Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hög ljudnivÃ¥ pÃ¥ Comfortzone?  (läst 4355 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad TSGGBG

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
Hög ljudnivå på Comfortzone?
« skrivet: 30 januari 2011, 13:32:35 »
Hej på er!
Vi är i stånd att byta ut vår gamla frånluftvärmepump till en nyare. Efter att ha talat med massvis av olika installatörer och säljare har vi fastnat för antingen en Nibe 750 eller Comfortzone. Av säljarna att döma är dessa produkter ganska likvärdiga i pris och prestanda. Vi har dock blivit varnade för att ljudnivån på Comfortszone är betydligt högre än Niben. Det vore intressant att höra med er som själva använt Comfortzone en längre tid hur ni upplever detta.

Tacksam för synpunkter'

Magnus

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1864
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Hög ljudnivå på Comfortzone?
« Svar #1 skrivet: 30 januari 2011, 16:05:02 »
Kan bara svara för hur vår CE50 är jämfört med den Elektro Standard den ersatte. Den är mycket tyst, kan bara säga att det blev tystare. Vent-killen som kom och gjorde justeringen sa också att han tyckte den var väldigt tyst, faktiskt tystare än den CE65 han hade justerat dagen innan

Den är från augusti förra året och omfattades troligen av de aktuella ljuddämpnings åtgärderna man införde.

Om man står i tvättstugan hörs naturligtvis ljud från skåpet men det är ganska låg nivå, mest från fläkten tror jag. Man hör också när kompressorn varvar upp eller ner men det är absolut inte störande. Om man ändrar hastigheten på cirkpumpen kan man förnimma en svag ljudförändring som knappast bidrar till totalen. Vi har bra isolering i mellan bjälklaget och sovrummet rakt ovanför

Dock bör du köpa till
- de speciella ljuddämpande fötterna av gummi (original är i hårdplast)
- flexslangar för alla anslutningar (VV, KV, Stigare, Retur)
- ljuddämpande slangar/flexrör för frånluftanslutningarna

Tror jag faktiskt är att rekommendera för både F750 och CZ (om nu inte bra gummifötter redan ingår i F750)

Beträffande jämförelse med F750, tja det kan jag inte uttala mig om. Har dock sett en del som tydligen har besvärande ljud från kompressorn och fått dess dämp-fötter utbytta.

F750 är relativt ny jämfört med CE50 & 65 vilka är välbeprövade. Barnsjukdomar finns ju oftast i nya produkter medan de oftast har rättats till i produkter som har några år på nacken

mvh
 
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29435
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hög ljudnivå på Comfortzone?
« Svar #2 skrivet: 30 januari 2011, 17:39:50 »
Jag har för mig om att de första åren med CZ så var det många som klagade på buller.
Jag tror att de nyare är betydligt tystare.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad LasseG

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 85
  • Karma +0/-0
SV: Hög ljudnivå på Comfortzone?
« Svar #3 skrivet: 13 september 2011, 13:17:35 »
Vi har just köpt en CE50 och den är påfallande tystgående, nästa lika tyst som den ES380 vi bytte ut.

Utloggad Lisbeth

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +1/-0
  • Om att byta värmesystem... Vilse...
SV: Hög ljudnivå på Comfortzone?
« Svar #4 skrivet: 04 mars 2012, 16:17:11 »
Hej!
Nu har vi haft vår CE50 i c:a tre månader, är ganska nöjd hittills, det enda som är störande är pip- ljudet som följer elementvattnet från pannan när kompressorn går. Vilken åtgärd är den rätta för att komma ifrån det problemet?
156 kvm 1½ plan, ihopbyggt med 25 kvm direktel- uppvärmt garage, tillbyggnaden också direktel. Aquaes 280 från 1986 när huset byggdes. Bytte i november 2011 till en Comfortzone CE50.

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1864
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Hög ljudnivå på Comfortzone?
« Svar #5 skrivet: 05 mars 2012, 11:07:14 »
Jag skulle kontrollera hastigheten på cirkulationspumpen. Tror den är ställd i standard på läge 3, högsta hastighet. Jag har satt min på lägsta hastighet 1. Detta kan göra att du får dessa ljud eftersom flödet är större med högre hastighet.


mvh
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!