0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Blir till att jaga rätt på nån som säljer rätta konan då är det samma som till inloppskopplingen. Tack för hjälpen
Citat från: smurfen72 skrivet 30 januari 2011, 21:25:38Blir till att jaga rätt på nån som säljer rätta konan då är det samma som till inloppskopplingen. Tack för hjälpen Det är inte säkert att det är samma kona i alla hål. MMA har krånglat till det med en ovanlig kona mot radiatorn, medans man använder standardkonor till stamanslutningen.
Det är inte säkert att det är samma kona i alla hål. MMA har krånglat till det med en ovanlig kona mot radiatorn, medans man använder standardkonor till stamanslutningen.
Citat från: Strip skrivet 06 februari 2011, 07:51:36Det är inte säkert att det är samma kona i alla hål. MMA har krånglat till det med en ovanlig kona mot radiatorn, medans man använder standardkonor till stamanslutningen.Det är bara för att kopplet ska bli vändbart för vågrät eller lodrät anslutning.Kopplingen mot själva radiatorn är ju normalt inte en klämring utan en konisk radiatorkoppling
Titta på mina bilder Det hade fungerat utmärkt med samma kona/säte i alla fyra anslutningarna. Ett rör är ett rör är ett rör... Att man behöver en viss utformning mot radiatormuttern är ju sälvskrivet, men den skulle lika gärna kunna se likadan ut på övriga anslutningar. Typiskt rörkrökarfasoner; massa onödigt komplicerade o-lösningar.
Citat från: Strip skrivet 06 februari 2011, 09:57:27Titta på mina bilder Det hade fungerat utmärkt med samma kona/säte i alla fyra anslutningarna. Ett rör är ett rör är ett rör... Att man behöver en viss utformning mot radiatormuttern är ju sälvskrivet, men den skulle lika gärna kunna se likadan ut på övriga anslutningar. Typiskt rörkrökarfasoner; massa onödigt komplicerade o-lösningar.nja, jag håller inte riktigt med.Radiatorkopplet har en standardkona som passar på alla termostater, danfoss, mma, osv och den har en annan gradning än en vanlig klämring.För att det inte ska gå att sätta i fel klämring där gradningen är fel så har man löst det så här.
Absolut, men man skulle lika gärna kunnat använda samma gradning på anslutningarna, inte sant?
Citat från: Strip skrivet 06 februari 2011, 10:20:10Absolut, men man skulle lika gärna kunnat använda samma gradning på anslutningarna, inte sant?Ja visst, men jag tycker det är stort att det finns en standard som funkar mellan olika termostat tillverkare, att sen blanda in ALLA tillverkare av klämringskopplingar (som alla har olika gradningar och gängor) och få dom att enas om en standard som passar med termostater... det är ju utopi.Det är som att kräva att alla bromsbackar ska passa på alla bilmodeller
Eller finns det andra produkter som behöver passa på tillopp/retur på fördelaren?