Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Loggningsforum
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Orimligt hög förbrukning, Bergvärme
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor:
Prev
1
2
[
3
]
Alla
Gå ned
Författare
Ämne: Orimligt hög förbrukning, Bergvärme (läst 38557 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Gano
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Hammarö
Antal inlägg: 2046
Karma +10/-3
Kön:
Gano
SV: Orimligt hög förbrukning, Bergvärme
«
Svar #30 skrivet:
17 november 2011, 08:22:20 »
Citera
Hej
Nu måste jag ta tag i detta igen. Tyvärr är nog problemet lika enkelt som det är kostsamt att åtgärda.
Det verkar vara pumpen till vattnet som är problemet. COP i själva värmepumpen är säkert helt OK, men pumpen som trycker upp vatten till både hushållsvatten och värmepump förbrukar hiskeliga mängder energi. Det är därför räkningarna är höga året om. Lösningen är förmodligen att separera hushållsvatten och bergvärmevatten genom att gräva ner markslinga. Det finns hur mycket mark som helst att lägga slinga i. Hur skulle man gräva då för att vara effektiv? Ett rakt dike med "vändande slang" ? Och hur mycket skulle det kosta att gräva 200 m dike och lägga 400 m slang ?
MVH/Gano
Loggat
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.
allankj1
Lär mig om värmepumpar
Antal inlägg: 27
Karma +1/-0
allankj1
«
Svar #31 skrivet:
17 november 2011, 09:22:14 »
Citera
Tager den på dansk.
Sluk dog for varmepumpen 1 dag (eller måske kun i 12 timer) se så om forbruget falder meget. Falder forbruget er det varmepumpen. Hvis ikke forbruget falder er det noget andet i hustanden der bruger strømmen. Er elpatronen koblet fra i varmepumpen
Eller kan denen være skyld i det høje forbrug. Hvilken temperatur står det varme vand i varmtvandsbeholderen til
Står det til over 50 grader kan det være at den bruger elpatronen til at lave meget varmt vand til dine forældre.
Loggat
pi.r
Ingen riktig
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Stockholm
Antal inlägg: 846
Karma +3/-0
Kön:
pi.r
«
Svar #32 skrivet:
17 november 2011, 20:47:21 »
Citera
Är det samma pump till VPn som även trycker upp tapp-vatten till hydorforen - med 3-4 bar..?
I så fall borde man ju montera en separat pump till VPn. Helst skulle man dessutom lägga ner en retur-slang, kanske ½-vägs ner i brunnen, så att pumpen slipper lyfta vattnet. Men det känns kanske inte så kul att behöva dricka det vattnet sedan..?
Loggat
Stockholm, 1½-planhus 40+28 m² och 40 m² källare, Byggd 1927, tilläggsisolerad o 3-glas i alla fönster (2005), oisolerad källare. - LL-VP Mitsubishi Heavy Industries SRK25ZGX-S i boytans bottenplan (Dec. 2008), ingen värmekälla på övervåning, LL-VP Atlas 42500014 (3,5 kW inverter) i källaren (Sep. 2010), el. VVB (100L). - Förbrukning (kWh):
| | värme värme | ute-temp
År | Totalt | hushåll boyta källare VVB | (nov-mar)
2009 | 5710 | 1800 1440 2020 450 | +0,5°C
2010 | 7370 | 2010 1870 3050 440 | -3,7°C
2011 | 4986 | 2026 1211 1340 410 | -0,4°C
2012 | 5271 | 1601 1412 1798 460 | +1,1°C
Före VP: 1,5 - 2 m³ olja + 2000-3000 kWh el per år
Loggar med 29 st tempgivare + effektmätare i bägge pumparna, + 6 st tempgivare inne o ute
Gano
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Hammarö
Antal inlägg: 2046
Karma +10/-3
Kön:
Gano
«
Svar #33 skrivet:
18 november 2011, 09:27:19 »
Citera
Hej Pi.r
Ja, både drickvatten och vatten upp till bergvärmen trycks upp med samma pump. Samma borrhål. Pumpen är på 750W. När temperaturen på vattnet har sjunkit till en viss temp så pumpas det ut i avloppet. Det jag misstänker är att pumpen får pumpa mycket vatten för att inte riskera frysning. Eftersom det är rent vatten man plockar värme ur så måste man ju ligga med marginal mot fryspunkten.
Jag ska sätta mej och bevaka, men vad jag redan vet så går pumpen väldigt mycket, kanske 100% av kompressortiden (kanske t o m mer). Jag vet inte riktigt hur tillslaget styrs, om det styrs samtidigt som kompressorn eller reagerar på en viss temp.
Lägger man på 750W på kompressorns förbrukning och lägger till värmeförluster i BVP och dessutom en golvslinga som står på för fullt sommartid så förstår jag elräkningarna. COP lär inte bli imponerande. Det är ju torpargrund och jag vet inte hur väl det är isolerat under slingan. Man borde nog stänga av cirkulationen sommartid.
MVH/Gano
Loggat
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.
ORAKLET
VVS-Tekniker
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 5464
Karma +28/-13
Kön:
ORAKLET
«
Svar #34 skrivet:
18 november 2011, 09:55:23 »
Citera
Gano. Detta är lösningen på ditt problem
http://www.varme-kylteknik.se/
Trust me baby,, dem fixar det
Loggat
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor:
Prev
1
2
[
3
]
Alla
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Loggningsforum
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Orimligt hög förbrukning, Bergvärme
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 1413
dolda: 0
användare: 1
Användare online
:
JoA
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info