begagnad Nibe 1210-7 3000kr
Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2 21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m. garage 50m2. Östergötland
Gäst407
Dignitär inom värmepump
Karma +3/-6
Gäst407
«
Svar #5 skrivet:
15 februari 2011, 06:14:04 »
Citera
Hej ..
Nää det funkar faktiskt bra Trots att jag nog verkar va väldigt negativ i bland...men då vissa påstår att det funkar jämt å man kan både värma hus å varmvatten ...utan problem hela året
blir jag förbannad...det funkar ej...
jag säger så här från mars/aprill funkar det bra ända till i okt så ger solvärmen ett jätte bra tillskott och man har "gratis" varmvatten i princip hela tiden
Nov-februari så funkar det inte bra pga att hemma hos mig så är dagarna ca 30min långa
å det kommer inte in nån solstrålning
Dom som påstår nått annat är mytomaner å fantiserar grovt...
det är inte speciellt svårt att kollla upp dom be dom berätta hur många timmar på dyngnet vi har solljus...3 timmar solljus i dec är lika med noll det räcker inte ens att värmma igång solfångaren...
sen skiter jag i vad dom säger..lyckas dom manipulera årstiderna så visst då köper jag
det men jag misstänker att vi får vänta länge innan dagarna i dec är lika ljusa som i juni
«
Senast ändrad: 15 februari 2011, 06:26:59 av Dr Chun-Lan
»
Loggat
nadpower
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
Kön:
nadpower
«
Svar #6 skrivet:
15 februari 2011, 18:50:38 »
Citera
Jo man vet ju hur många soltimmar eller rättare sagt hur få soltimmar man har haft här hemma nu i vinter så att få ut nått användbart av solfångarna vintertid har jag redan gett upp.
Frågan är kanske hur man ska motivera den höga inköpskostnaden i förhållande till vad man får i utbyte av solfångarna?
Eller ska man kanske strunta i kostnaden och bara lätta på lädret, och njuta av all gratis energi man kan få utan arbetsinsats som tex att elda/sota/fylla på pellets mm mm ?
Och på så sätt få ut lite med fritid?
Loggat
Gäst407
Dignitär inom värmepump
Karma +3/-6
Gäst407
«
Svar #7 skrivet:
15 februari 2011, 20:10:39 »
Citera
Hej..
äntligen en solfantast med insikt...love you...
som du säger se det mer som en väldigt intresant metod att minska ditt arbete med eldning
strunta i å räkna ekonomiskt på det så blir du bara glad då du får det till att funka
solfångarna innebär väldigt lite jobb sen du monterat upp dom så går dom helt på egenhand å det enda man behöver göra e att lufta lite i början samt att byta glykol i dom några gånger tex vart 5 år...eller nått i den stilen
ekonomiskt njaa ....men totalt räknat med arbete för å elda bära ved alt pellets mm så....japp utan tvekan det e värt det just för att det sköter sig helt på egenhand utan större
arbetsinsats
mina kostade ca 30 000kr -8000 i solfångar bidrag så det blir väl ca 22 000 kr i runda slängar
tungt att tjäna igen men det går utan större problem tar bara nått år
kruxet är att gör man inte jobbet skälv så kostar det Rörkrökarna är tyvär inte gratis å deras kunnande med solfångare är väl överlag inte värdens bästa...
klarar du av att montera skälv å gillar att pilla så e det riktigt skoj och blir förmodligen betydligt bättre då du har ett eget intresse av att få det till att funka bra...
Hoppas jag inte avskräckt dig å jag önskar dig lycka till om du bestämmer dig...
«
Senast ändrad: 15 februari 2011, 20:13:39 av Dr Chun-Lan
»
Loggat
nadpower
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
Kön:
nadpower
«
Svar #8 skrivet:
15 februari 2011, 21:21:40 »
Citera
Jobbet gör jag själv, då får man det som man vill ha det. Det är dock lite värre med placeringen av panelerna, det bästa hade varit på framsidan av huset då jag har sol där från morgon till kväll men samtidigt vill jag inte ha dom på hustaket. Tycker inte det är speciellt snyggt, däremot finns det möjlighet att montera dom på verkstaden/maskinhallen men kruxet blir då att man måste ha en 15 meter kulvert som ger diverse merkostnader och förluster.
Hmm tål helt klart att tänkas på det här och när man väl bestämt sig för om man ska ha solfångare så kommer man till det svåraste.....vilka ska man välja ?
Fast å andra sidan har jag gott om tid på mig att söka info o kolla runt på olika alternativ då det ändå inte finns tid för nått solprojekt i år pga av andra renoveringar o annat.
Loggat
Gäst407
Dignitär inom värmepump
Karma +3/-6
Gäst407
«
Svar #9 skrivet:
15 februari 2011, 23:13:51 »
Citera
hej e lite partisk till val av fångare sfnix har jag ju och e skit nöjd,kilen som säljer dom e kanon att göra affärer med och väldigt duktig ...+ att han svarar i telefon å ger tipps å råd
så ska du ha vacum rör så kan jag rekomendera dom...
sen så till det med placering kolla upp vad en bra kulvert slang har för förluster per m
så ser du om det är lönt att bygga kulvert..har för mig att bra kulvertslangar har låga förluster
bygger du med kulvert e det lätt att docka in det i en tank antingen i en tank med kulvert slinga/solslinga eller plattvärme växlare
fast bäst är att ha korta bitar mellan fångaren å tanken ju kortare ju bättre
fångarna går ju att väggmontera utan krux tappar lite effekt på det men finns andra fördelar som jämmnare effekt över året samt att man ej behöver skotta fram dom vintertid
mina är monterade så å det ger jädrigt bra effekt under tidig vår å höst då man får en bättre vinkel mot solen som står lågt på himmelen...men jag tappar toppeffekt mitt i sommaren
men det kvittar då jag ofta ändå har 85 grader i tanken...slipper dessutom problem med att det går förvarmt felet är bara att man måste ha hyfsat stor väggyta över
«
Senast ändrad: 16 februari 2011, 07:24:33 av Dr Chun-Lan
»
Loggat
nadpower
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
Kön:
nadpower
«
Svar #10 skrivet:
16 februari 2011, 19:09:29 »
Citera
Hur vanligt är det att man överproducerar varmvatten?
Jag bor ju själv så man är ju inte precis storförbrukare av varmvatten.
Men hey hey , om man överdimensionerar sin anläggning så har man ju ett bra argument till sig själv för att skaffa en stoor pool Thumbsup
Loggat
Gäst407
Dignitär inom värmepump
Karma +3/-6
Gäst407
«
Svar #11 skrivet:
16 februari 2011, 19:38:01 »
Citera
Hej
allt beror på hur många m2 yta du har och hur du lagrar solenergin+ vinkel på fångarna..samt det viktigaste
-
vad du använder för metod att tillverka varmvattnet
jag har det sämsta tänkbara acctank med en förådsberedare
som är väldigt ineffektiv å behöver varmt vatten för att leverera ut nått vettigt har trots det bra med varmvatten sommartid
en tank med dubbla slingor för varmvattnet levererar ut ca 200% mer varmvatten så den är betydligt effektivare ...men en tva =tappvatten automat är kung
TVAn levererar 400% mer varmvatten än min tank och är faktiskt inte så dyr
gissar att det går att hitta dom på nätet för ca 8000kr
så bäst är en tva och med bra montering och montage i tex en 750 liters tank så gissar jag att
du knapast behöver oroa dig om varmvatten från 1maj till i okt...är man 2 st så räcker nog 30
sfinix rör 500 lit actank och en tva då har du ett ganska balanserar system
kör mina 60 rör mot en 500 liters tank men då e vi 5-6 st och tanken är värdelös
för solvärme,har jag hafft en tva så skulle jag få problem med varmgång som ett brev på posten..
visst kan du få överskott och det börjar gå varmt men det är lätt att bygga bort eller lösa
man kan dumpa ut det i avloppet om det krisar...men iomed att jag satt mina i 90grader så reduceras effekten säkert med 20% mitt i sommaren
skulle jag ha tex 75 graders lutning skulle jag förmodligen ha ut 10-15% mer effekt å få problem med att det går varmt
poolen är en bra ide ...räcker med en badtunna faktiskt,,,
Loggat
Gano
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Hammarö
Antal inlägg: 2046
Karma +10/-3
Kön:
Gano
«
Svar #12 skrivet:
19 februari 2011, 18:58:04 »
Citera
Hej
67 grader i tanken. Kallt och soligt väder i slutet av februari betyder gratis varmvatten. Men värmepumparna får jobba förstås. Speciellt nu när veden är slut.
MVH/Gano
Loggat
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.
leifa.k
Amatör, absolut ingen
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Östergotland
Antal inlägg: 1999
Karma +4/-1
Kön:
leifa.k
«
Svar #13 skrivet:
19 februari 2011, 19:08:35 »
Citera
Ajaj, bättre framförhållning måste du ha...
Loggat
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör från Sfinx.
Begagnad Nibe 1210-7 3000kr
Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2 21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m. garage 50m2. Östergötland
Gano
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Hammarö
Antal inlägg: 2046
Karma +10/-3
Kön:
Gano
«
Svar #14 skrivet:
19 februari 2011, 20:43:06 »
Citera
Citat från: leifa.k skrivet 19 februari 2011, 19:08:35
Ajaj, bättre framförhållning måste du ha...
Vem trodde att vintern 2010/2011 skulle bli lika kall som 2009/2010
Inte jag i varje fall. Ska göra ett försök att få tag i lite mer nästa helg.
MVH/Gano
Loggat
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
2
Next
Alla
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Solenergi, Solceller, Pellets, Vedeldning, Vind & Vattenkraft
»
Solenergi
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 576
dolda: 0
användare: 9
Användare online
:
ulfben
Perik
HBerggren
Fantasilös
Smurfen.
Johnlennonx
Roland
Josth
Raketost
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info