0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Min första fråga är då om inte värme från värmepumpen också leds uppåt till övre tanken genom rören? Jag har noterat att returtempen från tanken (alltså i normalfallet den undre) ligger avsevärt över returtempen från radiatorsystemet, f n 40 ºC mot 33,6 ºC. Min fråga är då om temperaturhöjningen beror på att radiatorreturen värms upp på väg ner i tanken till botten. Den passerar ju vatten med rätt hög temp i övre tanken och övre delen av nedre tanken 52 ºC resp 45,5 ºC. Se bif systembild.
Tittar man på bilden i Installations och skötselanvisningen för fastighetsägaren (sidan 7) ser det ut som om returen går utanpå tanken, fast innanför isoleringen.
Jag tolkar dina 6 "tappade" grader som att flödet genom radiatorslingan är lägre än flödet genom värmepumpen, alternativt att turbulens i den nedre delen av tanken gör att omblandningen är stor.
Frågan är då om det gick att få det 6 ºC kallare returvattnet mera direkt till Vp:n, skulle jag då öka Delta T med 6 ºC på varmvattnet från Vp:n? Sen har jag möjlighet att sänka farten ytterligare på laddpumpen för att kanske minska
Jag har noterat att returtempen från tanken (alltså i normalfallet den undre) ligger avsevärt över returtempen från radiatorsystemet, f n 40 ºC mot 33,6 ºC. Min fråga är då om temperaturhöjningen beror på att radiatorreturen värms upp på väg ner i tanken till botten. Den passerar ju vatten med rätt hög temp i övre tanken och övre delen av nedre tanken 52 ºC resp 45,5 ºC. Se bif systembild.
Hej, har en EcoZenith + EcoAir 107 och har ej sett detta. Returtempen (givaren sitter kanske 30cm från där den är kopplad till shunten) och VP-in brukar ligga inom en grad av varandra. Är det möjligt att du har högre flöde i ditt system och detta rör runt vattnet i tanken lite vildare?Ang. returen så kommer jag inte ihåg något rör liggande utanpå tanken när min EcoZenith var "naken". Men bara att ringa CTC och kolla, de brukar vara väldigt trevliga och hjälpsamma.
En möjlighet är att istället dra returen från shunten till en T-koppling på samma anslutning som utloppet till värmepumpen.
Är det bara shunten som får frispel eller även Alphapumpen, att den har svårt att bestämma flödet m h a trycket?
Jag förutsätter att givaren till shunten sitter på framledningen en bit från shunten.