Hejsan,
Igår spendarade jag en eftermiddag med att isolera och modifiera bottentråget på min 2 månader gamla 3810W Jula Coolix värmepump.
Såhär såg det ut från början:
DEL1: IsoleringTill att börja med isolerade jag rören med rörisolering (15kr/m på Jula). Jag köpte 2m och det räckte nästan. Blev tyvärr några rördelar utan isolering. Men det får duga.
Sen fyllde jag hela komressorrummet med glasfiberisolering(lite cellplast i botten så inte isoleringen suger upp ev vatten):
Jag tog en bit isolering och lindade runt slangpaketet till innedelen. Sedan byggplast över det:
DEL2: Bort med värmekabelnJag har stört mig på att värmekabeln i bottentråget drar 80W och alltid är på (när det är kallare än +5). Jag har pumpen i fritidshuset och är bara där på helgerna. På vardagarna kör jag pumpen i FrostProtection läge vilket gör att pumpen går ganska sällan, så ganska stor del av den förbrukade energin går till värmekabeln. Jag läste lite här på forumet om andra som sågat upp tråget på andra märken och vissa pumpar som har uppsågade tråg från början. Så jag tänkte testa detta.
Först tog jag bort Värmekabeln och sågade upp ett ca 2-3cm spår i botten (bak och på sidan) med vinkelslip :
Sen skar jag ut ett par bitar cellplast(rosa) för att täta hålen på insidan så att inte så nycket luft sugs genom bottenhålen istället för att gå genom batteriet:
Slutsats Isoleringen är jag nöjd med och den kommer säkert hjälpa till att få ut några watt extra. Sågandet i tråget och borttagandet av värmekabeln är lite av ett experiment. Får se hur det går. Eventuellt kommer jag ta bort mer av plåten i tråget om det visar sig att det bildas is. Nu är det dock plusgrader så det kanske drjöer ett tag innan vi vet hur det funkar.
//Jonas