0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Nu lanserar alla "nya" pumpar, alla med lägre stopptemperatur. Thermias nya går ner till -20, EcoAir och Nibe till -15. Har man hittat något nytt som gör pumparna effektivare eller har man helt enkelt sänkt stopptemperaturen i styrsystemet för att möta konkurrensen från "bergvärmeersättaren" Sanyo CO2? Sture
Vad det kan ha gjort är att sätta in större förångare och/eller fläkt, dessutom kanske lite modifierad avfrostning?Sen finns det säkert mer man kan ändra som inte är lika uppenbart för en lekman som mig.Att de gjort det hänger säkert ihop med både "bergvärmeersättaren, men även ett naturligt led i efterfrågestyrda behov i övrigt, dessutom sker förmodligen utveckling av produkterna löpande, med förbättrade prestanda som följd.
Citat från: Rickard skrivet 08 september 2005, 06:42:41Vad det kan ha gjort är att sätta in större förångare och/eller fläkt, dessutom kanske lite modifierad avfrostning?Sen finns det säkert mer man kan ändra som inte är lika uppenbart för en lekman som mig.Att de gjort det hänger säkert ihop med både "bergvärmeersättaren, men även ett naturligt led i efterfrågestyrda behov i övrigt, dessutom sker förmodligen utveckling av produkterna löpande, med förbättrade prestanda som följd.Jag kan säga att i NIBE 2010 program kan man ställa stopp temp -10 grader och i SMO kan man ställa stopp -12. Verkligheten blir med det senare att VP stoppar vid ute minus 15 pga att givaren sitte så att ute temp är verkligen - 15. Det som också händer är att man får ej någon direkt vinst med VP utan det blir COP mellan 1,0-1,5. Avfrostning sker oftare. Förångnings temp för start av av frostning går att sänka så då av frostar den lägre ner i temp, men då kanske det blir mer på isning som följd och med det mindre lönsam körning. Av dessa orsaker är det ej lönt att köra längre ner än -10 grader som lägsta temp.Jag har mätt testat och kör så.... Jag anser att fabrikanten värde från fabrik är en bra inställning för att köra VP effektivt men VP går att köra vid lägre temp ute. När man uppnår 23-24 timmars gång tid på VP har man uppnått max vad VP kan ge. Sker för mig vid -2 till -4 grader ute.