Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: offert pÃ¥ borra i tveksamt omrÃ¥de  (läst 5144 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ltfrebac

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 408
  • Karma +1/-0
offert på borra i tveksamt område
« skrivet: 07 februari 2011, 15:29:38 »
Flyttar denna fråga hit till Energibrunnsforumet.
En 200+ meters borra för runt 60K ink ROT. Tveksamt att det lyckas då ingen har borrat i grannskapet vad jag vet. Men borrarn var ändå sugen på att testa om det görs under vintern/lågsäsongen. Vad tror ni om detta? Han räknade med att det var runt 20 meter till berg, har ingen aning om han chansade. Borrhål inne i tätort 6km bort har haft runt 20 meter till berg men sånt kan väl variera kraftigt över det avståndet? Frestande alternativ då inte hela tomten behöver grävas sönder och detta alternativ ger mig garanterat en väldimensionerad kollektor, spec om jag kopplar ihop bef 230m ytkollektor till detta.
Bor i Norrbotten i ett Omatalo-hus på 140 m2 med 95 m2 fristående garage. Värms med en 1245-10 med 650 m ytkollektorslang och en Contura 690. Vattenburen golvvärme i både hus och garage. Nykonverterat till FTX, Flexit UNI3. Både VP och FTX egeninstallerat.
Årsförbrukning värme:
2010: 18879
2011: 16408
2012: 8320
2013: 8535
2014: 7568
2015: 6850
2016: 7961

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7662
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: offert på borra i tveksamt område
« Svar #1 skrivet: 07 februari 2011, 16:40:08 »
Vad är det som är tveksamt? medeldjupet i landet till grundvatten ligger på ca 6 m, nästan allt berg har sprickor som är vattenförande, skulle berget vara utan sprickor dvs helt tätt kan man fylla hålet med vatten. Och det är alltid en liten risk att nått ska gå fel, men den risken borde väl brunnsborraren ta. Jag tror att det är ca 99.9% chans att det blir bra.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad ltfrebac

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 408
  • Karma +1/-0
SV: offert på borra i tveksamt område
« Svar #2 skrivet: 07 februari 2011, 16:45:23 »
Tjaa jag är mest fundersam varför ingen borrar i närområdet, det är endast ytjord som jag vet om här omkring. Även om man har 1500 m2 tomt så blir det inte mycket kvar efter hus, garage, uppfart, altan, friggeboda, vattendammar, rabatter, häckar och fan och hans moster. Ska man ned med 700 m slang i detta gytter så vill det till att man tråcklar ordentligt. Tvekar gör man ju för att om det visar sig vara 50 meter till berg så antar jag att jag får stå för den merkostnaden.
Bor i Norrbotten i ett Omatalo-hus på 140 m2 med 95 m2 fristående garage. Värms med en 1245-10 med 650 m ytkollektorslang och en Contura 690. Vattenburen golvvärme i både hus och garage. Nykonverterat till FTX, Flexit UNI3. Både VP och FTX egeninstallerat.
Årsförbrukning värme:
2010: 18879
2011: 16408
2012: 8320
2013: 8535
2014: 7568
2015: 6850
2016: 7961

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7662
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: offert på borra i tveksamt område
« Svar #3 skrivet: 07 februari 2011, 17:13:35 »
Det finns ju ett alternativ till och det är en kompaktkollektor då räcker din tomt lätt. Du kan ju googla lite.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: offert på borra i tveksamt område
« Svar #4 skrivet: 07 februari 2011, 18:00:28 »
Det måste ju borraren har erfarenhet av, om det går att borra eller ej, går väl alltid att borra? Hur värmer grannarna sina hus? Grannarna kanske täcker likadant, och alla börjar borra efter dig.. :)
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad ltfrebac

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 408
  • Karma +1/-0
SV: offert på borra i tveksamt område
« Svar #5 skrivet: 07 februari 2011, 20:35:15 »
Det finns ju ett alternativ till och det är en kompaktkollektor då räcker din tomt lätt. Du kan ju googla lite.

Jo men det alternativet kräver återladdning sommartid med åtföljande värdelösa investeriing i VBX/FLM vilket är ointressant.
Bor i Norrbotten i ett Omatalo-hus på 140 m2 med 95 m2 fristående garage. Värms med en 1245-10 med 650 m ytkollektorslang och en Contura 690. Vattenburen golvvärme i både hus och garage. Nykonverterat till FTX, Flexit UNI3. Både VP och FTX egeninstallerat.
Årsförbrukning värme:
2010: 18879
2011: 16408
2012: 8320
2013: 8535
2014: 7568
2015: 6850
2016: 7961

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7662
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: offert på borra i tveksamt område
« Svar #6 skrivet: 07 februari 2011, 21:03:52 »
Ã…terladdningen sköter sol sommar och regn Ã¥t dig  Thumbsup
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Göran.w

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Tomelilla
  • Antal inlägg: 359
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: offert på borra i tveksamt område
« Svar #7 skrivet: 09 februari 2011, 06:58:48 »
Några 50 meter rör behöver du inte ora dig för.
Borraren kommer ge upp tidigare för efter 30 meter rör är risken att han slår av en rörskarv ganska hög.

En skicklig borrare kan med hjälp av gamla hål även ganska långt bort , jordlager\berggrunds kartor osv få sig en ganska bra bild av läget.
Bara genom att titta sig omkring i omgivningen kan ge mycket information.
Tex en dalgång kräver en fördjupad undersökning i kartor osv om man inte borrat där innan för jord djupet är oftast relativt stort i sänkor.
I Skåne har vi tex colonussänkan som har väldigt stora jord djup på vissa ställen.
"Ge mig vilken miljögodkänd panna som helst och jag kan elda den så förbannat dåligt så den inte ens skulle bli i närheten av miljögodkänd, det är en konst att elda pannor rätt"

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: offert på borra i tveksamt område
« Svar #8 skrivet: 09 februari 2011, 20:06:21 »
Några 50 meter rör behöver du inte ora dig för.
Borraren kommer ge upp tidigare för efter 30 meter rör är risken att han slår av en rörskarv ganska hög.

En skicklig borrare kan med hjälp av gamla hål även ganska långt bort , jordlager\berggrunds kartor osv få sig en ganska bra bild av läget.
Bara genom att titta sig omkring i omgivningen kan ge mycket information.
Tex en dalgång kräver en fördjupad undersökning i kartor osv om man inte borrat där innan för jord djupet är oftast relativt stort i sänkor.
I Skåne har vi tex colonussänkan som har väldigt stora jord djup på vissa ställen.

Varför skulle riskera slå av en rörskarv Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Göran.w

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Tomelilla
  • Antal inlägg: 359
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: offert på borra i tveksamt område
« Svar #9 skrivet: 09 februari 2011, 23:45:30 »
När man driver ner rören slår hamaren på en på svetsad slagsko på nedersta röret och driver ner det på det sättet och inte trycker ner det som många tror.
Rören är ihop svetsade 3 meters rör och ju längre dom är ju mer friktion blir det mellan rören och marken dom drivs ner i.
rören utsätts för en enorm belastning under rör drivningen och ju längre ner man kommer ju större risk för brott i svets skaven och det är inte kul alls att dra upp alla igen och kapa dom efterhand om man ens får upp dom igen.
Vid svets brott slår man bara ner dom som ligger under brottet så man har inget annat val än att försöka dra upp dom igen.
"Ge mig vilken miljögodkänd panna som helst och jag kan elda den så förbannat dåligt så den inte ens skulle bli i närheten av miljögodkänd, det är en konst att elda pannor rätt"

Utloggad Antifreeze

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Knugliga Hufudstaden
  • Antal inlägg: 221
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • http://www.youtube.com/watch?v=Tsl52bJ1HTY
SV: offert på borra i tveksamt område
« Svar #10 skrivet: 08 mars 2011, 22:51:49 »
Har du ringt till SGU och brunnsborrsarkivet?

Trevliga och hjälpsamma.

Utloggad AAKEE

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrbotten, Boden
  • Antal inlägg: 223
  • Karma +0/-0
SV: offert på borra i tveksamt område
« Svar #11 skrivet: 09 mars 2011, 09:31:17 »
Borraren kommer ge upp tidigare för efter 30 meter rör är risken att han slår av en rörskarv ganska hög.

100-150m ifrån mig var det 47 eller 49m till berg, ett annat borrhål, 150m ifrån hade 18m och för mig blev det 24. Verkar variera kraftfullt även på korta avstånd.

De som borrade hos mig berättade att de veckorna innan borrat efter vatten och borrat nästan 100m innan de stötte på berg( mins inte exakt, men nitti-nånting meter). Borrning&rördrivning var ingen problem som jag förstod det, däremot var det salt vatten i borrhålet så det blev dyra pengar för ingenting.
1½-plansvilla 168kvm + 56kvm garage byggt 1977. Norrbotten/Boden.
Termia Diplomat 8, 12 radiatorer + 2 fläktkonvektorer.
Från Direktverkande el (38MWh) via LLVP (31MWh) till 165m borra + 110m markvärme i serie (14MWh)

Utloggad Göran.w

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Tomelilla
  • Antal inlägg: 359
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: offert på borra i tveksamt område
« Svar #12 skrivet: 10 mars 2011, 02:29:28 »
Visst går det driva rör väldigt långt men då handlar det oftast att man gör den teleskop rör drivning som går ut på att man man börjar med ett större rör och driver ner det x meter för att sen gå vidare med mindre rör.
Sen beror det med på vad man driver rören i.
I tex en grus ås är det väldigt svårt att driva det några längre sträckor.
Man kan även använda gängade foder rör för att slippa risken för av slagna svetsar men det är inte så vanligt.

Här där jag bor varierar jord djuper mellen 6-24 meter på bara 200 meter och det beror på att jag bor i utkanten av colonus sänkan som går snett över skåne som är streckat på kartan längre ner.
"Ge mig vilken miljögodkänd panna som helst och jag kan elda den så förbannat dåligt så den inte ens skulle bli i närheten av miljögodkänd, det är en konst att elda pannor rätt"

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!