0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
hej carl n. tack för tips. lite mer data. kollat antal starter= 44/dygn. ändrat kompstart till -80 gradmin och tillsats till -400. gångtid för komp ca 6 min vilket verkar kort tid jämfört med andra jag läst om. måhända har vi lite överdimensionerad pump. tips om åtgärder emottages gärna. mvh torbjörn!
hejsan! torbjörn igen. har kollat upp volymen i vattensystemet och kommer bara upp till hälften av rek mängd. håller nu på att göra om mitt gamla rostfria expkärl till bufferttank och kommer då upp till ca 25 l/kw. får se hur det inverkar på antalet starter. bbörjar där till en början. en liten fråga till insatta, spelar det någon roll om jag placerar tanken liggande istället för stående ( 400 rör 800 långt). utrymmesfråga. hälsningar torbjörn
Hej kapar tråden med en liknande fråga (sorry Torbjörn52)Har en nyinstallerad 1145-8 som jag skulle vilja ha lite synpunkter på antalet starter repektive driftstimmar. Har loggat i 3 dagar och fått följande resultat. (Det saknas för tillfället två lågtemp system i form av en fläktkonvektor (omnia UL 16) och en golvvärmekrets på 8kvm. Detta ska installeras senare. Just jobbar pumpen enbart mot radiatorer och ett golvvärmesystem med en shunt.)Dygn1: 27 st 14h driftstidDygn2: 20/15 Dygn3: 22/15 varmv:2 (KB in:2,4 KB ut:-0,8)Utetempen har varierat mellan -7 och -1 på nätterna varmare på dagarna.
Låter inte sååå tokigt men går garanterat att bättra på. Samma svar som ovan får det bli... Se till att systemet är i flödesbalans så du inte har några raddar/gv med för liten diff. Räkna ut systemvolymen, om mindre än 20 liter/kW så ta ställning till att öka volymen. Sen kan du också fippla med gradminutinställningen på vp för att få längre stopp och gångtider.