0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Citat från: Mike skrivet 14 februari 2011, 23:30:36Nä inte MS i network.Som liten fingervisning kan ju sägas att Windows phones andel halverades från 2009 till 2010 trots ett helt nytt haussat system, det blev platt fall och flera av de stora tillverkarna som hoppade på windows phone 7 funderar på att hoppa av såsom LG.Egentligen är det bara Apple som gjort rätt, de tjänar på hårdvaran de säljer och de tjänar även på varenda en av de miljarder appar som säljs, det är smart!Androidtillverkarna är ju bara en i mängden och tjänar inget på apparna, Samsung försöker ändra på det nu genom att sätta upp egna apptjänster men det riskerar ju bara att fragmentera Androidsidan ännu mer på appsidan, något som inte kunderna lär gilla.Om man vill vara lite motstridig så säger du egentligen:Iphone är överprissatt, och apparna kostar, det borde inte sälja nåt alls - och ändå måste de gräva guld!Android har gratisappar, med reklam?, som funkar dåligt, och nu när vissa aktörer försöker börja ta betalt så får de dålig renomme av det...Kineserna kan säkert komma med nåt eget bra, men än så länge finns det inte många kinesiska "egna prylar" som verkligen fungerar bra - jag tror det när jag ser det.OM Nokia och MS kommer med ett operativ, mjukvara och appar som funkar lika bra eller bättre än Iphone, och Nokian blir billigare, VAD är det som talar för att det inte skulle kunna bli en succe'?De nördar som köper nya västa smartphonen var 6:e månad hoppar nog gladeligen på Nokiatåget om tidningarna ger dem bäst i test.Jag tror vem som helst i den branschen kan gå från 0 till 100 på väldigt kort tid om de bara lyckas få fram en produkt som fungerar.Dessutom tror jag att alla Nokia och MS-användare som finns idag inte är lika avogt inställda till MS som du verkar vara.Var för sig har de en stor kundbas, och om de tillsammans kan göra något bra med mobiler så kan det lyfta.Att sen aktier är mer ett kedjebrev än något reellt bevis på ett företags värde är ytterligare en sak som gör att det kan gå otroligt snabbt om det väl vänder och Nokia börjar få bra testresutat, detta oavsett vilka dom samarbetar med.Att några andra finnar skulle starta upp alternativ tillverkning ser jag som helt uteslutet, det krävs hur många miljarder som helst för det, och har man miljarder i plånboken idag kan man säkert tjäna lika mycket pengar på att göra riktigt bra fodrade vinterstövlar som på att försöka bryta sig in på mobilmarknaden.Med detta sagt så säger jag än en gång att det var en chansning av mig att köpa aktierna, och jag gjorde det innan avtalet med MS var klart, hade deras val blivit android hade antagligen aktien legat mycket högre nu, och det var väl främst det jag hoppdes på, jag är dock långt ifrån säker på att jag kommer att göra förlust på mitt köp på 2 års sikt.Jag kan för övrigt vänta i 15 år om så krävs...
Nä inte MS i network.Som liten fingervisning kan ju sägas att Windows phones andel halverades från 2009 till 2010 trots ett helt nytt haussat system, det blev platt fall och flera av de stora tillverkarna som hoppade på windows phone 7 funderar på att hoppa av såsom LG.Egentligen är det bara Apple som gjort rätt, de tjänar på hårdvaran de säljer och de tjänar även på varenda en av de miljarder appar som säljs, det är smart!Androidtillverkarna är ju bara en i mängden och tjänar inget på apparna, Samsung försöker ändra på det nu genom att sätta upp egna apptjänster men det riskerar ju bara att fragmentera Androidsidan ännu mer på appsidan, något som inte kunderna lär gilla.
Dom som lagt ut sina CV kanske är dom som fått sparken redan för sin oduglighet
I skrivande stund har Nokias värde urholkats med en femtedel, drygt 20 procent, sedan Microsoftsamarbetet annonserades.DET ÄR MED ANDRA ORD ETT sanslöst värdefullt, väldigt viktigt, och gigantiskt stort beslut, han har tagit, Stephen Elop, även om styrelsen säkert har varit med på ett hörn. Ett beslut som kommer att förändra Nokia för i princip all framtid, som kommer att kosta tusentals människor jobbet, som innebär att en era är över och som skakar om hela Finland. Jag menar, bara i lilla Salo i sydvästra Finland jobbar 2 200 personer, varav 285 redan sägs upp, enligt finska bloggare. Enligt ANTTI RINNE, ordförande för fackförbundet Pro för finska tjänstemän kan det handla om 6 000 jobb som försvinner.ELLER, SEDAN NOKIA SÅLDE sin gummidivision, Nokia Data och den omfattande TV-tillverkningen på 1990-talet är detta det största och mest omfattande beslut Nokia har tvingats ta....Microsoft har förresten haft ett strategiskt samarbete med Ericsson som aldrig blev något, liksom med till exempel Motorola, Nortel och en lång rad ytterligare bolag....NU HAR NOKIA TVÅ JOBBIGA ÅR framför sig, är budskapet, och under året hoppas man på att lansera en ny mobil byggd på Microsoft Windows Phone 7.TVÅ ÅR ÄR ETT HAV AV TID på en snabbrörlig marknad där Apple verkar vara på gång att lansera en ny Ipad och en billigare Ihpone, Samsung precis har lanserat en ny Galaxymobil och en ny medieplatta, Sony Ericsson släpper en Playstationmobil, Motorola väcker allt större uppmärksamhet, LG också kommer med nya lurar och plattor, HTC verkar vara i lanseringstagen nere i Barcelona, ZTE släpper en billig smartmobil ...
Att liera sig med google (andriod) är att avsäga sig alla framtida vinster för att så småningom helt slukas av dem.Bra att någon står upp mot Google.Det bara måste vara detta som gjorde att Nokia valde Microsoft istället.Men det där har nog gemene man inte riktigt greppat ännu.
Nästa vända i lågkonjunkturen kan man hoppas på att få köpa Boliden på 15:- igen tillsammans med flertalet andra fynd som fanns
Nokia är åratal efter konkurrenterna! Nokias vd Stephen Elop dömer fullständigt ut det egna bolagets oförmåga att konkurrera med Android och Iphone. Och jag förstår att Elop är förbannad. Jag är den siste som står ut med hans mobil.PEPPE ENGBERG – Nokia är som på en brinnande oljeplattform, och i stället för att agera förnuftigt häller Nokias egna anställda bensin på lågorna. De kinesiska uppstickarna får ut telefoner snabbare än Nokiaanställda polerar sina powerpoints.Så tydlig var Nokias nya VD härom veckan. Han var skitsur på sitt eget bolag och de företrädare som kört bolaget i botten (med miljardbonus som tack för hjälpen). – Om vi fortsätter som hittills, kommer vi bara att komma längre och längre på efterkälken, konstaterar Stephen Elop.Och han har så förbannat rätt.Jag vet. Jag har nämligen en Nokia N97, som när jag köpte den beskrevs som Nokias ”tunga businessmobil”.Pyttsan! Det är den absolut sämsta mobil jag nånsin haft. Den är långsam, omständlig, opålitlig (utom när det gäller att byta radiokanal när man råkar stoppa telefonen i fickan!). Kort sagt: en jävla skittelefon som jag hatar!