Expansionsventilens reglering? Någon form av resonans i processen är det som ger lågfrekventa ljud, typ "färja" eller "diesellok"
Sätt en analog amperemeter på kompressorn så ser du direkt sambandet mellan strömmen och ljudet, samma frekvens i variationen.
Infraljud fortplantar sig både luftburet och som stomljud.
Undvik all fysisk direktkontakt mellan fundament och grundläggning är mitt tips.
Och om det inte redan är gjort ställa värmepumpen på ett tungt och stabilt fundament och däremellan avvibrerande kuddar om det första inte räcker.
Hade tidigare såna ljud när värmepumpen stod på trädgårdsplattor med singel under.
För att minska problemet med is under värmepumpen ville jag få upp den och ställde den på ett par liggande 70 cm plintar som jag köpte på bygghandeln.
En bieffekt blev att jag inte längre hörde värmepumpen inomhus, i alla fall inte på andra ställen än där den finns precis utanför väggen. Antagligen hade även någon av plattorna haft kontakt med källargrunden och fungerade som "pickup" och huset som högtalare precis som på en trattgrammofon.
Kanske i alla fall något som kan hjälpa dig.
Mvh