Angående mjuklödning så är det inte godkänt på kalla sidan har jag för mig att jag läst någonstans. Dessutom så är i princip inga kopplingar/lödningar godkända att bygga in i tex golv eller väggar.
Dock finns det ett undantag, vissa "klämkopplingar" som man klämmer ihop med en maskin (På samma sätt som med hydraulslangar). Du får absolut inte förväxla med vanliga klämrörskopplingar som man skruvar med skiftnyckel osv!
Maskinen som används ser ut som en rejält stor klumpig batteriskruvdragare med utbytbara käftar för olika rördimensioner. Sen när den klämmer ihop släpper den inte förräns ihoppressningen är helt genomförd (Som på lite finare kabelskotänger)
Rörisarna har sådana och det går otroligt snabbt! Kopplingarna är något dyrare men det sparar man antagligen igen på tiden. Maskinen om du vill köpa kostar 10000-15000 kr men man kanske kan låna/hyra en av en rörmockare?
Man plockar ihop systemet först utan att klämma kopplingarna, justerar och flyttar tills det är bra. Sen går man bara runt och klämmer alla med maskinen på en gång. Då jag såg på min röris så tog det max 20 sek att klämma en koppling. Så har du fått tag i kopplingarna och kapat alla rör och satt upp systemet som du vill ha så är det ett mycket snabbt jobb för en röris att klämma ihop allt. Och då är fördelen också att du inte behöver vara orolig att något blir vidbränt i anslutning till rören!
Kom tyvärr inte ihåg vad maskinen heter eller vad kopplingarna heter heller. Men det borde en ordinär rörfirma kunna upplysa dig om
Skogstomten