Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Luft/luft
(Moderatorer:
Bertil
,
pi.r
) »
Ämne:
COP contra Hz
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: COP contra Hz (läst 2594 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Olle FBG
Nybörjare
Antal inlägg: 4
Karma +0/-0
Jag älskar värmepumpar!
Olle FBG
COP contra Hz
«
skrivet:
08 september 2005, 04:09:46 »
Citera
Undrar hur man mäter nominellt COP? Jag har sett att man uppger Optimalt COP, ok det kan jag ju i och för sig förstå att COP'n inte är likadan över hela skalan. Men vad är normen? Någon har talat om COP vid full last är det vid 50 eller 60 Hz?
Är det någon som vet hur t ex en Panasonic E9 ser ut över olika frekvenser 30 – 90 Hz.
Var kan man få reda på hur olika tillverkare mäter, de måste ju vara jämförbara
.
Tacksam för hjälp
Olle
studs
Loggat
larryd
Har litet erfarenheter men ingen riktig
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 2741
Karma +0/-0
Jag älskar värmepumpar!
larryd
SV: COP contra Hz
«
Svar #1 skrivet:
08 september 2005, 10:37:19 »
Citera
Om jag fattat det rätt så finns det en japansk norm för mätning av COP på värmepumpar.
Det är den som svenska importörer citerar. Där mäts COP vid +7grader och enligt vissa regler. Ganska oanvändbart för svenskt vidkommande.
Jag bor själv i ett välisolerat hus, med rätt mycket söderfönster och elapparater som ger värme. Ungefär vid +5 natttemp börjar jag fundera på att starta L/L pumpen för säsongen. Vid 2-3 grader går den en del. Vid -5 grader får den göra rätt för sig. Vid -10 och kallare vore det jätteintressant att veta COP värdet! Då är elräkningen hög.
Loggat
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
L/V CTC Ecoair 614, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.
mso
Expert på värmepump
Antal inlägg: 536
Karma +0/-0
Kön:
min före detta
mso
«
Svar #2 skrivet:
08 september 2005, 22:00:48 »
Citera
Hej , pricis vad jag tycker. Vad är cop vi -10. Att den ger energi när det är kallt är det ingen tvivel om för gubben i kåken känner ju att det kommmer varmluft, men avfrosningar av ute del kostar energi och det skulle vara kul att kunna logga energi in till pump och energi ut till hus under ett dygn med kalla utetemperaturer och sumera total cop / Mso
Loggat
ivt 2000m , nibe1115-8,5 i tidigare kåkar under åren. Tänkte instalera en nibe1215-5 men efter nån månad på ett intresant forum så blev det en 1215-7 .Egenhändig installation med utslängda elraddar i hela huset och 15 nya Pc22 vattenraddar ,9st pc22x600x1100 ,2st pc 22x400x400 ,2 st pc22x600x2200 + 3 st pc22x600x1000 begade i garaget (ca14000W totalt) med ca 100 meter 15 +22 mm koppar rör hårdlödda och 171m borrat Våran 1-1/2 plansvilla på 150 m2, 6-7 personer,dubbelgarage värmt till ca 10-15 grader + en uppvärmd friggebod som används som trumm,musikstudeo. Tidigare elförbrukning 24000kw -30000kw + drygt800kg pellets i kamin per år i umeå trakten. Utfallet är ca17500kw år ett varav 5980KW är VP mätt med egen elmätare.
Total investering exl mitt jobbande 135000:- inkl rotbidrag på 11000:-
Temperaturen i huset är nu lika i alla rum och det är nån eller två grader varmare i hela huset nu efter instalationen,
Numera är kulvert nergrävd till garage och friggeboden dödad elektriskt och studeon inryms numera i garaget, tror och hoppas att jag kommer att hamna på totalt dryga 12000kw nästa år.
Utfall 2007 blev totalt 15185KW/år varav värmepump 5599KW .Driftstid VP2480 timmar varav 766 timmar till varmvatten produktion .4966 starter .TS 1,4 timmar till legionella.
Hushålls el = ca 10000KW
Olle FBG
Nybörjare
Karma +0/-0
Jag älskar värmepumpar!
Olle FBG
«
Svar #3 skrivet:
10 september 2005, 11:39:50 »
Citera
Är det verkligen ingen som vet på vilken Hz man mäter det man kallar nominellt COP, alltså det värde som all leverantörer uppger. Någon som kan? studs
Olle
Loggat
messer
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 1203
Karma +3/-4
Jag älskar så gott det går
messer
«
Svar #4 skrivet:
10 september 2005, 12:50:41 »
Citera
Jag vet inte vilka frkvenser man mäter vid och är inte säker på vad du vill veta det för.
Men lite funderingár har jag, om man vill få fram bästa möjliga COP så betyder det inte att man kör på bästa sätt avseende värmebehov, utopiskt sett om man stängde av pumpen och fick ut mikroskopiskt med värme ur den skulle COP vara oändligt. man kan jämföra detta med hur man anger bilars effekt vid ett visst varvtal, supertrimmade motorer har ett mycket litet område där hög effekt uppnås och det skulle vara hopplöst att ha en sån motor i bilen man kör till jobbet i.
Jag tycker därför att COP i reklamen för pumpar är ganska ointressant, mest till för att invagga köparen i tron om att man har bästa pumpen.
Det skulle vara väldigt intressant att själv kunna mäta uteffekten ur pumpen, jag försökte fråga förut om flödet på gasen i pumpen för att försöka få fram ett sätt att beräkna ut-effekten men intresset verkade vara noll, och blev snarast betraktad som pucko.
Frekvens-styrning av kompressorn ger kanske en möjlighet att räkna ut ut-effekten någotsånär så att man får en hum om hur pumpen fungerar effektmässigt.
Messer
Loggat
gästen
I branschen
Expert på värmepump
Stad/land: Halmstad
Antal inlägg: 434
Karma +0/-0
Kön:
Jag älskar värmepumpar!
gästen
«
Svar #5 skrivet:
10 september 2005, 14:10:42 »
Citera
COP beräknas vid nominell effekt, alltså vid c:a 50Hz Tag t.ex Panasonic E9CKP5 har en tillförd effekt (nominell) 900W, Nominella värmeeffekten är 3,6Kw, COP är 4,0 .Kommer du upp till 90Hz(som är max på just E9) så är tillförd effekt 1400W och max effekt är 5,0kW då blir COP c:a 3,5 ( alla siffror tagit från Panasonic ).
Detsamma gäller ju vid olika märken.
Loggat
LJ
Olle FBG
Nybörjare
Karma +0/-0
Jag älskar värmepumpar!
Olle FBG
«
Svar #6 skrivet:
11 september 2005, 07:29:10 »
Citera
Tack för det "Gästen". Ok nu börjar vi komma lite närmare min fråga.
Alla tillverkare uppger ju COP vid + 7 C, ja men på en inverter kan det se ut som nedan
COP mäts vid +7 º C utomhus temperatur och + 20 º C inomhus
Frekvens COP
90HZ 2.94
80HZ 3.32
70HZ 3.74
60HZ 3.93
50HZ 4,05
40HZ 4.55
30HZ 4.95
Då vill man ju veta vid vilken frekvens tillverkaren har mätt COP. Det blir ju en väldig skillnad om man enligt ovan exempel anger COP 2,94 eller COP 4,95.
Vad är normen 40 Hz, 50 Hz eller 60 Hz där den här mätpunkten är, de måste ju ha samma referens punkt annars blir det ju som att jämföra äpplen och päron *hehe*
Tackar på förhand
Loggat
Olle FBG
Nybörjare
Karma +0/-0
Jag älskar värmepumpar!
Olle FBG
«
Svar #7 skrivet:
13 september 2005, 04:21:12 »
Citera
Hej Gästen,
Skulle du kunna berätta var jag kan verifiera informationen som du säger dig fått från Panasonic? studs
Loggat
gästen
I branschen
Expert på värmepump
Stad/land: Halmstad
Antal inlägg: 434
Karma +0/-0
Kön:
Jag älskar värmepumpar!
gästen
«
Svar #8 skrivet:
13 september 2005, 07:53:10 »
Citera
Det finns i Service Manualen för just Panasonic , och det är samma metod som alla fabrikanter använder.
Panasonic E9 CKP ( som angavs) arbetar från 12 Hz till 90 Hz. Effektförbrukning är 110-1400W Nominell effekt 900W.
Loggat
LJ
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Luft/luft
(Moderatorer:
Bertil
,
pi.r
) »
Ämne:
COP contra Hz
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 1281
dolda: 0
användare: 14
Användare online
:
BiggerDigger
curre99
rousit
krambriw
Frazze62
Pemi
Dl1000
JosephA
pathe915
johanfl
Josth
Zyberdude
sigge01
Heat?
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info