0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Önskar att jag fick överta lite av dina problem! Bor själv i ett gammalt timmerhus med delvis källare (där vår NIBE 1245-10 är placerad). Ömöjligt att höra vp, inte ens genom att lägga örat mot golvet i köket direkt över källaren så går det att avgöra om kompressorn går eller inte. Volymtank installerad så inte ens några knäppningar hörs.Lite tråkigt detta eftersom jag gärna vill pyssla med inställningar under kompressorns gångfas och det är lite bökigt att bgå ner i källaren, ingång utiftrån gården. Funderar på att installera något slag av övervakninganläggning för att slippa gå ner i källaren i onödan.aake
Vilken typ av uppvärmning hade ni innan bergvärmepumpen?Har du testat att stänga av kompressorn och enbart använda de inbyggda elpatronerna?
Jag har haft Nibes aut servicetekniker här hemma..........de kan vissa prylar, men inget om annat och orsakade strul, som jag nu försöker komma tillrätta med själv.Jag tror också att kompressorn eller dess montering i pumpen....är orsaken.Har du blivit erbjuden ny kompressor ...på garantin?
Kan du inte provlyssna på nån som har en likadan, eller liknande? Tycker att bergvärmepumpen inte borde ha sjunkit så mycket som till halva priset, eftersom den borde ha 9-10års livslängd kvar..Vad är det som låter? Högtljud eller vibrationer? Går det att säga vart ljudet kommer ifrån, decibelmäta den? Står väl i spec hur mycket den skall "leva om"
Citat från: Apan skrivet 28 januari 2011, 18:16:32Kan du inte provlyssna på nån som har en likadan, eller liknande? Tycker att bergvärmepumpen inte borde ha sjunkit så mycket som till halva priset, eftersom den borde ha 9-10års livslängd kvar..Vad är det som låter? Högtljud eller vibrationer? Går det att säga vart ljudet kommer ifrån, decibelmäta den? Står väl i spec hur mycket den skall "leva om"PUMPEN låter inte onormalt mycket, den låter som alla andra 1225 jag lyssnat på. Problemet är vibrationerna den avger som ger upphov till ljud i ELEMENTEN och rören som går till/från elementen. Decibelmäta pumpen ger oss inget, det konstaterade t.o.m. Nibe.
Citat från: johan367 skrivet 28 januari 2011, 18:25:56Citat från: Apan skrivet 28 januari 2011, 18:16:32Kan du inte provlyssna på nån som har en likadan, eller liknande? Tycker att bergvärmepumpen inte borde ha sjunkit så mycket som till halva priset, eftersom den borde ha 9-10års livslängd kvar..Vad är det som låter? Högtljud eller vibrationer? Går det att säga vart ljudet kommer ifrån, decibelmäta den? Står väl i spec hur mycket den skall "leva om"PUMPEN låter inte onormalt mycket, den låter som alla andra 1225 jag lyssnat på. Problemet är vibrationerna den avger som ger upphov till ljud i ELEMENTEN och rören som går till/från elementen. Decibelmäta pumpen ger oss inget, det konstaterade t.o.m. Nibe.Tycker att vibrationerna måste gå att få bort med flexslangar flera långa slangar måste få bort problemet låter det hela tiden eller endast när kompressorn går
Endast då kompressorn går. Kommer en kompis i helgen för att sätta fler flexslangar, måste ge detta ett sista försök.
Installatören/serviceteknikern själv ville inte sätta fler flexslangar, han hånskarattade bara åt oss när vi föreslog det som lösning.
Citat från: johan367 skrivet 28 januari 2011, 19:20:13Endast då kompressorn går. Kommer en kompis i helgen för att sätta fler flexslangar, måste ge detta ett sista försök.Försök att hitta var det vibrera mest. Det går ofta att hitta med hjälp av huvudet, sätt skallen mot röret och känn efter. Förvånansvärt enkelt om man kommer åt. Är det trångt kan det gå med en metallpinne som sätt mellan skallben och rör. När man väl hittat var så kanni prova med att antingen spänna fast röret eller lossa det helt. En del vibrationer kan man få bort genom att låta rören hänga i en bit gummislang medans andra tas bort genom att sätta fast röret stumt mot underlaget.Citat från: johan367 skrivet 28 januari 2011, 19:20:13Installatören/serviceteknikern själv ville inte sätta fler flexslangar, han hånskarattade bara åt oss när vi föreslog det som lösning.En servicetekniker som gör det och dessutom har historiken om era försök borde skämmas. Speciellt om han inte har någon bättre ide själv
Det vibrerar som mest där röret kommer ut ur/går in i VPn. Sen vibrerar det hela väggen mellan VP och radiatorer.