0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Tyckte det verkar enkelt att använda ung. samma "regler" som Boverket.om vi har ett 1våningshus på 100m2 så kan vi anta att omslutningsarean är (10+10+10+10)(fyrkantig kåk)*3(vägghöjd)+100(tak) =220m2motsvarande 2våningshus på 100m2 är (7,1+7,1+7,1+7,1)*6(dubbla vägghöjden)+50(tak) = 210m2Om inte jag räknar vansinnigt fel, vilket är fullt möjligt.
Snedtaket har nästan ingen betydelse om det inte är så att även rummet har snedtak, det är bara så att du har flytta in väggen en bit (och fått lite extra vindskydd).
Ska vi ge oss in & diskutera förklaringar så är det intressantare att börja prata ventilationssystem (Tilluft, Frånluft, Till & frånluft, FTX o.s.v)
Själv håller jag just nu på att försöka analysera hushållselen (lite nörd är man ). Jag har ett gäng Voltcraft mätare som går att fjärravläsa som jag trodde att jag satt på storförbrukarna (ungarnas rum, tvätt, kyl, frys, tumlare, disk, FTX samt elpatron), men där fångar jag bara ~40% av förbrukningen så nu måste jag fundera på :C-pump till panna ~1,2kWh/d, C-pump till golv ~0,85kWh/d, Spis ~2kWh/d, Ugn ?, Mikro ~0,5kWh/d, Vattenkokare ~1kWh/d, TV ?, Vattenpump (eget vatten) ~3kWh/dmen även efter uppskattningar av detta så saknas drygt 10kWh/dygn?
.............men även efter uppskattningar av detta så saknas drygt 10kWh/dygn?
Var hittar ni medeltempen? Eller loggar ni den själva?
Hur har ni koll på er hushållsel
Tack bopakoster! ThumbsupHar räknat ut att jag har samma uppvärmningskostnad vid medeltemp -1ºC som vid +6 ºC med elpatron sedan jag installerat LLVP.Kan man säga något om det tro?
Citat från: LasseT skrivet 03 februari 2011, 17:46:44Tyckte det verkar enkelt att använda ung. samma "regler" som Boverket.om vi har ett 1våningshus på 100m2 så kan vi anta att omslutningsarean är (10+10+10+10)(fyrkantig kåk)*3(vägghöjd)+100(tak) =220m2motsvarande 2våningshus på 100m2 är (7,1+7,1+7,1+7,1)*6(dubbla vägghöjden)+50(tak) = 210m2Om inte jag räknar vansinnigt fel, vilket är fullt möjligt.Medger att det funkar på "standard"hus. Jag har avvikande takhöjd. Det gör nog att jag griper halmstrået för att bortförklara min energiåtgång i jämförelse med världsmästarna? Dom som har 1 1/2 planshus med snedtak kommer närmast det klotlika huset och borde ha bäst kWh/m2 golvyta....