Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Kostnad och placering för litet eluppvärmt tvåvåningsradhus?  (läst 2568 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad petris

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
Jag flyttade i somras in i ett litet radhus med två våningar, på 117 kvm. Ytan är fördelad jämt på de två planen, eftersom det är fullhöjd även på andra våningen, på nedanvåningen är planlösningen öppen med undantag för grovkök, gäst-wc och klädkammare.
Huset värms upp helt mha direktverkande el, vilket självklart är dyrt även om det kunde varit värre tack vare att huset ligger mitt i en länga, och därmed bara har två ytterväggar.

Jag funderar på att investera i en pump för att sänka mina uppvärmningskostnader, men funderar över hur stor besparingen blir (har idag en uppgiven årsförbrukning på ca 12000 kWh), vilken sorts pump jag bör köpa, och vad investeringen kan gå på, ungefär. Jag bor i Skåne, så det är ju inte Nordpolen direkt, temperaturmässigt ;-)

Funderar också lite över placeringen av resp. del. Framför huset står ett fristående förråd, drygt två meter från fasaden. Blir det för trångt att placera utedelen i det utrymmet? Innedelen - hur stor är den? Jag tänker att den lämpligen placeras ovanför ytterdörren, helt enkelt - det är nästan den enda möjliga placeringen om den inte ska sitta inne i grovköket. Att ha den i vardagsrummet vill jag helst slippa, eftersom installationen är både ful och väl väsnas lite grann, om jag förstått rätt? Dock är hallen några meter lång och smal innan rummet öppnar upp sig för matplats och vardagsrum. Är det ett problem...?

Jag förmodar även att effekten främst kommer att påverka första våningen, vilket är helt OK, eftersom det är där alla gemensamhetsutrymmen finns. Men, jag hoppas även på en viss effekt för ovanvåningen, är det realistiskt?

Vidare, vad gäller för ROT-avdrag etc. - det är enbart installationskostnaden som påverkas av detta, eller..? Hur stor del av kostnaden ligger på installation resp. själva pumpen?

Tacksam för svar...
« Senast ändrad: 30 januari 2011, 09:32:11 av petris »

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: Kostnad och placering för litet eluppvärmt tvåvåningsradhus?
« Svar #1 skrivet: 31 januari 2011, 10:12:52 »
Hej

Radhusmontage, se upp med grannsämjan. Utedelen bör inte sitta väggmonterad, stomljud kan sprida sig till grannarna. Utedelen bör sitta en bit från husväggen monterad på markstativ. Välj en modell med tyst utedel.

Det verkar vara ett litet energibehov, är det ensamhushåll ? Man brukar räkna på varmvatten 1500kWh + 1000 kWh per person. Hushållsel likadant 1500 kWh + 1000 kWh per person. Det som är kvar är uppvärmning. Det blir högst 8000 kWh i uppvärmning. Räkna med att spara 4000 kWh.

Den långsmala hallen är inget våldsamt problem, men jag skulle valt en modell med möjlighet att köra fast fläktinställning för att få så hög luftomsättning som möjligt. En möjlig modell är Toshiba Polar-1 (även kallad slim). Det finns vissa fabrikat som automatiskt styr ner fläkthastigheten när temp uppnåtts, det funkar inte i en trång och långsmal hall. Det är möjligt att det finns fler fabrikat med fast fläktinställning också, det var den första jag kom att tänka på bara. Du kan få fler tips.

Jag tror att värmen kommer att påverka även andra våningen om innerdelen sitter i närheten av trappan. ROT-avdraget påverkar bara arbetsdelen och kan väl röra sig om 3000 kr. Jag tror att du kan få en installation för 17-18000 kr på en Toshiba Polar-1.

MVH/Gano 
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad petris

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
Tack för svar!

Mja, jag bor ensam med två små barn som inte bor hemma hela tiden. Men uppskattningen på ca 12000 är baserat på säljarnas förbrukning, och de var två vuxna. Jag har iofs installerat torktumlare som ju drar en del, men å andra sidan så har jag bytt ut gamla maskiner till nya med energiklass A++, samt använder sällan tex torkskåpet. Jag skulle tro att det är det faktum att huset ligger mitt i längan med endast två ytterväggar som gör förbrukningen låg. (Elräkningen låg för december låg på 3400:-)

Trappan ligger egentligen inte så nära ytterdörren, utan mer mitt i huset, där hallen tar slut och rummet öppnar upp sig.

Vad gäller för placeringen av utedelen, hur "fritt" måste den stå? Kan den stå tex mellan huset och förrådet, där det är ett utrymme på ett par meter, eller måste den stå mer fritt?

Och vad är den beräknade livsslängden för en pump? Jag tänker på om jag sparar ca 3000/år så tar det mig iaf 6 år att räkna hem. Hur lång garantitid har Toshibas pumpar?

Utloggad nikitalord

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 233
  • Karma +0/-0
Garantin är lite olika 5 år från generalagenten och 2 år från några av nätföretagen

kolla även upp försäkringen många ger fullvärde 2 år och sen 10% avskrivning.

Har just kollat runt priser för en bekant och du bör du kolla på flera ställen, polarpumpen har väldigt billiga p1'or om du gör jobbet själv, ventilationsutveckling verkar ha någon kampanj men där krävs att installation igår i priset.

Förhandlar du lite får du nog en p1 ras 13 ink allt för tidigare nämnt pris och en ras 10 blir 1500-1700 billigare.  

ang lång hall och spridning har en p1 ras 10 i ett hus 104 kvadrat som ser ut som en långsmal skokartong rummen delar skokartongen längs med på längden till två långa delar kök och långhall pumpen sitter i vid köksingång klarar utan problem alla rum.
Varmast blir det  7-8 meter från pumpen ända rummet jag har svårt att få in värme i är ett rum som ligger med dörr öppning direkt till vänster om pumpen där blåser värmen förbi men med lite ommöblering så luftflödet studsar mot något så fixades även detta.


Sen huruvida man bör ta en 10 eller en 13 står jag också frågade för, Raffen kanske kan redogöra om min teori är helt galen men jag valde själv en 10 lite i underkant men tänkte som så :

En 13 har samma innerdel samma ytterdel men med något högre varvtal på pumpen vilket om man lusläser siffrorna gör att den även drar lite mer och då måste ha lite mindre ekonomisk när den snålkörs solvarma dagar samt att 13 med sitt högre varvtal borde isa igen snabbare och få mer bortfall med tätare avfrostningar.  Som smålands kvällarna är nu går min ca 1 timme sen frostar den av 5-6 minuter och i dåligt isolerat hus så märks avfrostningstiden mycket väl.   sen har Ras en hispeed knapp provade att trycka in den nu under dagtid med fläkten satt på 5 dvs max och vips rusade utblåstempen upp vet inte hur långt den hade kunnat gå men vid 58 grader slog jag av den .   gjorde samma härom kvällen när det var riktigt kallt och även trots att man tror pumpen ger max så gav den en hel del extra.
« Senast ändrad: 01 februari 2011, 13:17:04 av nikitalord »

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Kostnad och placering för litet eluppvärmt tvåvåningsradhus?
« Svar #4 skrivet: 01 februari 2011, 13:45:46 »
Hej Nikitalord!  Ja det är ju på det sättet att Toshibas RAS10:a och RAS13 av polar1-modellerna är i sin grundkonstruktion helt samma pump egentligen, det är bara som du säger själv här att det finns lite mer pulver i RAS 13 om behovet skulle finnas. Uppgiven maxeffekt (vid +7 ºC ute och +20 ºC inne) är 6,1 resp 6,9 kw för de resp pumparna, den nominella effekten (som kanske är den ännu mer rätta egentligen) ligger då på 3,2 resp 4,2 kw för de resp modellerna. Min och max effektförbrukningen ligger på ca 120-1710 watt resp ca 120-2090 watt för de resp pumparna, copvärdet ligger på 5,08 resp 4,42, men det skall poängteras då att båda pumparna har exakt samma copvärde upp till 6,1 kw, att RAS13 får ett lägre uppgivet copvärde beror då på att den pumpen har en högre maxeffekt på 6,9 kw ifh till RAS 10:ans 6,1 kw. ;)
Detta innebär alltså att om man väljer en RAS 13 istället för en RAS 10:a så är inte RAS13-pumpen ett dugg dyrare i drift om man inte behöver den extra värmeeffekten som pumpen kan ge vid behov vill säga, samma sak om man bara behöver snålköra med pumparna så går båda pumparna ned till ca 110-120 watts elförbrukning och ger då ifrån sig ca 600 watt i värmeavgivning. :)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad nikitalord

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 233
  • Karma +0/-0
Vid värmning är strömuttaget uppgivet för ras 10    3,25-2,87 amp   och för ras 13    4,40-4,02 amp  det är det som får mig att tro att 13 bara är uppväxlad något och även vid fiskörning behöver ca 1,2 amp mer dvs 250-300 watt mer än 10'an.  Står själv och lurar på en 10 eller 13 till en bekant skulle vara bra om någon som har båda modellerna ger sin syn på saken.  även angående avfrostningarna som borde bli tätare med högre effektutag på kompressorn.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Kostnad och placering för litet eluppvärmt tvåvåningsradhus?
« Svar #6 skrivet: 01 februari 2011, 14:33:52 »
Hej Nikitalord!  "Vid värmning är strömuttaget uppgivet för ras 10 3,25-2,87 amp och för ras 13 4,40-4,02 amp" Vad/hur menar du med det här?? Sc:,h
Självklart så blir det lite tätare mellan avfrostningarna vid ett högre effektuttag på pumparna ifh till om pumparna går på dellast, men det gäller alla pumpar och oavsett storlek på dem. F.ö så står jag fast vid alla de uppgifter enligt tidigare inlägg att pumparna är helt samma och har samma cop, driftskostnad, driftförbrukning mm mm upp till ca 6,1 kw.
Tittar man däremot på elförbrukningen för de resp pumparna när det gäller den rent nominella värmeeffekten så skiljer det en del förstås eftersom det också skiljer 1 kw mellan pumparna i nominell värmeeffekt, och då är elförbrukningen för RAS10:an vid 3,2 kw ca 630 watt och för RAS13:on vid 4,2 kw ca 950 watt.
Det kanske var detta du menade med ovanstående uppgifter. :)

Mvh Raffen.
« Senast ändrad: 01 februari 2011, 15:43:37 av Raffen »
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!