0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Tack för svar!Så att stänga av varmvattnet är inte helmligheten till lägre elkostnad då...Förbrukningen låg på 4700 kWh i december och knappt 3000 kWh i januari. Kanske är detta helt normalt för ett hus från 40-talet i södra Sverige, 135kvm, 1½ plan och oinredd källare med enbart en radiator?Jag vet inte hur man kollar T-värdena - förklara gärna hur man gör, så kollar jag. Just nu har vi -1 ute och 33 grader i radiatorerna. Inställningen är 22,4/54. Huset är inte särskilt välisolerat, så det ger oss en innetemperatur på 18 grader om vi inte kompletterar med att elda i öppen spis.
För att kontrollera dina temperaturer T1 till T12 gör på följande visHåll inne ratten på manöverpanelen i 5 sekunder för att komma till avancerad menyrulla ner till access nivå och tryck på rattenMata in dagens datum och tryck på rattennu skall det stå "Accessnivå = Service" tryck på ratten för att ta bort meddelandethåll inne ratten 5 sekunder för att komma till avancerad meny (i service läget)rulla ner till temperaturer och tryck på rattenNu skall du se alla temperaturer som finns i systemet (T1 till T12)låt pumpen gå ca 10minuter innan du läser av värden så de hinner att stabiliserasnotera även om det är värme eller varmvatten körning som pumpen görVi kan börja med temparna så återkommer vi till cirkulationspumparna eftersom man måste ta av frontplåten på inne enheten för att kunna se dessa på AW290.
Jag har samma Boschgrejer som du, vår innetemp är 20,5 (använder innegivare).December 2301 KwhJanuari 2003 KwhHuset är byggt 1942, inte tilläggsisolerat ligger i Södra Stockholm. Tycker din förbrukning låter hög!Hur länge har du haft dina grejer? Hur hög var förbrukningen innan?/Elof
Låter inte så farligt tycker jag, det är bara elen som är dyr.Har en IVT Air 90, förbrukade 3715 kWh totalt i december och 2651 i januari då Har 19° inomhus och stöttar med kamin när det är som kallast i ett 40-talshus på 244kvm i norra Stockholm.Isolerade vinden 10 januari med 35cm Ekofiber ovanpå kutterspånet vilket gav märkbar effekt direkt. Fick plötsligt 20° inomhus och pumpen klarar själv värma huset till ca -6 -7° innan tillskottet slår till.Tror nog att det är något sådant du får göra för att få ner förbrukningen.