0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Ja det är helt rätt Lindejo, en trågvärmekabel är ca 1,5 meter och är på ca 50 watt/meter dvs 75 watt. Kablar med 10 watt/meter räcker inte alls till vid lite ordentlig kyla. Mvh Raffen.
Däremot så fungerar de alldeles utmärkt i t.ex isolerade slangar oavsett utetemp, detta vet jag eftersom jag har dessa i mina anordningar för att ta hand om kondens och avfrostningsvattnet från pumparna. Mvh Raffen.
Citat från: Raffen skrivet 06 februari 2011, 02:22:23Däremot så fungerar de alldeles utmärkt i t.ex isolerade slangar oavsett utetemp, detta vet jag eftersom jag har dessa i mina anordningar för att ta hand om kondens och avfrostningsvattnet från pumparna. Mvh Raffen.Jag kanske skulle skrivit att röret var oisolerat isället för att inte skriva något om isoleringsstandardenoch hur kan en 10W/m kabel fungera efter att avfrostningsvattnet lämnat maskinen men inte innan? (ok för att du har isolerade rör)hur som helst finns det ingen termostat på tex. Jula eller Clas Ohlson som aktiverar först vid 0°C eller -5°C som man kan sätta imellan så inte kabeln går när det är plusgrader ute.Ett annat alternativ är att sätta ett relä som styrs av 4-vägarn så värmekabeln endast går under avfrostning, men det kanske är för dåligt tidsmässigt.Dessutom skulle kabeln vara aktiv konstant under AC drift.
Parken,den har säkert en termostat så att den ändå stänger av vid runt 5 plusgrader. Om du kopplar bort den så kan du väl kolla hur mycket som förbrukningen minskade. Då får vi ju också svar på om även en "skräppump" har en rejäl värmekabel. Jag har nämligen en känsla av att vi underskattar produkter från Kina. De är snart ifatt oss.M V HJohan