Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hur gräva ned ytjordvärmekabel med minsta möjliga skada pÃ¥ trädgÃ¥rd?  (läst 7715 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad hockey

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
Hej!
Jag har en villa från 30-talet och vill installera en ytjordvärmepump. Jag har också en härlig uppvuxen trädgård på 2400 m2 med buskar och träd i stort sett överallt. Staket, träd och byggnader gör att det inte går att komma in med traktor eller liknande. Jag vill kunna få ner slangen utan att förstöra trädgården. Har förstått att man kan "plöja" ned slangen. Min fråga är - Hur LITEN maskin finns det som kan göra detta? Jag skulle behöva något i "jordfrässtorlek" för att komma in och komma åt. Tacksam för info om mycket små maskiner som ändå gör jobbet.
/Hockey

Utloggad cheetah1

  • Knappast nÃ¥gon
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 910
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • Arbetslös energitok
Nä, maskinen till plöjning ser ut ungefär som en vanlig grävmaskin.

Jag skulle nog satsa på en liten minigrävare (dom allra minsta utan hytt, 0,8 ton eller vad dom är). Kommer du inte in med en sån får du nog handgräva eller borra.
Nibe F2020-8 + Viadrus U22 50 kW (Namnet till trots så är det en vedpanna och inte en kärnreaktor) -> 1500 liter acktankar (750 vid värmepumpsdrift) värmer 112 kvadratmeter boyta till 21-22 grader, plus ca 50 kvadratmeter oisolerad källare till ca 15-18 grader. Byggår 1922, tilläggsisolerad fasad. Beläget i "inre skåne".

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +21/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Överväg borrning istället... Du kommer att få problem med en minigrävare om det är rötter och stenar i marken, så får du inte in en grävare på minst 3 ton så är det lönlöst...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad hockey

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
Borrning verkar inte vara ett alternativ i området jag bor, ca 500 meter från havet. Ingen i närheten har borrat. Ingen borrare är beredd att garantera ett fungerande hål för ett fast pris. Därav planerna på slingor i marken.

Utloggad nic2

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1564
  • Karma +1/-1
  • Jag saknar min kamin...ibland
Hyr en kedjegrävare modell grov en helg, lite roligt pÃ¥ köpet.  ;)

1,5 plans villa (-82)140m2 i Östergötland.
Bergvärme, Nibe 1230-6, 150m energibrunn, installerat 2007

Förbr. 2012: Totalt 12000kWh, varav 4800kWh till VP för värme & varmvatten.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +21/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Ja, man lär behöva en lång helg om man skall gräva ner några hundra meter slang i det där tempot...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
Spelar det så stor roll vilken maskin du har. Ska man gräva 1 m djupt med 1 m mellan rum är det svårt att vara försiktig lär ju få göra om hela ytan i vilket fall som helst.
« Senast ändrad: 03 februari 2011, 18:11:21 av smurfen72 »
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad nic2

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1564
  • Karma +1/-1
  • Jag saknar min kamin...ibland
Ja, man lär behöva en lång helg om man skall gräva ner några hundra meter slang i det där tempot...
Ähh, tippar på 1m/minuten (beroende på jord naturligtvis).
500m= ~9h aktiv grävtid

Och mindre tid för återställning än vid grävmaskin.
1,5 plans villa (-82)140m2 i Östergötland.
Bergvärme, Nibe 1230-6, 150m energibrunn, installerat 2007

Förbr. 2012: Totalt 12000kWh, varav 4800kWh till VP för värme & varmvatten.

Utloggad hockey

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
Det spelar roll vilken maskin jag har då det inte går att komma in på tomten med en traktor eller grävmaskin utan att riva byggnader, staket eller såga ned stora uppvuxna träd som det tar 30 år att ersätta. Snygga till gräsmattan efteråt kan jag stå ut med - men jag är inte beredd att lägga 100.000 till på att köpa uppvuxna buskar och träd, laga avslitna ledningar etc. Då kan jag lika gärna ha dyr uppvärmning.

Understryker - är alltså intresserad av någon form av maskin för nedläggning av slang där maskinen är av en bobcat eller en jordfräs storlek. Kedjegrävaren var ju lagom i storlek men det verkar inte gå mycket fortare än att gräva för hand...

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
Handgräva då får du nog hålla på några år.! Slangen måste ju ned, trodde du förstog för att få ned 500m slang att det blir lite förstörelse, svårt annars.

Bäst om du har annan mark till anslutning till huset, min chef frågade om han fick låna grannens oanvända åker och plöja ned 800m slang..
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
Det spelar roll vilken maskin jag har då det inte går att komma in på tomten med en traktor eller grävmaskin utan att riva byggnader, staket eller såga ned stora uppvuxna träd som det tar 30 år att ersätta. Snygga till gräsmattan efteråt kan jag stå ut med - men jag är inte beredd att lägga 100.000 till på att köpa uppvuxna buskar och träd, laga avslitna ledningar etc. Då kan jag lika gärna ha dyr uppvärmning.

Understryker - är alltså intresserad av någon form av maskin för nedläggning av slang där maskinen är av en bobcat eller en jordfräs storlek. Kedjegrävaren var ju lagom i storlek men det verkar inte gå mycket fortare än att gräva för hand...

Ta dit en minigrävare på 3 ton den lyfter en lastbil in på tomten eller borra verkar enklast.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad hockey

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
Ok. Jag förstår att jag behöver vara tydligare.
1. Det GÅR INTE att få in en traktor eller grävmaskin! Lyfta in minigrävare kan dock gå. Värt att prova.
2. Borra är INTE ett alternativ!
3. Om skadan på trädgården > vinsten med energiutvinningen ur marken = bättre att ha dagens dyra uppvärmning!
Det jag vill ha är TIPS PÅ SMÅ maskiner. Tack för tipsen om kedjegrävare + lyft av minigrävare.
/Hockey

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
Ok. Jag förstår att jag behöver vara tydligare.
1. Det GÅR INTE att få in en traktor eller grävmaskin! Lyfta in minigrävare kan dock gå. Värt att prova.
2. Borra är INTE ett alternativ!
3. Om skadan på trädgården > vinsten med energiutvinningen ur marken = bättre att ha dagens dyra uppvärmning!
Det jag vill ha är TIPS PÅ SMÅ maskiner. Tack för tipsen om kedjegrävare + lyft av minigrävare.
/Hockey

Varför inte borra Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7667
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
Läs #3

Men varför inte borra? dåligt berg eller?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!