0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Citat från: Raffen skrivet 01 februari 2011, 22:49:42Citat från: Nisse-Gurra skrivet 01 februari 2011, 22:10:38Citat från: Raffen skrivet 01 februari 2011, 21:52:08Hej Tomas! Självklart är det avsevärt billigare att värma upp huset med en luftvärmepump än med en L/V-värmepump, jag tycker att kör i första hand uppvärmningen med luftvärmepumpen och låt L/V-pumpen sköta varmvattnet i första hand och ev lite stödvärme om inte luftvärmepumpen skulle orka med att värma hela huet under kallare perioder. Mvh Raffen.ööööhhhhh....har du några som helst belägg för det du säger nu?Jajamensan Nisse-Gurra! När det gäller uppvärmning av ett hus så finns det inget som slår rekorderliga luftvärmepumpar i driftskostnad det kan jag lova dig, inte ens bergvärme. Mvh Raffen.Vill bara tillägga attt Raffen i detta avseende inte har en susning vad han talar om ....
Citat från: Nisse-Gurra skrivet 01 februari 2011, 22:10:38Citat från: Raffen skrivet 01 februari 2011, 21:52:08Hej Tomas! Självklart är det avsevärt billigare att värma upp huset med en luftvärmepump än med en L/V-värmepump, jag tycker att kör i första hand uppvärmningen med luftvärmepumpen och låt L/V-pumpen sköta varmvattnet i första hand och ev lite stödvärme om inte luftvärmepumpen skulle orka med att värma hela huet under kallare perioder. Mvh Raffen.ööööhhhhh....har du några som helst belägg för det du säger nu?Jajamensan Nisse-Gurra! När det gäller uppvärmning av ett hus så finns det inget som slår rekorderliga luftvärmepumpar i driftskostnad det kan jag lova dig, inte ens bergvärme. Mvh Raffen.
Citat från: Raffen skrivet 01 februari 2011, 21:52:08Hej Tomas! Självklart är det avsevärt billigare att värma upp huset med en luftvärmepump än med en L/V-värmepump, jag tycker att kör i första hand uppvärmningen med luftvärmepumpen och låt L/V-pumpen sköta varmvattnet i första hand och ev lite stödvärme om inte luftvärmepumpen skulle orka med att värma hela huet under kallare perioder. Mvh Raffen.ööööhhhhh....har du några som helst belägg för det du säger nu?
Hej Tomas! Självklart är det avsevärt billigare att värma upp huset med en luftvärmepump än med en L/V-värmepump, jag tycker att kör i första hand uppvärmningen med luftvärmepumpen och låt L/V-pumpen sköta varmvattnet i första hand och ev lite stödvärme om inte luftvärmepumpen skulle orka med att värma hela huet under kallare perioder. Mvh Raffen.
Citat från: Nisse-Gurra skrivet 01 februari 2011, 23:02:36Citat från: Raffen skrivet 01 februari 2011, 22:49:42Citat från: Nisse-Gurra skrivet 01 februari 2011, 22:10:38Citat från: Raffen skrivet 01 februari 2011, 21:52:08Hej Tomas! Självklart är det avsevärt billigare att värma upp huset med en luftvärmepump än med en L/V-värmepump, jag tycker att kör i första hand uppvärmningen med luftvärmepumpen och låt L/V-pumpen sköta varmvattnet i första hand och ev lite stödvärme om inte luftvärmepumpen skulle orka med att värma hela huet under kallare perioder. Mvh Raffen.ööööhhhhh....har du några som helst belägg för det du säger nu?Jajamensan Nisse-Gurra! När det gäller uppvärmning av ett hus så finns det inget som slår rekorderliga luftvärmepumpar i driftskostnad det kan jag lova dig, inte ens bergvärme. Mvh Raffen.Vill bara tillägga attt Raffen i detta avseende inte har en susning vad han talar om ....Jovisst har jag det Nisse-Gurra! Jag har en gammal jobbarkompis som har ett likvärdigt hus (1-plans med källare) i ungefär samma storlek som vi har och de har en relativt nyinsatt bergvärme i huset (ca 3 år sedan). De är också bara 2 vuxna i huset liksom vi, de gör av med mellan ca 11500-12500 kwh/år all inclusive och vi gör av med mellan ca 8000-8500 kwh/år all inklusive och det tycker både de och vi att detta är en avsevärd skillnad alltså (mellan ca 30-35% mindre). Mvh Raffen.